ABC metodyki nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego EDYCJA II

Adresaci:

nauczyciele przygotowujący się do pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę, kompetencje i umiejętności umożliwiające rozpoczęcie realizacji zajęć języka polskiego jako drugiego/obcego. W programie szkolenia uwzględniono treści metodyczne, porady dotyczące organizacji procesu kształcenia oraz warsztatu pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego.

Podczas szkolenia zostaną zaprezentowane następujące treści:

  • metodyka języka polskiego jako obcego/drugiego,
  • sposoby nauki podsystemów języka (fonia, grafia, gramatyka, słownictwo),
  • sposoby kształtowania sprawności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie),
  • charakterystyka poziomów językowych A1–B2,
  • programy i materiały do nauczania języka polskiego jako drugiego/obcego oraz ich dobór dla danej grupy,
  • diagnoza językowa oraz monitorowanie postępów uczniów z doświadczeniem migracji,
  • nauczanie języka polskiego jako języka komunikacji i jako języka edukacji szkolnej,
  • treści pozajęzykowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego,
  • kształcenie uczniów w modelu integracyjnym oraz integracyjno-separacyjnym.

UWAGA! Szkolenie zakłada aktywną pracę uczestników. Planowane są zadania indywidualne i zespołowe, więc prosimy o uczestniczenie w szkoleniu za pośrednictwem komputera stacjonarnego z dostępem do kamery i mikrofonu.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania webinarium.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

8. Wsparcie nauczycieli i innych członków społeczności szkolnych w rozwijaniu umiejętności podstawowych i przekrojowych uczniów, w szczególności z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.

Prowadząca/y:

 Agnieszka Litwa-Kozłowska grafika

Agnieszka Litwa-Kozłowska

od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i spoza Europy. Lektorka kursów dla dzieci i młodzieży doświadczających migracji w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Współpracuje z Kreatywną Pedagogiką, prowadzi grupę składającą się z gdańskich nauczycieli, której przybliża metody nauczania dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Glottodydaktyka to jej pasja. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.

 Aleksandra Dobke grafika

Aleksandra Dobke

od 2014 roku pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Prowadzi kursy dla obcokrajowców w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Egzaminatorka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Gdańskim. Współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w zakresie organizacji szkoleń. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Jeżyka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.

Forma i czas trwania:

szkolenie,  20 godz. dydaktycznych

Termin:

11 marca 2023 (sobota) - 25 marca 2023 (sobota)

2 dni szkoleniowe (dwie soboty): 11.03.2023 r. i 25.03.2023 r.

1 dzień szkoleniowy :

10 h dydaktycznych – w harmonogramie szkolenia uwzględniono przerwę 30-minutową miedzy modułami

8.30–12.15 – pierwszy moduł

12.15–14.45 – przerwa 30 minut

12.45–16.30 – drugi moduł

 

Miejsce szkolenia:

on-line – MS Teams

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01