Wybrane zagadnienia dotyczące praw dziecka i ucznia – co powinien wiedzieć nauczyciel rozpoczynający pracę zawodową

Adresaci:

nauczyciele województwa pomorskiego rozpoczynający pracę w szkole (stażyści i kontraktowi)

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Jednym z wymagań stawianych nauczycielom stażystom i kontraktowym, odbywającym staż na wyższy stopień awansu zawodowego, jest znajomość przepisów prawa dotyczących m.in zadań i zasad związanych z funkcjonowaniem szkoły. W ten kontekst wpisują się m.in. prawa dziecka i prawa ucznia, które szkoła i nauczyciele obowiązani są przestrzegać.

Jak wskazują statystyki doraźnych kontroli prowadzonych w ramach nadzoru pedagogicznego przez Pomorskiego Kuratora Oświaty, na przestrzeni ostatnich lat część ze skarg kierowanych przez uczniów i ich rodziców do tego organu dotyczyła obszaru realizacji praw dziecka i ucznia, i niestety część z nich okazywała się być zasadna. Powyższe wskazuje na potrzebę wzbogacenia przez nauczycieli wiedzy z tego zakresu, a szczególnie przez tych, którzy rozpoczynają swoją pracę w szkole.

Naprzeciwko tej potrzebie wychodzi niniejsze webinarium, które ma na celu służyć rozwojowi zawodowemu uczestników, a w dalszej perspektywie sprzyjać kształtowaniu pozytywnych relacji opartych na wzajemnym szacunku oraz dobrej atmosferze w społeczności szkolnej. W trakcie spotkania uczestnicy pogłębią swoją wiedzą na temat przepisów dotyczących praw dziecka i ucznia oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w tym zakresie, jak również będą mieli okazję wyjaśnić nurtujące ich wątpliwości z tego obszaru.

By wyjść naprzeciw potrzebom uczestników, nauczyciele zapisujący się na webinarium proszeni są o wcześniejsze przesyłanie na adres mailowy koordynatora: luiza.zgirska-badz@cen.gda.pl pytań i zagadnień dotyczących tematu doskonalenia, które chcieliby, aby zostały pogłębione bądź wyjaśnione.

Webinarium wpisuje się w założenia podstawy programowej, zgodnie z którą „zadaniem szkoły jest ukierunkowanie procesu wychowawczego na wartości (…). Wychowanie ukierunkowane na wartości zakłada przede wszystkim podmiotowe traktowanie ucznia, a wartości skłaniają człowieka do podejmowania odpowiednich wyborów czy decyzji”.

 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:

5. Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.

Prowadząca/y:

Luiza Zgirska-Bądz grafika

Luiza Zgirska-Bądz

Forma i czas trwania:

webinarium,  2 godz. dydaktyczne

Termin:

19 kwietnia 2021 (poniedziałek), godz. 14:00-15:30

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

Inne uwagi:

Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność uczestnika podczas minimum 75% czasu trwania webinarium. 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

60

Koordynator:

Luiza Zgirska-Bądz

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz psychologii

e-mail: luiza.zgirska-badz@cen.gda.pl

tel. 58 340 41 57