Techniki teatralne na lekcjach historii

Adresaci:

nauczyciele historii.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Warsztaty są kontynuacją cyklu form doskonalenia, których celem jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę, kompetencje i umiejętności umożliwiające realizację zajęć z wykorzystaniem metod teatralnych.

Techniki teatralne to uniwersalne narzędzia w pracy nauczyciela. Podstawowym założeniem zastosowania metod teatralnych w szkole jest to, że przyjemność obcowania z teatrem i fascynacja nim wpływa na jakość nauki wszystkich przedmiotów szkolnych. Wiedzę, którą uczniowie posiądą, będą mogli natychmiast zastosować w praktyce na lekcjach przedmiotowych oraz zajęciach dodatkowych.

Metoda immersji teatralnej pozwala dzieciom i młodzieży całkowicie zanurzyć się w świat dramatu (język tekstu i epokę, w której tekst powstał). Kulminacją tego rodzaju zajęć może być spektakl.

Podczas warsztatów prowadzący przedstawi różne metody teatralne i przykłady ich zastosowania na lekcjach historii (np. temat o wolnej elekcji). Uczestnicy będą mieli okazję przećwiczyć te techniki w formie warsztatowej oraz zapoznać się z przykładowymi propozycjami zajęć teatralnych.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Preambuła postawy programowej kształcenia ogólnego:

  • rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność (…);
  • wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
  • kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.

Podstawa programowa języka polskiego dla szkół podstawowych:

  • rozwijanie zainteresowania kulturą w środowisku lokalnym i potrzeby uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych;
  • wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury;
  • kształcenie umiejętności wygłaszania, recytacji i interpretacji głosowej tekstów mówionych, doskonalenie dykcji i operowania głosem.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

Robert Cyrta

od ponad 20 lat nauczyciel, aktor, reżyser, animator kultury i pedagog teatru dzieci, młodzieży i dorosłych. Nauczyciel Pomorza 2019.

Forma i czas trwania:

warsztaty,  3 godz. dydaktyczne

Termin:

26 kwietnia 2023 (środa), godz. 16:00-18:30

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 319)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

40

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18