Matematyka od przedszkola
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele przedszkoli
O szkoleniu / programie:
Celem szkolenia jest doskonalenie kompetencji nauczycieli/nauczycielek w zakresie rozwijania u dzieci w wieku przedszkolnym tych zakresów rozumowań, które pozwalają posługiwać się liczbą naturalną w różnych zakresach.
Po szkoleniu nauczyciele/nauczycielki:
- organizują dzieciom w wieku przedszkolnym zajęcia rozwijające: myślenie przyczynowo-skutkowe, dostrzeganie regularności, umiejętność klasyfikowania, orientowania się w przestrzeni;
- korzystają na zajęciach z edukacji matematycznej z figur liczbowych jako symboli liczb;
- korzystają z klocków jako pomocy do organizowania edukacji matematycznej.
Treści:
1) Zadania, gry i inne sytuacje dydaktyczne, które związane są z:
- wyznaczaniem kierunków w przestrzeni;
- porządkowaniem obiektów według różnych cech;
- dostrzeganiem regularności;
- myśleniem przyczynowo-skutkowym.
2) Zadania, gry i inne sytuacje dydaktyczne z wykorzystaniem klocków, które związane są z:
- posługiwaniem się liczbą naturalną w różnych aspektach;
- rozwijaniem intuicji geometrycznych.
3) Rola zabaw w rozwoju umiejętności matematycznych dzieci.
Materiały szkoleniowe:
- scenariusz przykładowych zajęć z przedszkolakami z zakresu edukacji matematycznej.
Podstawa programowa
Osiągnięcia dziecka na koniec wychowania przedszkolnego:
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
14) określa kierunki i ustala położenie przedmiotów w stosunku do własnej osoby, a także w stosunku do innych przedmiotów, rozróżnia stronę lewą i prawą;
15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:
3. Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Prowadząca/y:
dr Małgorzata Skura
pedagożka, autorka programów oraz podręczników i poradników dla nauczycieli, dzieci i rodziców. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ekspertka w zakresie metodyki nauczania matematyki na pierwszych etapach kształcenia. Autorka programów edukacyjnych oraz podręczników szkolnych.
Michał Lisicki
psycholog, autor programów oraz podręczników i poradników dla nauczycieli, dzieci i rodziców. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ekspert w zakresie metodyki nauczania matematyki na pierwszych etapach kształcenia. Autor programów edukacyjnych oraz podręczników szkolnych.
Forma i czas trwania:
Termin:
18 maja 2021 (wtorek) - 21 maja 2021 (piątek)
cz. I – 18.05.2021, 15:00-18:00 – platforma ClickMeeting
cz. II – 21.05.2021, 15:00-18:00 – platforma ClickMeeting
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji).
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
- W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).
Inne uwagi:
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność podczas minimum 60% czasu trwania webinarium oraz wykonanie ćwiczeń w czasie webinarium.
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
101
Koordynator:
Joanna Aleksandrowicz
specjalista ds. edukacji wczesnej
e-mail: joanna.aleksandrowicz@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 20
Zobacz serwis tematyczny PCEN: Wczesna edukacja