Lektury obowiązkowe na lekcji języka kaszubskiego w starszych klasach szkoły podstawowej

Adresaci:

nauczyciele języka kaszubskiego ze wszystkich poziomów edukacyjnych oraz zainteresowani studenci kierunków nauczycielskich i pedagogicznych.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Kształcenie kulturowe, literackie i językowe na lekcjach języka kaszubskiego występuje w różnych proporcjach w zależności od etapu edukacyjnego, środowiska nauczania i bieżących potrzeb ucznia. Proponowane szkolenie dotyczy połączenia nauki pisania z czytaniem dłuższych tekstów literackich wskazanych w wykazie lektur dla starszych klas szkoły podstawowej. Jego celem jest poszerzenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli języka kaszubskiego w zakresie czytania tekstów literackich prozatorskich (wybrane opowiadania Bolesława Borka) w powiązaniu z nauką pisania (ćwiczenia cząstkowe w pisaniu opowiadania).

Szkolenie poprowadzą:

dr Justyna Pomierska, która z zamiłowania uczy, jak uczyć (się). Na początku była nauczycielką języka polskiego, teraz wykłada dydaktykę języka polskiego i kaszubskiego. Naukowo zajmuje się paremiologią (nauka o przysłowiach) i z tą dziedziną związane są jej dwie książki: Przësłowié samò sã rodzy w głowie. Kaszubskie przysłowia z polskimi odpowiednikami (Oficyna Czec, 2002, 2010) oraz Przysłowia kaszubskie. Studium z paremiografii i paremiologii. (Instytut Kaszubski, 2013). Sprawy kaszubskiej edukacji, a nade wszystko szkólnych kaszëbsczégò jãzëka, są dla dr Justyny Pomierskiej zawsze priorytetowe,

oraz:

Anna Cupa etnofilożka kaszubska  na co dzień pracująca i uczącą języka kaszubskiego w szkole podstawowej w Łubianie. 

 

Szkolenie realizowane we współpracy ze Zrzeszeniem Kaszubsko-Pomorskim.



 

 

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas minimum 80% czasu całego spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Klasy IV–VIII szkoły podstawowej to czas kształtowania poczucia własnej świadomości narodowej lub etnicznej, poznawania kultury, rozwijania umiejętności komunikacyjnych, doskonalenia myślenia konkretnego i abstrakcyjnego.  To również okres formowania się charakteru młodego człowieka, w tym dostrzegania i rozumienia wartości uniwersalnych, m.in. prawdy, dobra, piękna.

Zapisy podstawy programowej, ze szczególnym uwzględnieniem punktu:
II. Rozumienie wypowiedzi.
1. Rozumienie wypowiedzi ustnych (rozumienie ze słyszenia).
2. Rozumienie wypowiedzi pisemnych (czytanie).
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Tworzenie wypowiedzi ustnych (mówienie). 
Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
2. Tworzenie wypowiedzi pisemnych (pisanie).
Uczeń samodzielnie formułuje spójne i logiczne wypowiedzi pisemne w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
 

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Prowadząca/y:

 Anna Cupa grafika

Anna Cupa

Absolwentka etnofilologii kaszubskiej UG, nauczycielka języka kaszubskiego w Zespole Szkół w Łubianie, dziennikarka radiowa i telewizyjna, prowadzi zespół taneczny „Łubiańsczé Gzubë” w Łubianie.

dr Justyna Pomierska grafika

dr Justyna Pomierska

Adiunkt w Zakładzie Polonistyki Stosowanej w IFP UG, kierownik studiów podyplomowych Nauczanie języka kaszubskiego, przewodnicząca Rady programowej kierunku etnofilologia kaszubska, kierownik i opiekun praktyk nauczycielskich kaszubistów; od 2016 r. koordynuje interdyscyplinarny wykład kaszubologiczny na Wydziale Filologicznym UG, współpracuje z Centralną Komisją, certyfikowany tutor akademicki od 2014 r.

Forma i czas trwania:

webinarium,  3 godz. dydaktyczne

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

Termin:

10 maja 2022 (wtorek), godz. 15:00-17:15

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

70

Koordynator:

Lucyna Radzimińska grafika

Lucyna Radzimińska

starszy specjalista ds. języka kaszubskiego

e-mail: lucyna.radziminska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 47