Sieć nauczycieli matematyki – Zdolni z Pomorza

Adresaci:

nauczyciele matematyki – zamieszkujący na terenie woj. pomorskiego, którzy złożyli kompletną papierową wersję dokumentacji udziału w projekcie (warunek konieczny).

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Sieć  współpracy i samokształcenia nauczycieli matematyki, która jest realizowana w ramach projektu Zdolni z Pomorza kontynuuje swoje spotkania już czwarty rok. Na spotkania połączone z seminariami przychodzą nauczyciele matematyki szkół podstawowych i szkół średnich. Tematy mają swoje źródła w potrzebach, które zgłaszają uczestnicy w czasie spotkań. Dotyczą one zarówno zakresu programowego z matematyki jak rachunek prawdopodobieństwa, algebra, ale również ciekawostek - historii matematyki czy też kongruencji, zagadnienia pojawiającego się w zadaniach na olimpiadach. Nasi eksperci mają duże doświadczenie w nauczaniu matematyki. Naszymi Gośćmi byli: dr hab. Wojciech Guzicki, dr Agnieszka Demby, dr Piotr Zarzycki, mgr Marcin Karpiński. Mamy jeszcze wiele planów. Gorąco zapraszamy!
Na każde spotkanie obowiązuje elektroniczna rejestracja  - po zalogowaniu do swojego konta w CEN. Wymagane dokumenty projektowe składa się jednokrotnie (patrz poniżej).

 

Planowane spotkania w roku szkolnym 2021/2022:

  1. 16.09.2021 r. – Wizualizacja pojęć i twierdzeń matematycznych w programie GeoGebra w pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie – webinbarium tematyczne online - godz. 17.00 - 18.40 (2 godz. dydakt.)
    prowadzący: dr Adrian Karpowicz (Uniwersytet Gdański) 
    Jedną z możliwości, jaką daje program GeoGebra, jest tworzenie animacji komputerowych. Animacje takie pozwalają uczniom lepiej zrozumieć wprowadzane pojęcia matematyczne i prezentowane twierdzenia oraz przykuwając uwagę uczniów, zwiększają zainteresowanie tematem lekcji. Podczas zajęć poznamy kilka przykładów takich wizualizacji zarówno z geometrii, jak i z algebry oraz sami stworzymy animację matematyczną w programie GeoGebra.
  2. 30.09.2021 r. -–Funkcje elementarne – proste czy skomplikowane? – webinbarium tematyczne online - godz. 17.00 - 18.40 (2 godz. dydakt.)
    prowadzący: dr Bronisław Pabich
    Celem szkolenia będzie spojrzenie na funkcje elementarne z punktu widzenia matematyki, historii matematyki, jak również nauczania matematyki w szkole. W szczególności zostaną poruszone zagadnienia:
    Kiedy w historii matematyki pojawiły się funkcje i jakie to były funkcje? Które funkcje określane są w matematyce terminem: elementarne? Które własności funkcji elementarnych mogą zaskoczyć uczniów lub nauczycieli? Czy i w jaki sposób wizualizacja funkcji i ich własności pomaga przy opanowywaniu pojęć i procedur z matematyki szkolnej?
    Uczestnicy szkolenia otrzymają materiały zawierające przykłady problemów związanych z funkcjami elementarnymi oraz wybranych ich zastosowań.
  3. 10.03.2022 r. – SPOTKANIE ODWOŁANE – Czy za pomocą GeoGebry można wykonać rzeczy niemożliwe? – Program Geogebra w pracy z uczniem uzdolnionym matematycznie – webinbarium tematyczne online – godz. 17.00 - 18.30 (2 godz. dydakt.) 
  4. 24.03.2022 r. – Pokazywanie zastosowań wiedzy i rozwijanie logicznego myślenia metodą warsztatową na zajęciach z uczniami uzdolnionymi matematycznie – webinarium tematyczne online – godz. 17.00 - 18.40 (2 godz. dydakt.) prowadzący: dr Adrian Karpowicz (Uniwersytet Gdański) 
    Warsztaty są taką formą zajęć, w której uczniowie powinni wykonywać samodzielnie jak najwięcej zadań oraz doświadczeń. Rolą prowadzącego jest przygotowanie odpowiedniego zagadnienia, potrzebnych materiałów i właściwe ukierunkowanie pracy uczestników. Podczas seminarium zobaczymy, jak zaprojektować doświadczenia, w których wykorzystamy znaną ze szkoły matematykę w bardzo nietypowych sytuacjach. Pomocne okażą się karty do gry, bramki z kurtyną czy też młotek i gwoździe. Odkryjemy również, w jaki sposób można użyć języka programowania Python w celu symulacji tych doświadczeń.
  5. Część pierwsza: Jak stworzyć „wypływający” przekrój z figury przestrzennej w programie GeoGebra? Część druga: ,,skoczki’’ i ,,stonogi’’ – 3.06.2022 r., – webinarium tematyczne online – godz. 17.30 - 19.00 (2 godz. dydakt.) prowadząca: dr Beata Kuna
    Program GeoGebra jest w dzisiejszych czasach bardzo często wykorzystywany przez nauczycieli matematyki. Pozwala on na wizualizację pojęć matematycznych oraz twierdzeń. W wielu zadaniach ze stereometrii, gdzie należy zaznaczyć przekrój bryły, często przydatne okazuje się narysowanie tego przekroju na osobnej ilustracji. Podczas seminarium zostanie zademonstrowany sposób, w jaki w GeoGebrze można zaznaczyć przekrój bryły, a następnie sprawić, aby „wypłynął” i został prawidłowo opisany. Dzięki temu nauczyciele matematyki otrzymają narzędzie do pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie.
    Tematem drugiej części spotkania będą ,,skoczki’’ i ,,stonogi’’ – pojęcia, które wprowadzili autorzy angielskiej publikacji „Mathematics for Dyslexics. Including Dyscalculia”; spopularyzował je w Polsce prof. Wacław Zawadowski. Reprezentują one dwa sposoby myślenia i poznawania. Na spotkaniu zostaną przedstawione przykłady podejścia uczniów do rozwiązywania problemów matematycznych.
    Poznanie tych sposobów myślenia może się przełożyć na zrozumienie i zauważenie przez nauczyciela uczniów uzdolnionych matematycznie.
  6. Ciągłość funkcji – 16.08.2022 r., – webinarium tematyczne online – godz. 17.00 - 18.15 (3 godz. dydakt.) prowadząca: dr Beata Kuna
    Seminarium rozpoczniemy od przypomnienia definicji otoczenia i sąsiedztwa punktu. Zdefiniujemy, czym jest punkt skupienia zbioru oraz punkt izolowany. Udowodnimy fakt, że dana funkcja określona na zbiorze, którego elementy są punktami izolowanymi, jest funkcją ciągłą. Seminarium ma na celu przypomnienie definicji Heinego oraz Cauchy’ego granicy funkcji oraz ciągłości funkcji w punkcie, by podnieść poziom edukacji, a w konsekwencji umożliwić uczniom uzdolnionym matematycznie zrozumienie tego ważnego problemu matematycznego.
     

Odniesienie do podstawy programowej: 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Forma i czas trwania:

sieć współpracy i samokształcenia,  10 godz. dydaktycznych

Termin:

16 września 2021 (czwartek) - 31 maja 2022 (wtorek)

Wstępnie w roku szkolnym zaplanowano 5 - 6 spotkań w różnych formach i terminach (online i stacjonarnie) .

W zależności od sytuacji związanej z pandemią szkolenia zaplanowane jako formy stacjonarne mogą zostać zrealizowane zdalnie jako webinaria. O zmianach będziemy Państwa informowali na bieżąco.

Sukcesywnie również będą publikowane formularze rejestracyjne. Na każde obowiązuje spotkanie obowiązuje rejestracja elektroniczna poprzez swoje konto w CEN. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikowania danych  na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnictwo w spotkaniach online. Osoby, które wcześniej potwierdziły swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online  w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  • Informacje techniczne. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji / programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  • Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do zaliczenia obecności) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, obecność jest zaliczana tylko jednej osobie, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające. Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący swoje dane osobowe podczas webinaru (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują po zakończeniu rocznej pracy sieci:
  • materiały (drukowane lub link do wersji elektronicznej) – jeśli nie zostały przekazane wcześniej po spotkaniach zgodnie z ustaleniami z prowadzącym, 
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min.,
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – z wymienioną liczbą spotkań, w których dana osoba brała udział i opisem rodzaju zaangażowania (np. prezentacja doświadczenia/rozwiązania).

Inne uwagi:

Warunkiem udziału w spotkaniach/szkoleniach sieci współpracy i samokształcenia „Zdolni z Pomorza” jest podpisanie deklaracji udziału w projekcie wraz z załącznikami – jak niżej.  
Dokumenty uczestnicy składają jednokrotnie.
- spotkania online - w przypadku nowych uczestników, dokumenty rekrutacyjne należy przesłać zaszyfrowane na adres e-mail: agata.roznawska@cen.gda.pl wraz z oświadczeniem, że wersja papierowa zostanie dostarczona w późniejszym terminie (nie później niż w dniu spotkania sieci) na adres: Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, al. gen. Józefa Hallera 14, 80-401 Gdańsk (Agata Rożnawska). Instrukcja szyfrowania – pobierz - hasło do dokumentacji należy przekazać telefonicznie: 58 / 340 41 11.  
- spotkania stacjonarne - w przypadku nowych uczestników, dokumenty w wersji papierowej należy złożyć osobiście na spotkaniu sieci.

Hasło do dokumentacji należy przekazać telefonicznie: 58 / 340 41 11.  

  1. Regulamin rekrutacji
  2. Regulamin uczestnictwa
  3. Deklaracja uczestnika – nauczyciel
  4. Formularz danych osobowych
  5. Oświadczenie nr 1 – nauczyciel
  6. Oświadczenie nr 2 – nauczyciel
  7. Informacja po zakończeniu udziału w projekcie

Dokumentny należy podpisać z datą bieżącą – tj. przesłania dokumentacji.  

 

Projekt „Zdolni z Pomorza” jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

dr Beata Kuna grafika

dr Beata Kuna

Nauczyciel-konsultant ds. matematyki

e-mail: beata.kuna@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 55