Czy pomorska szkoła jest uczniocentryczna?

Adresaci:

nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psychologowie szkolni, dyrektorzy szkół i placówek.

Termin:

14 czerwca 2022 (wtorek), godz. 12:30-14:45

Forma i czas trwania:

seminarium,  3 godz. dydaktyczne

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Kolejna konferencja Pomorskiej Szkoły 3000’ zatytułowana „Uczniocentryczność” stworzyła przestrzeń do budowania refleksji na temat relacji uczeń–nauczyciel oraz ucznia, którego potrzeby, możliwości oraz aspiracje wyznaczają sposoby i metody działania nauczycieli, w edukacji zarówno stacjonarnej, jak i zdalnej.

Okres pandemii uzmysłowił nam jak istotne są relacje (uczeń–nauczyciel, uczeń–uczeń, nauczyciel–rodzic) i wiemy, że ich nawiązywanie oraz podtrzymywanie jest jednocześnie dużym i ważnym wyzwaniem dla nauczyciela. Edukacja przyszłości to edukacja oparta na założeniu, że skuteczność wszelkich działań jest uwarunkowana impulsami, których źródłem jest uczeń.

Zaimplementowanie rozwiązań z innych dziedzin, jak również wprowadzenie hybrydowych rozwiązań do edukacji, stwarza szansę na to, że nie zaprzepaścimy włożonego w ten proces wysiłku. Konferencja miała wspomóc nauczycieli w poznawaniu i doskonaleniu metod pozwalających na zachowanie dobrostanu wszystkich partnerów uczestniczących w procesie nauczania.

W pierwszej części seminarium uczestnicy dowiedzą się, w jaki sposób projektować procesy edukacyjne, wykorzystując uniwersalną oraz intuicyjną metodę – design thinking. Poprzez przykłady poznają krok po kroku sposób na wykorzystanie tej metody do tworzenia rozwiązań problemów, z jakimi spotykają się nauczyciele.

Webinar obejmuje prezentację wyników badań ilościowych i jakościowych prowadzonych przed, podczas i po konferencji „Uczniocentryczność”, realizowanej w listopadzie 2020 roku. 

Prezentacja wyników zakończona zostanie wnioskami porównawczymi ukazującymi, jak w perspektywie uczniów i nauczycieli wygląda postrzeganie ważności poszczególnych aktorów życia szkolnego.

Pomorska Szkoła 3000’ jest cyklem konferencji dla kadry pedagogicznej otwartej na współtworzenie innowacyjnych praktyk edukacyjnych ułatwiających zdobywanie kompetencji kluczowych „w procesie uczenia się przez całe życie”. Jest odpowiedzią na potrzebę szerszej oferty w rozwijaniu osobistych kompetencji kluczowych w gospodarce opartej na wiedzy.

Uczestnicy Pomorskiej Szkoły 3000’ to ludzie z pasją usprawniania szkolnej edukacji; to nauczyciele różnych przedmiotów i różnych etapów edukacyjnych oraz kadra zarządzająca; łączy ich zorientowanie się na nowe i pomocne trendy w nauczaniu i organizowaniu szkolnictwa; to entuzjaści pragnący znaleźć w nowych rozwiązaniach sposób na doskonały poziom nauczania.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez min. 80% czasu trwania webinarium.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.

2. Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro. Kształtowanie właściwych postaw szlachetności, zaangażowania społecznego i dbałości o zdrowie.

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Prowadząca/y:

 Agnieszka Kubiak grafika

Agnieszka Kubiak

pedagog, nauczyciel, wychowawca z wieloletnim stażem w pracy z dziećmi w każdym przedziale wiekowym. Członek sieci współpracy i samokształcenia psychologów i pedagogów a także Polskiego Stowarzyszenia Terapetów Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach. Współtwórca pilotażowego programu ''Psychoedukacja w szkole''.

 Magdalena Wierzbicka grafika

Magdalena Wierzbicka

psycholożka, psychotraumatolożka, terapeutka TSR, praktyk DM. Pracuje z dziećmi i młodzieżą, skupiając się głównie na psychoedukacji. Współtwórczyni "Psychoedukacji w szkole"

Alicja Silikowska grafika

Alicja Silikowska

Specjalista ds. promocji i komunikacji zewnętrznej

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

PCEN – nauczyciel konsultant ds. fizyki i chemii.

Piotr Zubowicz grafika

Piotr Zubowicz

PCEN – starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia nauczycieli. W Centrum zajmuje się procesami ewaluacyjnymi szkoleń. Ponadto odpowiedzialny jest za współpracę PCEN z instytucjami zewnętrznymi reprezentującymi różnorodne środowiska oświatowe

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

95

Koordynator:

Irmina Buczek

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii

e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 62

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze