Szachoterapia. Jak wykorzystać grę w szachy, aby wspierać osobisty i społeczny rozwój dziecka

Adresaci:

nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej; pedagodzy, psycholodzy, terapeuci; nauczyciele świetlic szkolnych, wychowawcy i inni nauczyciele zainteresowani tematyką ze szkół i placówek oświatowych województwa pomorskiego (umiejętność gry w szachy nie jest wymagana).

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Celem szkolenia jest zaprezentowanie praktycznych przykładów wykorzystania aktualnej wiedzy z zakresu terapii przez szachy do efektywnej realizacji celów kształcenia i wychowania. Warsztaty stanowią wsparcie dla uczestników w rozwoju ich warsztatu pracy. Zajęcia mają charakter twórczy, umożliwią również nauczycielom wymianę doświadczeń i opinii w obszarze tematycznym szkolenia.

Szachoterapia jako metoda terapii psychologicznej bazującej na szachach  polecana jest szczególnie dzieciom z lękami, zaburzeniami zachowania i emocji, trudnościami szkolnymi, autyzmem, z zespołem Aspergera, ADHD, nieśmiałością i in.

Zapraszamy serdecznie do udziału!

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność na spotkaniu.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Szkolenie odnosi się do zapisów w preambule podstawy programowej kształcenia ogólnego, dotyczących uczniów z niepełnosprawnościami oraz zapisów mających związek z szeroko pojętym zdrowiem, bezpieczeństwem, profilaktyką i wychowaniem. Bazuje również na zapisie w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji, a mianowicie: „Uczeń wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne”.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.

4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

Joanna Zbroniec

psycholog, terapeutka, szachistka

Forma i czas trwania:

warsztaty,  4 godz. dydaktyczne

Termin:

5 listopada 2022 (sobota), godz. 10:00-13:30

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 316)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

23

Koordynator:

Beata Symbor grafika

Beata Symbor

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz kompetencji cyfrowych

e-mail: beata.symbor@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 29

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Biblioteka i TIK