Arteterapia w edukacji i terapii

Adresaci:

nauczyciele wszystkich przedmiotów i poziomów edukacyjnych.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Cele szkolenia:

  • wzmocnienie i rozwój kreatywności własnej i podopiecznych;
  • odnalezienie integracji wewnętrznej i równowagi w sytuacjach napięć i stresu;
  • wsparcie nauczycieli w procesie edukacji i terapii w związku z obecnością dzieci uchodźców z Ukrainy;
  • świadome uzewnętrznienie przeżyć i doznań;
  • relaks, przyjemność, zabawa.

 

W programie szkolenia:

  • Poznanie schematu zajęć edukacyjno-terapeutycznych z wykorzystaniem elementów metod i technik arteterapii.
  • Poznanie różnego rodzaju materiałów do wykorzystania w procesie tworzenia.
  • Dialog arteterapeutyczny z podopiecznym – budowanie dobrego kontaktu, więzi i umiejętności współdziałania w grupie.
  • Stwarzanie możliwości do własnych wypowiedzi za pomocą różnorodnych środków artystycznych.
  • Podnoszenie poziomu samoakceptacji poprzez świadome poczucie sprawstwa.
  • Pomocnicza funkcja arteterapii w  nabywaniu umiejętności rozwiązywania problemów oraz rozładowywania negatywnych napięć, emocji i agresji.
  • Kompensacja potrzeb podopiecznych poprzez aktywność twórczą.

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

80% obecności podczas szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

uczeń wyraża w pracach plastycznych uczucia i emocje wobec rzeczywistości, a także płynące z inspiracji muzycznych czy literackich (impresja i ekspresja); rysuje, maluje, ilustruje zjawiska i wydarzenia realne i wyobrażone (także w korelacji z innymi przedmiotami);

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

Joanna Teresa Wcześny

tyflopedagog, oligofrenopedagog, certyfikowany arteterapeuta,  nauczyciel  akademicki. Prowadzi warsztaty rozwojowe, terapeutyczne i twórcze  dla  dzieci, młodzieży i osób dorosłych. W swojej działalności skupia się między innymi na problematyce potrzeb, rozwoju i wzroście osobistym osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych.

Forma i czas trwania:

warsztaty,  7 godz. dydaktycznych

Termin:

3 grudnia 2022 (sobota), godz. 09:00-15:00

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 315)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

34

Koordynator:

Joanna Aleksandrowicz grafika

Joanna Aleksandrowicz

specjalista ds. edukacji wczesnej

e-mail: joanna.aleksandrowicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 20

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Wczesna edukacja