Rozwój kompetencji społecznych uczniów w zakresie rozwiązywania konfliktów

Adresaci:

nauczyciele wychowawcy, psychologowie szkolni, pedagodzy szkolni.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

W ramach warsztatów zostanie omówiona rola ucznia w procesie rozwiązywania sporów.

Podczas spotkania nauczyciele dowiedzą się, jak zorganizować szkolenie dla uczniów (w tym wstępne szkolenie dla mediatorów rówieśniczych); zostanie zaprezentowany, zgodnie z przepisami prawa, harmonogram szkoleń mediatorów rówieśniczych wraz z omówieniem modułów.

Podczas warsztatów nauczyciele nauczą się przygotowywać program szkoleniowy, pamiętając o tym, by korzystać z kompetencji nauczycieli zatrudnionych w placówce. Dodatkowo będą potrafili skorzystać z pomocy instytucji zewnętrznych w trakcie realizacji założeń takiego szkolenia.

Ponadto omówiony zostanie proces rekrutacji uczniów na mediatorów, dzięki któremu uda się wyłonić kandydatów, którzy będą realizować mediacje w sposób sprawny i skuteczny. Wskazane zostaną również narzędzia, które będzie można wykorzystać w tym procesie.

Po zakończeniu warsztatów uczestnicy otrzymają gotowy plan szkolenia uczniów wraz z proponowanymi modyfikacjami – w zależności od rodzaju placówki – oraz listę podmiotów, które bezpłatnie, w ramach projektów, będą mogły wspierać placówki podczas szkoleń.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność na warsztatach (100%).

Odniesienie do podstawy programowej: 

Art. 1 pkt 2-3 ustawy Prawo oświatowe

Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:

2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;

3) wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży, a także podstawę programową przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego (I i II etap edukacyjny)

1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

2) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.

Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego (III etap edukacyjny)

6) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

Prowadząca/y:

dr Andrzej Michalik

nauczyciel akademicki i nauczyciel przedmiotów zawodowych w Zespole Szkół nr 1 w Kwidzynie, psycholog, doradca zawodowy, autor kilkudziesięciu publikacji w czasopismach naukowych i branżowych z zakresu doradztwa zawodowego uczniów ze SPE, motywowania uczniów oraz działalności organizacji pozarządowych

Forma i czas trwania:

warsztaty,  3 godz. dydaktyczne

Termin:

5 listopada 2022 (sobota), godz. 09:00-12:00

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 316)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

21

Koordynator:

Piotr Zubowicz grafika

Piotr Zubowicz

starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia

e-mail: piotr.zubowicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 61