Uczenie w środowisku wirtualnym: organizacja, realizacja i ewaluacja

Adresaci:

nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych, którzy chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie organizacji, realizacji i ewaluacji zajęć prowadzonych w środowisku wirtualnym (online)

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników umiejętności w zakresie poprawnego organizowania, realizowania i ewaluacji procesu edukacyjnego przeprowadzonego w środowisku wirtualnym (online).
Szkolenie odpowiada trzem głównym postulatom e-learningu:

  1. Just in time - wiedzę dostarczamy wtedy, gdy jest to potrzebne - nie uczymy na zapas.
  2. Just enough - dostarczamy tyle wiedzy, ile trzeba w danym momencie.
  3. Just for me - dostarczamy wiedzę dopasowaną do indywidualnych potrzeb.

Treści szkolenia opracowano, mając na uwadze metodykę uczenia się w środowisku wirtualnym oraz zapotrzebowanie nauczycieli na konkretną wiedzę w tym zakresie. Aktywności zaplanowane dla uczestników szkolenia nawiązują do koncepcji konstruktywizmu.

Po zakończeniu szkolenia uczestnik będzie:

  • umiał wyjaśnić różnice pomiędzy uczeniem stacjonarnym a online,
  • umiał wyjaśnić różne role nauczyciela w wirtualnym środowisku uczenia się,
  • umiał zastosować kryteria do wyboru narzędzi TIK niezbędnych do realizacji własnych zajęć online,
  • w stanie wykorzystać sześć skutecznych strategii realizacji zajęć online w swojej praktyce zawodowej,
  • wiedział, jak zapewnić bezpieczeństwo swoim uczniom podczas zajęć online,
  • potrafił opracować poprawnie kryteria oceny osiągnięć ucznia w środowisku online.

Ponadto pozna różne strategie oceny osiągnięć uczniów w uczeniu się online i dysponując odpowiednimi materiałami, przekształci swoje zajęcia stacjonarne w zajęcia online. Dysponując odpowiednim arkuszem oceny, przeprowadzi autoewaluację pracy własnej w wirtualnym środowisku uczenia się.

 

Zaplanowane formy pracy podczas 20 godzin szkolenia:

  1. Trzy webinaria.
  2. Analiza materiałów dydaktycznych.
  3. Ćwiczenia utrwalające.
  4. Praca indywidualna i grupowa.
  5. Praca zaliczeniowa.
  6. Komunikacja asynchroniczna i synchroniczna.

Szkolenie zostanie zrealizowane w formie trzech webinariów na platformie ClickMeeting. Dodatkowo zostanie wykorzystana platforma e-learningowa Moodle CEN do zamieszczenia materiałów dydaktycznych
i aktywności uczestników.

 

WARUNKI uczestnictwa i otrzymania zaświadczenia:

  • elektroniczna rejestracja,
  • wniesienie opłaty w wysokości 500 zł na konto 
    PKO BP  03 1020 1811 0000 0202 0312 5275
  • udział w min. 80% każdego webinarium
  • wykonanie ćwiczeń praktycznych - praca własna - 10-14 godz. 

 

Prowadząca: Renata Marciniak - Doktor Nauk o Edukacji (Universidad Autónoma de Barcelona, UAB) oraz Doktor Nauk Ekonomicznych w zakresie Nauki o Zarządzaniu (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie). Ukończyła również studia magisterskie z zakresu Badania w Edukacji (UAB) oraz studia podyplomowe Specjalista Środowisk Wirtualnego Nauczania (Virtual Educa Teacher Training Institute, Buenos Aires). Jest profesorem akredytowanym przez Hiszpańskie Ministerstwo Edukacji oraz Katalońską Agencję Jakości Kształcenia Uniwersyteckiego. Posiada bardzo duże doświadczenie w kształceniu stacjonarnym i wirtualnym. Wykładała na polskich, hiszpańskich i meksykańskich uniwersytetach. Przeprowadziła liczne kursy i wykłady dla nauczycieli o tematyce związanej z e-learningiem. Prelegent na wielu konferencjach międzynarodowych oraz autor kilkunastu artykułów poświęconych jakości e learningu opublikowanych w renomowanych czasopismach międzynarodowych. Współautor polskiego Standardu Usług Zdalnego Uczenia się. Jej badania naukowe koncentrują się na modelach oraz jakości e-learningu i wykorzystaniu Nowych Technologii Informacyjnych w kształceniu stacjonarnym. Obecnie jako nauczyciel akademicki prowadzi zajęcia online na EUNCET Business School (Barcelona) oraz na Universidad de Manresa (Katalonia).

 

Program szkolenia uwzględnia podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej:

Szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach.

Szkoła ma przygotowywać uczniów do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.

 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:

4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

Prowadząca/y:

dr Renata Marciniak grafika

dr Renata Marciniak

doktor Nauk o Edukacji (Universidad Autónoma de Barcelona, UAB) oraz Doktor Nauk Ekonomicznych w zakresie Nauki o Zarządzaniu (Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie). Ukończyła również studia magisterskie z zakresu Badania w Edukacji (UAB) oraz studia podyplomowe Specjalista Środowisk Wirtualnego Nauczania (Virtual Educa Teacher Training Institute, Buenos Aires). Jest profesoremakredytowanym przez Hiszpańskie Ministerstwo Edukacji oraz Katalońską Agencję Jakości Kształcenia Uniwersyteckiego. Posiada bardzo duże doświadczenie w kształceniu stacjonarnym i wirtualnym. Wykładała na polskich, hiszpańskich i meksykańskich uniwersytetach. Przeprowadziła liczne kursy i wykłady dla nauczycieli o tematyce związanej z e-learningiem. Prelegent na wielu konferencjach międzynarodowych oraz autor kilkunastu artykułów poświęconych jakości e-learningu opublikowanych w renomowanych czasopismach między-narodowych. Współautor polskiego Standardu Usług Zdalnego Uczenia się. Jej badania naukowe koncentrują się na modelach oraz jakości e-learningu i wykorzystaniu Nowych Technologii Informacyjnych w kształceniu stacjonarnym. Obecnie jako nauczyciel akademicki prowadzi zajęcia online na EUNCET Business School (Barcelona) oraz na Universidad de Manresa (Katalonia).

Forma i czas trwania:

szkolenie e-learning,  20 godz. dydaktycznych

Termin:

29 kwietnia 2021 (czwartek) - 13 maja 2021 (czwartek)

1. webinarium: 29.04.2021 r. - godz. 17:30-19:00 - 2 godz. dyd. 

2. webinarium: 6.05.2021 r. - godz. 17:30-19:00 - 2 godz. dyd. 

3. webinarium: 13.05.2021 r. - godz. 17:30-19:00 - 2 godz. dyd. 

PRACA własna pomiędzy spotkaniami - ćwiczenia praktyczne. 

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

500 zł

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.

Inne uwagi:

  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń CEN. Konto zakłada się tylko raz - tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta - w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację - poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń CEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych - na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online - w swoim koncie w systemie CEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej CEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez CEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały - link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej - plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas 80% czasu trwania każdego webinarium oraz wykonały ćwiczenia praktyczne w ramach pracy własnej. 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Ewa Furche grafika

Ewa Furche

dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

e-mail: ewa.furche@pcen.gda.pl

tel. 58 34 04 110