Czy dom i dzieciństwo są dobrym tematem poetyckich wspomnień?

Adresaci:

nauczyciele i nauczycielki języka polskiego w szkole podstawowej województwa pomorskiego.

Termin:

6 listopada 2024 (środa), godz. 08:50-11:00

Forma i czas trwania:

zajęcia otwarte,  3 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Zakres lekcji otwartej:

  1. WSTĘP DO ZAJĘĆ:
    Zadanie językowe wokół słów DOM, DZIECIŃSTWO.
    Myślenie krytyczne jako pomoc w analizie zagadnień.
    Przedstawienie celu zajęć.
  2. CZĘŚĆ GŁÓWNA ZAJĘĆ:
    Praca z wierszami: Tadeusza Różewicza Kasztan i Józefa Barana Dom rodzinny. Wskazywanie wyznaczników liryki jako rodzaju literackiego. Określanie tematyki i problematyki utworu. Poddawanie refleksji problematyki egzystencjalnej. Wyszukiwanie w tekście potrzebnych informacji. Uczestniczenie w rozmowie. Praca rutyną myślenia krytycznego „Podobieństwa i różnice”. Prezentacja zdjęć i snucie opowieści o czasach dzieciństwa i domu (fotografia jako tekst kultury zapraszający do redagowania poetyckich wspomnień). Tło muzyczne – utwór Anny Wyszkoni Biegnij przed siebie.
  3. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:
    Nadawanie metaforycznych tytułów przyniesionym fotografiom (wstęp do poetyckiej pracy twórczej) – zadanie dodatkowe.

Odniesienie do podstawy programowej: 

  1. Kształcenie literackie i kulturowe.
  2. Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury. 4. Rozwijanie zdolności dostrzegania wartości: dobra, piękna, wspomnień i kierowanie się tymi wartościami.
  3. Kształcenie językowe.
  4. Kształcenie umiejętności porozumiewania się (słuchania, czytania, mówienia i pisania) w różnych sytuacjach.
  5. Rozwijanie wiedzy o rozpoznawaniu rodzajów literackich, wskazywaniu środków poetyckich.
  6. Tworzenie wypowiedzi ustnej.
  7. Rozbudzanie potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych i podejmowania samodzielnych prób literackich.
  8. Uczestniczenie w rozmowie na zadany temat.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Prowadząca/y:

Justyna Wołoszyk-Brzezińska grafika

Justyna Wołoszyk-Brzezińska

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

Miejsce szkolenia:

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 8 im. Jana Pawła II, Szkoła Podstawowa nr 5 w Gdańsku

ul. Meissnera 5, sala G33

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

3

Koordynator:

Justyna Wołoszyk-Brzezińska

nauczyciel-doradca metodyczny ds. języka polskiego

e-mail: j.woloszyk-brzezinska.doradca@pcen.gda.pl

nauczyciele z miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego