Ten tajemniczy narrator – praca z tekstem literackim na lekcjach stacjonarnych i online
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele języka polskiego wszystkich etapów nauczania oraz bibliotekarze.
O szkoleniu / programie:
Celem szkolenia jest przypomnienie najważniejszych informacji o typach narracji oraz pokazanie różnorodnych ćwiczeń, które pomogą nam, w sposób ciekawy i efektywny, pracować z tekstem literackim. Tym razem skupimy się na narratorze i jego pozycji zajmowanej wobec świata przedstawionego. Przyjrzymy się narratologii, zobaczymy jak atrakcyjnie budować przekazy o zdarzeniach realnych i fikcyjnych. Zastanowimy się, czy wizualne narracje mogą pomóc naszym uczniom w opowiadaniu historii. Dzięki darmowym narzędziom online będziemy mogli zaplanować nieszablonowe lekcje powtórzeniowe. Liczne ćwiczenia podpowiedzą nam, jak usłyszeć prawdziwy głos tajemniczego narratora.
Warunki uzyskania zaświadczenia: 80% obecność podczas webinarium.
Odniesienie do podstawy programowej: realizacja wybranych treści z podstawy programowej szkoły podstawowej i ponadpodstawowej z języka polskiego, m.in.: Podstawa programowa SP Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Kształcenie literackie i kulturowe 1.Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury. Treści nauczania – wymagania szczegółowe Kl. IV-VI I. Kształcenie literackie i kulturowe. 1.Czytanie utworów literackich. Uczeń: 9) charakteryzuje (…) narratora i bohaterów w czytanych utworach; 10) rozróżnia narrację pierwszoosobową i trzecioosobową oraz wskazuje ich funkcje w utworze; II. Kształcenie językowe 3.Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: 2) identyfikuje nadawcę i odbiorcę wypowiedzi; Klasy VII- VIII II. Kształcenie językowe. 1.Gramatyka języka polskiego. Uczeń: 6) odróżnia mowę zależną i niezależną, przekształca mowę zależną na niezależną i odwrotnie; Podstawa programowa PP Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Kształcenie literackie i kulturowe 5. Znajomość wybranych utworów z literatury polskiej i światowej oraz umiejętność mówienia o nich z wykorzystaniem potrzebnej terminologii. Kształcenie literackie i kulturowe Czytanie utworów literackich. Uczeń: 10.rozpoznaje w utworze sposoby kreowania: świata przedstawionego (fabuły, bohaterów, akcji, wątków, motywów), narracji (…) interpretuje je i wartościuje Kształcenie językowe Zróżnicowanie języka. Uczeń: 1.rozróżnia pojęcie stylu i stylizacji, rozumie ich znaczenie w tekście Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń: 2.zna pojęcie aktu komunikacji językowej oraz składowe (komunikat, nadawca, odbiorca, kod, kontekst, kontakt)
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Prowadząca/y:
Dominika Ringwelska
PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego
Forma i czas trwania:
Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.
Termin:
25 stycznia 2022 (wtorek), godz. 15:30-17:00
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji).
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
- W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
95
Koordynator:
Dominika Ringwelska
nauczyciel konsultant ds. diagnoz i analiz oraz edukacji polonistycznej i kulturalno-artystycznej
e-mail: dominika.ringwelska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 02
Zobacz serwis tematyczny PCEN: Język polski i wiedza o kulturze