ABC metodyki nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego

Adresaci:

nauczyciele przygotowujący się do pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę, kompetencje i umiejętności umożliwiające rozpoczęcie realizacji zajęć języka polskiego jako drugiego/obcego. W programie szkolenia uwzględniono treści metodyczne, porady dotyczące organizacji procesu kształcenia oraz warsztatu pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego.

Na szkoleniu zostaną zaprezentowane następujące treści: metodyka języka polskiego jako obcego/drugiego,  sposoby nauki podsystemów języka (fonia, grafia, gramatyka, słownictwo), sposoby kształtowania sprawności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie), charakterystyka poziomów językowych A1–B2, programy i materiały do nauczania języka polskiego jako drugiego/obcego oraz ich dobór dla danej grupy, diagnoza językowa oraz monitorowanie postępów uczniów z doświadczeniem migracji, nauczanie języka polskiego jako języka komunikacji i języka edukacji szkolnej, treści pozajęzykowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, kształcenie uczniów w modelu integracyjnym oraz integracyjno-separacyjnym.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

5. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

Prowadząca/y:

 Agnieszka Litwa-Kozłowska grafika

Agnieszka Litwa-Kozłowska

od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i spoza Europy. Lektorka kursów dla dzieci i młodzieży doświadczających migracji w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Współpracuje z Kreatywną Pedagogiką, prowadzi grupę składającą się z gdańskich nauczycieli, której przybliża metody nauczania dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Glottodydaktyka to jej pasja. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.

 Aleksandra Dobke grafika

Aleksandra Dobke

od 2014 roku pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Prowadzi kursy dla obcokrajowców w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Egzaminatorka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Gdańskim. Współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w zakresie organizacji szkoleń. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Jeżyka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.

Forma i czas trwania:

szkolenie,  32 godz. dydaktycznych

Termin:

10 września 2022 (sobota) - 25 września 2022 (niedziela)

4 dni szkoleniowe (dwa weekendy):

10.09.2022 r.–11.09.2022 r. (sobota–niedziela)

24.09.2022 r.–25.09.2022 r. (sobota–niedziela)

Dzień szkoleniowy: 8 godzin dydaktycznych – w harmonogramie szkolenia uwzględniono przerwy15-minutowe między modułami i długą przerwę (30 minut).

9.00–10.30 (2 h)

10.45–12.15 (2 h)

12.30–14.00 (2 h)

14.00–14.30 – dłuższa przerwa

14.30–16.00 (2 h)

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 314)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01