ABC metodyki nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele przygotowujący się do pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego.
O szkoleniu / programie:
Celem szkolenia jest wyposażenie nauczycieli w wiedzę, kompetencje i umiejętności umożliwiające rozpoczęcie realizacji zajęć języka polskiego jako drugiego/obcego. W programie szkolenia uwzględniono treści metodyczne, porady dotyczące organizacji procesu kształcenia oraz warsztatu pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego.
Na szkoleniu zostaną zaprezentowane następujące treści: metodyka języka polskiego jako obcego/drugiego, sposoby nauki podsystemów języka (fonia, grafia, gramatyka, słownictwo), sposoby kształtowania sprawności językowych (słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie), charakterystyka poziomów językowych A1–B2, programy i materiały do nauczania języka polskiego jako drugiego/obcego oraz ich dobór dla danej grupy, diagnoza językowa oraz monitorowanie postępów uczniów z doświadczeniem migracji, nauczanie języka polskiego jako języka komunikacji i języka edukacji szkolnej, treści pozajęzykowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego, kształcenie uczniów w modelu integracyjnym oraz integracyjno-separacyjnym.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: 5. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.
Prowadząca/y:
Agnieszka Litwa-Kozłowska
od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i spoza Europy. Lektorka kursów dla dzieci i młodzieży doświadczających migracji w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Współpracuje z Kreatywną Pedagogiką, prowadzi grupę składającą się z gdańskich nauczycieli, której przybliża metody nauczania dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Glottodydaktyka to jej pasja. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.
Aleksandra Dobke
od 2014 roku pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Prowadzi kursy dla obcokrajowców w Centrum Wspierania Imigrantów i Imigrantek. Egzaminatorka języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Gdańskim. Współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w zakresie organizacji szkoleń. Współautorka adaptowanych tekstów lektur przeznaczonych dla uczniów z doświadczeniem migracji w ramach projektu konkursowego MEiN "Lektury pełne kultury" realizowanego przez Pomorską Fundację Jeżyka Polskiego i Kultury Polskiej Polija.
Forma i czas trwania:
Termin:
17 września 2022 (sobota) - 2 października 2022 (niedziela)
4 dni szkoleniowe (dwa weekendy):
17.09.2022 r.–18.09.2022 r.
(sobota–niedziela)
1.10.2022 r.–2.10.2022 r.
(sobota–niedziela)
Dzień szkoleniowy: 8 godzin dydaktycznych – w harmonogramie szkolenia uwzględniono przerwy15-minutowe między modułami i długą przerwę (30 minut).
9.00–10.30 (2 h)
10.45–12.15 (2 h)
12.30–14.00 (2 h)
14.00–14.30 – dłuższa przerwa
14.30–16.00 (2 h)
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
25
Koordynator:
Anna Salitra
specjalistka ds. organizowania doskonalenia
e-mail: anna.salitra@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 42