Szachoterapia. Jak wykorzystać grę w szachy, aby wspierać osobisty i społeczny rozwój dziecka
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, przedszkolnej; pedagodzy, psycholodzy, terapeuci; nauczyciele świetlic szkolnych, wychowawcy i inni nauczyciele zainteresowani tematyką ze szkół i placówek oświatowych województwa pomorskiego (umiejętność gry w szachy nie jest wymagana).
O szkoleniu / programie:
Celem szkolenia jest zaprezentowanie praktycznych przykładów wykorzystania aktualnej wiedzy z zakresu terapii przez szachy do efektywnej realizacji celów kształcenia i wychowania. Warsztaty stanowią wsparcie dla uczestników w rozwoju ich warsztatu pracy. Zajęcia mają charakter twórczy, umożliwią również nauczycielom wymianę doświadczeń i opinii w obszarze tematycznym szkolenia.
Szachoterapia jako metoda terapii psychologicznej bazującej na szachach polecana jest szczególnie dzieciom z lękami, zaburzeniami zachowania i emocji, trudnościami szkolnymi, autyzmem, z zespołem Aspergera, ADHD, nieśmiałością i in.
Zapraszamy serdecznie do udziału!
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność na spotkaniu.
Odniesienie do podstawy programowej: Szkolenie odnosi się do zapisów w preambule podstawy programowej kształcenia ogólnego, dotyczących uczniów z niepełnosprawnościami oraz zapisów mających związek z szeroko pojętym zdrowiem, bezpieczeństwem, profilaktyką i wychowaniem. Bazuje również na zapisie w zakresie stosowania matematyki w sytuacjach życiowych oraz w innych obszarach edukacji, a mianowicie: „Uczeń wykorzystuje warcaby, szachy i inne gry planszowe lub logiczne do rozwijania umiejętności myślenia strategicznego, logicznego, rozumienia zasad itd.; przekształca gry, tworząc własne strategie i zasady organizacyjne”.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny przez właściwą organizację i realizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Prowadząca/y:
Joanna Zbroniec
psycholog, terapeutka, szachistka
Forma i czas trwania:
Termin:
5 listopada 2022 (sobota), godz. 10:00-13:30
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
23
Koordynator:
Beata Symbor
nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz kompetencji cyfrowych
e-mail: beata.symbor@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 29
Zobacz serwis tematyczny PCEN: Biblioteka i TIK