Sieć nauczycieli fizyki - Zdolni z Pomorza

Adresaci:

nauczyciele fizyki – zamieszkujący na terenie woj. pomorskiego, którzy złożyli kompletną papierową wersję dokumentacji udziału w projekcie (warunek konieczny).

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć  współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki: tematy spotkań mają swoje źródła w potrzebach, które zgłaszają uczestnicy w czasie spotkań. Dotyczą one zarówno zakresu programowego jak i metodycznego. Spotkania są prowadzone przez praktyków (nauczycieli uczących w szkole podstawowej lub/i średniej) dla praktyków zarówno doświadczonych jak i początkujących. Jednym słowem dla każdego nauczyciela fizyki. W tym roku szkolnym mottem przewodnim spotkań będzie aktywizacja uczniów. Gorąco zapraszamy!

 

Spotkania zaplanowane są z częstotliwością miesięczną (styczeń, luty, marzec, kwiecień, czerwiec), gdyby miały odbywać się online lub co dwa miesiące, gdy odbędą się stacjonarnie. Formę realizacji oraz czas trwania i tematykę będziemy podawali sukcesywnie poniżej. 

 

Planowane spotkania w roku szkolnym 2020/2021:

  1. 05.11.2020 (czwartek) - Od układu inercjalnego do układu nieinercjalnego - webinarium tematyczne online - godz. 16.00 - 17.30 (2 godz. dydakt.) – prowadzący: Karol Jagielski/Tomasz Kacik
    Spotkanie będzie składało się z dwóch części. Pierwszej z nich zaplanujemy tematykę dalszych spotkań (taka mała burza mózgów :). W drugiej części spotkania porozmawiamy o układach odniesienia w fizyce i opisie w nich ruchu. Kolega Karol przedstawi Fizykę bez siły odśrodkowej i dośrodkowej.
     
  2. 08.12.2020 (wtorek) - Metody aktywizujące w zdalnym nauczaniu - webinarium tematyczne online - godz. 17.30 - 18.30 (1,3 godz. dydakt.) - prowadzący: Tomasz Kacik.
    Na spotkaniu zostaną przedstawione dwie różne metody pracy godne wykorzystania nie tylko w zdalnym nauczania. Ich wspólną cechą będzie maksymalna aktywizacja uczniów podczas zajęć.
     
  3. 26.01.2021 (wtorek) - Czym jest lekcja odwrócona?- webinarium tematyczne online - godz. 16.30 - 17.30 (1,3 godz. dydakt.) - prowadzący: Tomasz Kacik.
    Trzecie spotkanie sieci nauczycieli fizyki poświęcone będzie metodzie nauczania zwanej lekcją odwróconą (ang. flipped teaching). Wydaje się, że w dzisiejszej sytuacji stanowi ona dobre uzupełnienie zdalnego nauczania i indywidualizacji nauczania (specjalne potrzeby edukacyjne ucznia). Dlaczego? Ponieważ przyswajanie informacji w modelu klasy odwróconej odbywa się w domu (uczeń sam decyduje o tempie opanowania nowych wiadomości), a utrwalanie i wykonywanie zadań przeniesione zostaje do szkoły na lekcje. Zajęcia prowadzone tą metodą wymagają od nauczyciela przygotowanie atrakcyjnych materiałów, które uczniowie później będą przerabiali w domu - samodzielnie.
     
  4. 16.02.2021 (wtorek) - Opracowanie danych pomiarowych - webinarium tematyczne online - godz. 16.30 - 17.30 (1,3 godz. dydakt.) - prowadzący: Tomasz Kacik
    Czwarte spotkanie sieci nauczycieli fizyki  poświęcone będzie wykorzystaniu aparatu matematycznego w opracowaniu danych uzyskanych w wyniku przeprowadzonych doświadczeń. Praca z uczniem zdolnym, zarówno w szkole podstawowe jak i ponadpodstawowej, wymaga stosowania metod aktywizujących ucznia, włączających go do projektowania, działania i wnioskowania. Jedną z najlepszych metod spełniających te cele jest metoda badawcza, której jednym z ogniw jest opracowanie danych pomiarowych wraz z niepewnościami.
     
  5. 02.03.2021 (wtorek) - Praktyczne przykłady opracowania danych pomiarowych - webinarium tematyczne online - godz. 16.30 - 17.30 (1,3 godz. dydakt.) - prowadzący: Tomasz Kacik
    Piąte spotkanie sieci nauczycieli fizyki poświęcone będzie zapoznaniu się z praktycznymi przykładami wykorzystania umiejętności opracowania danych pomiarowych przez uczniów. Będzie to kontynuacja czwartego spotkania sieci, podczas której uczestnicy przeanalizują krótkie zadania pod względem ich wykorzystania w pracy z uczniem.
    Praca z uczniem zdolnym, zarówno w szkole podstawowe jak i ponadpodstawowej, wymaga stosowania metod aktywizujących ucznia, włączających go do projektowania, działania i wnioskowania. Jedną z najlepszych metod spełniających te cele jest metoda badawcza, której jednym z ogniw jest opracowanie danych pomiarowych wraz z niepewnościami.
     
  6. 22.06.2021 (wtorek) - Twórcza aktywizacja uczniów zdolnych - szkolenie online - godz. 16.30 - 17.30 (2 godz. dydakt.) - prowadzący: Mariola Romel-Kosiedowska, Tomasz Kacik
    Na szóstym (ostatnim w tym roku szkolnym) spotkaniu sieci nauczycieli fizyki Zdolni z Pomorza zostaną przedstawione sposoby aktywizacji uczniów z wykorzystaniem dwóch różnych metody. Dlatego spotkanie będzie składało się z dwóch części. Pierwszą - poprowadzi Pani Mariola Romel-Kosiedowska i przedstawi zajęcia “Energia wewnętrzna i temperatura” przy wykorzystaniu interaktywnego narzędzia Nearpod, natomiast prowadzący drugą część spotkania spróbuje przekonać uczestników, że zadania rachunkowe mogą też być twórcze.

    Podstawa programowa: 
    II etap edukacyjny: I.5 posługuje się pojęciem niepewności pomiarowej; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; I.6 przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
    III etap edukacyjny (zakres podstawowy): I.12 wyznacza średnią z kilku pomiarów jako końcowy wynik pomiaru powtarzanego; I.13 posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; 1.14 przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;
    III etap edukacyjny (zakres rozszerzony): I.13 rozróżnia błędy przypadkowe i systematyczne; I.14 wyznacza średnią z kilku pomiarów jako końcowy wynik pomiaru powtarzanego; I.15 posługuje się pojęciem niepewności pomiaru wielkości prostych i złożonych; zapisuje wynik pomiaru wraz z jego jednostką oraz z uwzględnieniem informacji o niepewności; uwzględnia niepewności przy sporządzaniu wykresów; I.16 przeprowadza obliczenia i zapisuje wynik zgodnie z zasadami zaokrąglania oraz zachowaniem liczby cyfr znaczących wynikającej z dokładności pomiaru lub z danych;

 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:

1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.

3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.

4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  14 godz. dydaktycznych

Termin:

5 listopada 2020 (czwartek), godz. 16:00 - 26 czerwca 2021 (sobota)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

Inne uwagi:

Warunkiem udziału w spotkaniach/szkoleniach sieci współpracy i samokształcenia „Zdolni z Pomorza” jest podpisanie deklaracji udziału w projekcie wraz z załącznikami – jak niżej.  
Dokumenty uczestnicy składają jednokrotnie.
- spotkania online - w przypadku nowych uczestników, dokumenty rekrutacyjne należy przesłać zaszyfrowane na adres e-mail: agata.roznawska@cen.gda.pl wraz z oświadczeniem, że wersja papierowa zostanie dostarczona w późniejszym terminie (nie później niż w dniu spotkania sieci) na adres: Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, al. gen. Józefa Hallera 14, 80-401 Gdańsk. Instrukcja szyfrowania – pobierz - hasło do dokumentacji należy przekazać telefonicznie: 58 / 340 41 11.  
- spotkania stacjonarne - w przypadku nowych uczestników, dokumenty w wersji papierowej należy złożyć osobiście na spotkaniu sieci.

Hasło do dokumentacji należy przekazać telefonicznie: 58 / 340 41 11.  

  1. Regulamin rekrutacji
  2. Regulamin uczestnictwa
  3. Deklaracja uczestnika – nauczyciel
  4. Formularz danych osobowych
  5. Oświadczenie nr 1 – nauczyciel
  6. Oświadczenie nr 2 – nauczyciel
  7. Informacja po zakończeniu udziału w projekcie

Dokumentny należy podpisać z datą bieżącą – tj. przesłania dokumentacji.  

 

Projekt „Zdolni z Pomorza” jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Tomasz Kacik grafika

Tomasz Kacik

Zdolni z Pomorza - lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki, nauczyciel doradca metodyczny ds. fizyki

e-mail: tomasz.kacik@pcen.gda.pl

nauczyciele szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i starogardzkiego 
Zobacz blog tematyczny doradcy metodycznego PCEN: Fizyka
strona projektu: Zdolni z Pomorza