Czy OK jest OK? Blaski i cienie oceniania kształtującego

Status:

rejestracja od 1 września 2025

Adresaci:

nauczycielki i nauczyciele szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Termin:

9 października 2025 (czwartek), godz. 16:00-19:00

Forma i czas trwania:

warsztaty,  4 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Podczas warsztatów przyjrzymy się zaletom oraz wyzwaniom oceniania kształtującego (OK). Uczestniczki i uczestnicy dowiedzą się, jak skutecznie wdrożyć ocenianie kształtujące w swojej pracy, aby wspierać rozwój uczniów i uczennic, a nie tylko mierzyć ich wiedzę. Zastanowimy się, jak przekonać do tej idei zarówno uczniów i uczennice, jak i ich rodziców oraz jak radzić sobie z potencjalnymi trudnościami.

Cele:

  • zapoznanie z podstawami OK,
  • zrozumienie roli OK w procesie uczenia się,
  • nabycie praktycznych umiejętności wdrażania kluczowych strategii OK w codziennej pracy dydaktycznej.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

  • wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym (…) wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
  • formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
  • rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
  • ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
  • rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
  • wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji.

Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum należą:

  • myślenie – rozumiane jako złożony proces umysłowy, polegający na tworzeniu nowych reprezentacji za  pomocą transformacji dostępnych informacji, obejmującej interakcję wielu operacji umysłowych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobrażanie sobie, sądzenie, rozwiązywanie problemów, twórczość (…);
  • umiejętność współpracy w grupie i podejmowania działań indywidualnych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:

8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Prowadząca/y:

Urszula Kornas-Krzyżykowska grafika

Urszula Kornas-Krzyżykowska

PCEN nauczyciel konsultant ds. matematyki i kreatywności

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 312)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Urszula Kornas-Krzyżykowska

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji matematycznej (szkoły ponadpodstawowe)

e-mail: urszula.kornas-krzyzykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 07