Lektura i teatr poza schematami. Przedmiot i przestrzeń – teatralny wehikuł do działań z lekturą szkolną
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i klas 0 powiatu kościerskiego, starogardzkiego, gdańskiego i miasta Gdańska.
O szkoleniu / programie:
Cykl spotkań obejmujący następujące tematy:
- Przedmiot i przestrzeń – teatralny wehikuł do działań z lekturą szkolną – 2 spotkania x 3 godziny
- Forma w ruchu – taniec kreatywny – 2 spotkania x 3 godziny
- Teatr na podwórku szkolnym – 2 spotkania x 3 godziny
Celem warsztatów jest rozwijanie umiejętności twórczych z zakresu edukacji teatralnej i kulturowej. Prowadzący warsztaty z pomocą „znanych i nieznanych” ćwiczeń i gier teatralnych, z wykorzystaniem dostępnej w szkole i jej otoczeniu przestrzeni i przedmiotów zachęcają do aktywnego działania wokół lektury szkolnej. Uczą nieszablonowego i poza schematami czytania lektur oraz podejścia do znanych gier i technik teatralnych. Dzięki tym ćwiczeniom nauczyciele i uczniowie twórczo się aktywizują, aby w sposób pełny zabawy teatralnej mieć frajdę z lekcji.
Podczas praktycznych warsztatów znajdziemy sposoby, jak projektować lekcje z wykorzystaniem narzędzi pedagogiczno-teatralnych. Zbierzemy po naszym twórczym doświadczeniu zestaw praktycznych ćwiczeń, pomysłów, scenariuszy do wykorzystania w klasie podczas lekcji. Staniemy się kreatorami twórczych lekcji pełnych teatralnych przygód.
Podczas warsztatów poszukamy odpowiedzi na poniższe pytania:
Jak budować wypowiedź artystyczną za pomocą przestrzeni, przedmiotów? Jak lektura może nas inspirować do działania? Jak w „znanych i nieznanych” ćwiczeniach, technikach, metodach znaleźć pomysł, temat do zbudowania wypowiedzi teatralnej? Co może się stać początkiem naszej teatralnej podróży?
Będziemy również czerpać z obszarów teatru plastycznego, teatru formy, tańca kreatywnego, metod dramy, performansu, działań ulicznych, edukacji somatycznej, arteterapii. Obszarem naszych poszukiwań będzie także nowa pedagogika teatralna.
Odniesienie do podstawy programowej: udział w warsztatach przez co najmniej 80% czasu ich trwania.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Prowadząca/y:
Adam Gibki
Plastyk, historyk sztuki, edukator muzealny i teatralny. Od 2010 roku zajmuje się edukacją artystyczną i kulturową. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim w Gdańsku. Współpracował z wieloma gdańskimi instytucjami kultury przy licznych projektach wystawienniczych, społecznych i artystycznych. W Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku zatrudniony od 2019 roku na stanowisku specjalista ds. edukacji i organizacji wydarzeń, zajmuje się tworzeniem i koordynacją projektów edukacyjnych oraz warsztatów. Od 2021 w zespole biura projektu miejskiego programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.
Monika Tomczyk
Obecnie pracuje w Teatrze Miniatura w Gdańsku jako pedagożka teatru.
Absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, Akademii Teatru Alternatywnego, pedagogiki specjalnej UŁ, nauczycielka dyplomowana, terapeutka SI, instruktorka Improwizacji Tańca, Symboliki Ciała i Eksperymentalnego Teatru Tańca. W swojej pracy wykorzystuje min. metodę tańca kreatywnego opartą o teorię ruchu Labana, Life/Art Process Anny Halprin, dramę, edukację somatyczną na bazie metody Feldenkraisa. W realizowanych projektach tworzy przestrzenie do twórczych działań i kreatywnego rozwoju, stawia na budowanie relacji z przyszłym widzem, włączając go poprzez warsztatowe podejście min. do budowania tkanki przedstawienia. Uzyskała certyfikat ŁCDNiKP „Nauczyciel Nowator”. Przez wiele lat związana z Teatrem Logos w Łodzi jako aktorka. Reżyseruje i występuje w eksperymentalnych spektaklach teatru niezależnego kolektywu Portiernia Sztuki. Tworzyła Pracownię Twórczego Widza w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi.
Ewa Jura-Ilis
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej
Forma i czas trwania:
Termin:
28 września 2022 (środa), godz. 16:30-18:45
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
25
Koordynator:
Aleksandra Kaczmarska
nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej
e-mail: a.kaczmarska.doradca@pcen.gda.pl
nauczyciele z miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i starogardzkiego
Zobacz blog tematyczny doradcy metodycznego PCEN: Edukacja wczesnoszkolna, w tym oddziały "0"