Chemia mózgu – Wirtualny świat naszych uczniów
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
pedagodzy, psycholodzy, nauczyciele oraz dyrektorzy szkół i placówek województwa pomorskiego.
Termin:
25 listopada 2021 (czwartek), godz. 11:30-15:45
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Konferencja „Chemia mózgu” jest propozycją spotkania dwóch światów: przestrzeni, w której funkcjonują młodzi ludzie ze swoimi problemami i rzeczywistości szkolnej.
Tytuł tegorocznej edycji to „Wirtualny świat naszych uczniów”. Zaproszeni eksperci przedstawią niebezpieczeństwa związane z używaniem elektronicznych środków przekazu. Ponadto podkreślą rolę i znaczenie cyfrowej przestrzeni w życiu naszych uczniów.
Wirtualny świat, który otwiera przed młodymi ludźmi nowe perspektywy, może jednocześnie stwarzać poważne niebezpieczeństwa. Nadmierna liczba bodźców płynących z ekranu sieje spustoszenie w rozwijających się mózgach naszych uczniów, co prawdopodobnie odbije się na ich zdrowiu psychicznym. Uczniowie pochłonięci wyimaginowanym światem ryzykują zubożenie swojego prawdziwego życia. Bez wsparcia rodziców i nauczycieli mogą nie tylko nie poradzić sobie z zagrożeniami, jakie niesie rzeczywistość wirtualna, ale też nie wykorzystać w pełni jej potencjału (przy zachowaniu koniecznego krytycznego dystansu).
11.30–11.55 | logowanie uczestników |
12.00
| Tomasz Kąkol, wicedyrektor CEN Uroczyste otwarcie konferencji, powitanie zaproszonych Gości i Uczestników
|
12.05 | Alicja Silikowska, lider sieci współpracy i samokształcenia psychologów i pedagogów projektu „Zdolni z Pomorza” Chemia mózgu – „Wirtualny świat naszych uczniów” – wprowadzenie do konferencji
|
12.15 | dr Marcin Szulc, prof. UG „Ryzykowne używanie elektronicznych środków przekazu – w jaki sposób pomóc sobie i dzieciom?”
|
13.00 | dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska, prof. UG „Edukacja w sieci. Perspektywa konektywistyczna”
|
13.45 | Anna Blokus-Szkodzińska, wykładowca UG „Uczeń w sieci czy sieć w uczniu, czyli gdzie jestem naprawdę?”
|
14.30–14.45 | przerwa
|
14.45 | dr hab. Joanna Mytnik, prof. PG, dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji PG, „Zoom fatigue, czyli o zmęczeniu lekcjami online. Dlaczego są tak wyczerpujące i jak temu przeciwdziałać?”
|
15.30 | Katarzyna Gęba, specjalista CEN Chemia mózgu – „Wirtualny świat naszych uczniów” – podsumowanie konferencji |
Moderator – Katarzyna Gęba
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność podczas minimum 80% czasu trwania konferencji.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:
2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Prowadząca/y:

Anna Blokus-Szkodzińska
pedagog, oligofrenopedagog, wykładowca akademicki Uniwersytetu Gdańskiego i Ateneum Szkoły Wyższej, założyciel i dyrektor placówki edukacyjno – wychowawczej, edukator FASD. Twórca i organizator szkoleń i warsztatów o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym. Twórca szkoleń i konferencji w obszarze komunikacji interpersonalnej dla dzieci, nauczycieli i rodziców. Dzieli się pasją życia i pozytywnym nastawieniem do człowieka.

dr hab. Agnieszka Nowak-Łojewska
pedagog przedszkolny i wczesno- szkolny, nauczyciel akademicki z 25-letnim stażem, wykładowca Uniwersytetu Gdańskiego i Ateneum Szkoły Wyższej; autorka licznych publikacji na temat edukacji dzieci, ich potencjału i wiedzy osobistej; propagatorka nowatorskich rozwiązań z wykorzystaniem myślenia krytyczno-twórczego; organizatorka i realizatorka kilku krajowych i międzynarodowych projektów naukowo-dydaktycznych; organizatorka i wykonawczyni warsztatów dla uczniów, nauczycieli i rodziców w zakresie rozwijania kompetencji miękkich; współautorka materiałów e-learningowych na temat edukacji holistycznej.

dr Marcin Szulc, prof. UG
nauczyciel akademicki i psycholog w Zakładzie Psychologii Osobowości i Psychologii Sądowej oraz psycholog-doradca w Centrum HR Politechniki Gdańskiej. Koordynator Zespołu Psychologów ds. Kształcenia Nauczycieli na UG. Zainteresowania naukowe koncentruje wokół problematyki zagrożeń społecznych i dorastania. Prowadzi spotkania edukacyjne z zakresu zdrowia psychicznego i profilaktyki zagrożeń społecznych dla rad pedagogicznych, rodziców oraz młodzieży. Jest autorem publikacji z zakresu psychologii zagrożeń społecznych i psychologii adolescencji.

dr hab. Joanna Mytnik
dyrektor Centrum Nowoczesnej Edukacji Politechniki Gdańskiej, pasjonatka projektowania procesów uczenia się za pomocą niestandardowych metod i narzędzi (UX i design thinking). Posiada ponad 20 lat doświadczenia w pracy dydaktycznej ze studentami i nauczycielami. Jej pasją jest uczenie, które rozumie jako organizację przestrzeni edukacyjnej realizującej potrzeby każdego ze studentów. Projektując środowisko uczenia się bazuje na filozofii organizacji turkusowych, co studentom pomaga się rozwijać i daje im przestrzeń dla kreatywności. Jest pomysłodawczynią i organizatorką cyklu ogólnopolskich Konferencji Dydaktyki Akademickich „Ideatorium” na Uniwersytecie Gdańskim (od 2014 r.). Odznaczona medalem Komisji Edukacji Narodowej (2016 r.). Laureatka nagrody "Nauczyciel Roku" im. Mrongowiusza dla najlepszych nauczycieli akademickich Uniwersytetu Gdańskiego (2019 r.).

Alicja Silikowska
Specjalista ds. promocji i komunikacji zewnętrznej

Katarzyna Gęba
starsza specjalistka ds. organizowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, uczestniczka projektu i współorganizatorka konferencji „Dynamiczna tożsamość – wartości w wychowaniu i profilaktyce w dobie Internetu" (Gdańsk 2012)

Tomasz Kąkol
wicedyrektor PCEN – nauczyciel konsultant ds. kształcenia zawodowego
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
300
Koordynator:

Irmina Buczek
nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii
e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 62
Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze