Czy pomorska szkoła jest uczniocentryczna?

Adresaci:

nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psychologowie szkolni, dyrektorzy szkół i placówek województwa pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Kolejna konferencja Pomorskiej Szkoły 3000’ zatytułowana „Uczniocentryczność” stworzyła przestrzeń do budowania refleksji na  temat relacji uczeń–nauczyciel oraz ucznia, którego potrzeby, możliwości oraz aspiracje wyznaczają sposoby i metody działania nauczycieli, w edukacji zarówno stacjonarnej, jak i zdalnej.

Okres pandemii uzmysłowił nam, jak istotne są relacje (uczeń–nauczyciel, uczeń–uczeń, nauczyciel–rodzic), wiemy, że ich nawiązywanie oraz podtrzymywanie jest jednocześnie dużym i ważnym wyzwaniem dla nauczyciela. Edukacja przyszłości to edukacja oparta na założeniu, że skuteczność wszelkich działań jest uwarunkowana impulsami, których źródłem jest uczeń. 

Zaimplementowanie rozwiązań z innych dziedzin, jak również wprowadzenie hybrydowych rozwiązań do edukacji stwarzają szansę na to, że nie zaprzepaścimy włożonego w ten proces wysiłku. Celem konferencja jest pomoc nauczycielom w poznawaniu i doskonaleniu metod pozwalających na zachowanie dobrostanu wszystkich partnerów uczestniczących w procesie nauczania.

W pierwszej części seminarium uczestnicy dowiedzą się, jak projektować procesy edukacyjne, wykorzystując uniwersalną oraz intuicyjną metodę design thinking. Poprzez przykłady poznają krok po kroku sposób na wykorzystanie tej metody do tworzenia rozwiązań problemów, z  jakimi spotykają się nauczyciele.

Seminarium obejmie prezentację wyników badań ilościowych i jakościowych prowadzonych przed konferencją „Uczniocentryczność” (realizowaną w listopadzie 2020 roku), w czasie jej trwania, a także po jej zakończeniu. 

Prezentacja wyników zostanie zakończona wnioskami porównawczymi ukazującymi, jak w perspektywie uczniów i nauczycieli wygląda postrzeganie ważności poszczególnych aktorów życia szkolnego.

Pomorska Szkoła 3000’ jest cyklem konferencji dla kadry pedagogicznej otwartej na współtworzenie innowacyjnych praktyk edukacyjnych ułatwiających zdobywanie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Jest odpowiedzią na potrzebę szerszej oferty w rozwijaniu osobistych kompetencji kluczowych w gospodarce opartej na wiedzy.

Uczestnicy Pomorskiej Szkoły 3000’ to ludzie z pasją usprawniania szkolnej edukacji; to nauczyciele różnych przedmiotów i różnych etapów edukacyjnych oraz kadra zarządzająca; łączy ich zorientowanie się na nowe i pomocne trendy w nauczaniu i organizowaniu szkolnictwa; to entuzjaści pragnący znaleźć w nowych rozwiązaniach sposób na doskonały poziom nauczania.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność na seminarium.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

 Agnieszka Kubiak grafika

Agnieszka Kubiak

pedagog, nauczyciel, wychowawca z wieloletnim stażem w pracy z dziećmi w każdym przedziale wiekowym. Członek sieci współpracy i samokształcenia psychologów i pedagogów a także Polskiego Stowarzyszenia Terapetów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Współtwórca pilotażowego programu ''Psychoedukacja w szkole''.

 Magdalena Wierzbicka grafika

Magdalena Wierzbicka

psycholożka, psychotraumatolożka, terapeutka TSR, praktyk DM. Pracuje z dziećmi i młodzieżą, skupiając się głównie na psychoedukacji. Współtwórczyni "Psychoedukacji w szkole"

Alicja Silikowska grafika

Alicja Silikowska

Specjalista ds. promocji i komunikacji zewnętrznej

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

PCEN – nauczyciel konsultant ds. fizyki i chemii.

Prowadziła zajęcia z chemii i fizyki na poziomie gimnazjum, szkoły średniej oraz ze studentami. Pracowała przy realizacji projektów ogólnopolskich w Instytucie Badań Edukacyjnych i Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz projektów wojewódzkich (m. in. Zdolni z Pomorza). W 2016 roku została powołana przez ministra oświaty do zespołu, którego zadaniem jest napisanie podstawy programowej z chemii. Jest autorką publikacji i artykułów dla nauczycieli, w których przedstawia propozycje metodyczne ułatwiające właściwą realizację podstawy programowej.

Piotr Zubowicz grafika

Piotr Zubowicz

PCEN – starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia nauczycieli. W Centrum zajmuje się procesami ewaluacyjnymi szkoleń. Ponadto odpowiedzialny jest za współpracę PCEN z instytucjami zewnętrznymi reprezentującymi różnorodne środowiska oświatowe

Forma i czas trwania:

seminarium,  3 godz. dydaktyczne

Termin:

8 października 2022 (sobota), godz. 12:30-14:45

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 319)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

40

Koordynator:

Irmina Buczek

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii

e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 62

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze