Konteksty historyczne w sztuce, czyli jak się zagłębić w epokę i nie zanudzić uczniów

Adresaci:

nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i średnich z województwa pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Tematyką szkolenia jest wyjaśnienie, jak wielką rolę w odczytaniu dzieła sztuki stanowi kontekst historyczny. Bez niego przekaz kulturowy jest niepełny i często fałszujący historię. Stanowi decydujące znaczenie w formowaniu i utrwalaniu świadomości historycznej obywateli.

Nauczyciele zostaną zapoznani z poszczególnymi elementami analizy dzieła sztuki na przykładzie malarstwa historycznego, w tym:

  • symbolami i kontekstami,
  • interpretacjami i reinterpretacjami,
  • sztuką jako językiem ponadczasowym,
  • sztuką jako nośnikiem kultury i zbiorowej pamięci,
  • kluczami do odczytania dzieła artystycznego.

Ponadto otrzymają gotowe karty pracy odnośnie do analizy malarstwa historycznego, na podstawie których przygotują własne karty pracy do użytku szkolnego. Szkolenie stanowi istotne uzupełnienie warsztatu pracy historyka w zakresie analizy i odbioru dzieła sztuki związanego z szeroko pojętą historią kultury.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Szkolenie realizuje następujące zapisy podstawy programowej:

Celem kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum jest:

1) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.;

2) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;

3) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;

4) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;

5) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;

6) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie

Forma i czas trwania:

warsztaty,  3 godz. dydaktyczne

Termin:

15 września 2022 (czwartek), godz. 16:00-18:15

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 315)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

50

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18