Warsztat kaszubisty. Czytanie tekstu literackiego na lekcjach języka kaszubskiego: potencjał i ogólne wskazówki pracy z lekturami z kanonu lektur. Brawãdë Jana Drzeżdżona – lektura okiem praktyka

Adresaci:

nauczyciele języka kaszubskiego ze wszystkich poziomów edukacyjnych.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Zapisy Podstawy programowej z 2017 r. do języka kaszubskiego ujmują prymarne cele przedmiotu w sposób następujący: „Edukacja kaszubska przebiega w dwóch dopełniających się obszarach: nauki języka kaszubskiego oraz wiedzy o języku i kulturze kaszubskiej, dlatego treści kulturowe (w tym treści historyczne) i wiedza o języku ujmowane są w sposób całościowy i traktowane jako towarzysze nauki języka kaszubskiego”. Kanon lektur w Podstawie określono po raz pierwszy lektury obowiązkowe dla języka kaszubskiego w szkole podstawowej i z perspektywy pięciu lat widać, że KANON przyniósł niespodziewane skutki pozytywne, np. pojawiły się nowe adekwatne do potrzeb współczesnego ucznia pomoce dydaktyczne (nowe wydania książek i audiobooki, podręczniki, gry…).

Zintegrowane działania wokół kanonu lektur powinny mieć dwojaki cel:

1) wzmocnić działania związanie kształtowaniem tożsamości (czytanie w rodnej mowie pełni nie tylko funkcję poznawczą czy estetyczną – ma kształtować tożsamość Kaszubów, analogicznie jak czytanie lektur na języku polskim) i 2) powinny wspomagać  nabywanie umiejętności językowych, bo czytanie utworów literatury kaszubskiej kompleksowo urzeczywistnia zanurzenie języka w kulturze: teksty wzbogacają zasób słownictwa i struktur składniowych i jedocześnie poznawane treści utworów jak i znajomość ich twórców (nierzadko byli to liderzy ruchu kaszubsko-pomorskiego) dopełniają wiedzę o dziedzictwie kulturowym Kaszubów.

 

Czytanie jako umiejętność rozumienia i refleksyjnego przetwarzania tekstu (w tym tekstu kultury) jest jedną z najważniejszych umiejętności receptywnych zdobywanych w szkole. Podczas szkolenia odpowiemy na pytania: w jaki sposób czytanie literatury może wspomagać kształcenie sprawności produktywnych (mówienie, pisanie)? Jak uporządkować czytanie lektur, aby było ono adekwatne do rozwoju umiejętności językowych? Celem szkolenia jest poszerzenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli języka kaszubskiego w zakresie czytania tekstów. W części warsztatowej Lucyna Sorn – nauczycielka języka kaszubskiego pokaże jak twórczo i kreatywnie można pracować z lekturą na przykładzie baśni Jana Drzeżdżona.

Szkolenie poprowadzą: część wykładową dr Justyna Pomierska

                                          część warsztatową  Lucyna Sorn.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

80% obecności podczas szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

celem edukacji kaszubskiej jest kształtowanie językowej, kulturowej i tożsamościowej świadomości ucznia w partnerstwie z rodziną, środowiskiem lokalnym i regionalnym.

W szczególności cel ten realizuje się przez:

1) dostarczenie i pogłębienie wiedzy o języku, literaturze, piśmiennictwie, tradycji, obrzędach, historii, religii, architekturze, muzyce, malarstwie, szeroko rozumianej sztuce (w tym sztuce ludowej), a także codzienności Kaszubów z uwzględnieniem specyfiki lokalnej i geograficzno-przyrodniczej;

2) kształtowanie umiejętności językowych dla potrzeb komunikacji międzyludzkiej, dostępu do dziedzictwa kulturowego (piśmiennictwa, literatury, muzyki itp.) i twórczego rozwoju potencjału własnego ucznia;

3) kształtowanie pozytywnego stosunku do języka i kultury kaszubskiej;

Nauczyciel w organizowaniu procesu dydaktycznego jest zobowiązany do stosowania rozwiązań metodycznych, które zapewnią integrację kształcenia literackiego, językowego i kulturowego uczniom będących na różnych poziomach rozwoju intelektualnego. W swojej pracy powinien wykorzystywać metody aktywizujące m.in. dyskusję, debatę, dramę, projekt edukacyjny, które wspomagają rozwój samodzielnego docierania do informacji i prezentowania efektów kształcenia przez uczniów.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

dr Justyna Pomierska grafika

dr Justyna Pomierska

Adiunkt w Zakładzie Polonistyki Stosowanej w IFP UG, kierownik studiów podyplomowych Nauczanie języka kaszubskiego, przewodnicząca Rady programowej kierunku etnofilologia kaszubska, kierownik i opiekun praktyk nauczycielskich kaszubistów; od 2016 r. koordynuje interdyscyplinarny wykład kaszubologiczny na Wydziale Filologicznym UG, współpracuje z Centralną Komisją, certyfikowany tutor akademicki od 2014 r.

 Lucyna Sorn grafika

Lucyna Sorn

nauczycielka języka kaszubskiego w Szkole Podstawowej w Mostach. Autorka podręczników do nauczania języka kaszubskiego dla klas I-III,  IV i V Z kaszëbsczim w szkòle. W 2021 wydała swój pierwszy tomik poezji Dzeckã bëc za co została wyróżniona podczas II edycji konkursu „Bëlny Szkólny”. Prowadzi  dziecięcy zespół tańca ludowego „Jantarki”. Swoje zainteresowania skupia wokół szeroko pojętego regionalizmu. Należy do ZKP o/Dębogórze - Kosakowo, grupy młodych twórców kaszubskich „Zymk” oraz do zespołu „Kosakowianie”.

Forma i czas trwania:

szkolenie,  3 godz. dydaktyczne

Termin:

26 października 2022 (środa), godz. 15:30-17:45

Miejsce szkolenia:

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Dębnicy Kaszubskiej

Ul. Jana III Sobieskiego 3

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

Lucyna Radzimińska grafika

Lucyna Radzimińska

starszy specjalista ds. języka kaszubskiego

e-mail: lucyna.radziminska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 47