Stosunki polsko-ukraińskie w I poł. XX wieku
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele humaniści (głównie historycy) szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.
O szkoleniu / programie:
Seminarium jest częścią cyklu „Historia w dialogu” polegającego na zbliżeniu środowisk edukacyjnych: szkół wyższych ze szkołami powszechnymi w celu pogłębiania wiedzy naukowej i jej popularyzacji. Seminarium "Stosunki polsko-ukraińskie od wieku XX do czasów współczesnych" otwiera cykl 6 spotkań prezentujących aktualny stan badań odnośnie do wzajemnych stosunków polsko-ukraińskich na tle relacji z Rosją. W tym celu raz w miesiącu pracownicy naukowi Uniwersytetu Gdańskiego (Instytutów historii i politologii) będą występować z serią miniwykładów, gdzie będzie możliwa interakcja nauczycieli i pracowników w czasie rzeczywistym.
W seminarium będzie można uczestniczyć zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie dzięki studiu streamingowemu PCEN oraz platformie ClickMeeting w jakości full HD (z możliwością zadawania pytań bezpośrednio ze studia lub przy użyciu komunikatora czat, lub funkcji Video Live dostępnych na wymienionej platformie).
- Uczestnicy występują w roli publiczności z możliwością zadawania pytań prelegentowi.
- Seminarium będzie nagrywane i upublicznione.
Wybór formy uczestnictwa dostępny dla zalogowanych użytkowników.
W cyklu „Historia w dialogu” planujemy poruszyć następujące zagadnienia:
- Stosunki polsko-ukraińskie od wieku XX do czasów współczesnych.
- Ukraińcy i kościół grekokatolicki w Polsce.
- Wzajemne relacje polsko-ukraińskie na tle polityki rosyjskiej.
- Elementy myśli politycznej ww. stron.
- Relacje sąsiedzkie, uwarunkowania międzynarodowe, polityka zagraniczna.
- Wzajemne postrzeganie narodów i stosunek elit do zmieniającej się konfiguracji geopolitycznej w Europie Wschodniej (od 1990 roku do współczesności).
- Obecna diagnoza sytuacji społeczno-politycznej i ewentualne warianty przyszłości odnośnie do wzajemnych relacji sąsiedzkich (w szczególności polsko-ukraińskich).
Pierwszy z wykładów pt. „Stosunki polsko-ukraińskie w I połowie XX wieku” dotyczy problematyki niepodległości Ukrainy w kontekście polityki Józefa Piłsudskiego oraz uwarunkowań militarnych i dyplomatycznych ówczesnych czasów.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność podczas minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: Szkolenie realizuje następujące zapisy podstawy programowej: Celem kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum jest: 1) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.; 2) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin; 3) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej; 4) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi; 5) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej; 6) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
3. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, m.in. przez umożliwienie uczenia się języka łacińskiego już od szkoły podstawowej.
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
Prowadząca/y:
prof dr hab Eugeniusz Koko
specjalizuje się w historii najnowszej. Jest członkiem Komisji Wschodnioeuropejskej Wydziału II Historyczno-Filozoficznego Polskiej Akademii Umiejętności. Pełnił funkcję kierownika Zakładu Historii Najnowszej Polski Wydziału Historycznego Uniwersytetu Gdańskiego.
Forma i czas trwania:
Termin:
21 listopada 2022 (poniedziałek), godz. 16:00-17:30
Zainteresowani udziałem w seminarium mogą wybrać formę uczestnictwa: online lub stacjonarnie w PCEN, skąd będzie odbywała się transmisja wideo.
Na spotkanie stacjonarne:
– prosimy o przybycie 45 minut przed wydarzeniem ( o godzinie 15.15) w celu ustawienia parametrów technicznych (oświetlenie, kamery) i przygotowanie Państwa do uczestnictwa (make-up).
– prosimy o ubiór w kolorach ciemnych/pastelowych
– oferujemy poczęstunek (kawa/herbata, ciastka)
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu. - Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
50
Koordynator:
Grzegorz Rutkowski
nauczyciel konsultant ds. historii i wos
e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 18