Czy warto wracać do Korczaka? Jeśli tak, to dlaczego? Po Zagładzie. Żydzi w Polsce w drugiej połowie lat 40

Czy warto wracać do Korczaka? Jeśli tak, to dlaczego? Po Zagładzie. Żydzi w Polsce w drugiej połowie lat 40

Adresaci:

nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.

Termin:

29 kwietnia 2025 (wtorek), godz. 16:00-19:15

Forma i czas trwania:

seminarium,  4 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

W dniach 28–29 kwietnia 2025 roku odbędzie się dwuczęściowe seminarium online poświęcone historii i kulturze Żydów. Jego celem jest poszerzenie wiedzy nauczycieli i nauczycielek na temat obecności społeczności żydowskiej w Polsce oraz jej losów na przestrzeni wieków. Prezentowane tematy ukażą wybrane aspekty tej historii i będą stanowiły fragment większej całości – co skłoni do refleksji nad różnorodnymi doświadczeniami Żydów w Polsce.

 

Prelegentami/prelegentkami seminarium będą pracownicy/pracownice Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma w Warszawie: dr Paweł Fijałkowski, dr Szymon Pietrzykowski, dr Agnieszka Witkowska-Krych, dr Ewa Koźmińska-Frejlak.

 

Seminarium skierowane jest do nauczycieli i nauczycielek wszystkich poziomów edukacyjnych, zainteresowanych pogłębieniem wiedzy z zakresu historii i kultury Żydów oraz wykorzystaniem tych zagadnień w pracy dydaktycznej. Poszczególne wystąpienia ukażą różne perspektywy – od początków osadnictwa żydowskiego, przez dramatyczne wydarzenia XX wieku, aż po refleksję nad pamięcią i tożsamością.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Podstawa programowa dla szkoły ponadpodstawowej.

Uczeń/uczennica:

– pogłębia wiedzę o ważnych wydarzeniach z dziejów narodu i państwa polskiego oraz dziejów powszechnych, aby móc oceniać przeszłość zgodnie z prawdą o niej (nawet gdy jest trudna) oraz lepiej rozumieć teraźniejszość i odpowiedzialnie budować przyszłość,

– analizuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w kontekście epok i dostrzega zależności pomiędzy różnymi dziedzinami życia społecznego,

– rozpoznaje rodzaje źródeł, ocenia przydatność źródła do wyjaśniania problemu historycznego,

dostrzega mnogość perspektyw badawczych oraz różnorakie interpretacje historii i ich przyczyny,

– ugruntowuje potrzebę poznania przeszłości dla rozumienia współczesnych mechanizmów społecznych i kulturowych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.

Prowadząca/y:

dr Agnieszka Witkowska-Krych grafika

dr Agnieszka Witkowska-Krych

absolwentka kulturoznawstwa i hebraistyki w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz socjologii w Collegium Civitas, doktor wiedzy o kulturze i religii na podstawie pracy dotyczącej opieki nad dziećmi w getcie warszawskim. Zainteresowana szczególnie historią i kulturą Żydów warszawskich oraz ich wpływem na tożsamość miasta. Opublikowała szereg artykułów dotyczących życia i działalności Janusza Korczaka oraz prowadzonych przez niego instytucji, m.in. w „Zagładzie Żydów”, „Kwartalniku Historii Żydów”, „Tekstach Drugich”, „Pamiętniku Literackim” oraz „Almanachu Muzealnym”. Autorka książki Mniej strachu. Ostatnie chwile z Korczakiem uhonorowanej w 2019 roku Nagrodą KLIO w kategorii varsaviana, a także opartej na dysertacji doktorskiej publikacji zatytułowanej Dziecko wobec Zagłady. Instytucjonalna opieka nad sierotami w getcie warszawskim, nagrodzonej między innymi w Konkursie im. Profesor Elżbiety Tarkowskiej, uhonorowanej Nagrodą KLIO w kategorii varsaviana a także międzynarodową Nagrodą Pileckiego oraz nominowanej do Nagrody im. Kazimierza Moczarskiego.

dr Ewa Koźmińska-Frejlak grafika

dr Ewa Koźmińska-Frejlak

socjolożka, pracowniczka naukowa w Żydowskim Instytucie Historycznym. Zajmuje się m.in. badaniem społecznej historii Żydów w Polsce po Zagładzie oraz wczesną historiografią Zagłady. Autorka tekstów z tego zakresu. Edytorka źródeł, m.in. dwóch kolekcji listów z getta warszawskiego oraz współautorka t. 18 pełnej edycji Archiwum Ringelbluma Prasa getta warszawskiego: Haszomer Hacair. Kieruje pracami Komitetu Redakcyjnego serii „Reedycja Krytyczna prac Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej”(w 2023 r. ukazała się ósma pozycja serii). Razem z Heleną Datner była współautorką wystawy Po Zagładzie. Centralny Komitet Żydów w Polsce prezentowanej w ŻIH w 2015 r. W 2022 ukazała się jej książka Po Zagładzie. Praktyki asymilacyjne ocalałych jak strategie zadomawiania się w Polsce (1944/45-1950), która została wyróżniona pierwszą Nagrodą im. Józefa A. Gierowskiego i Chonego Shmeruka za najlepszą publikację książkową w dziedzinie historii i kultury Żydów w Polsce. W tym roku,. Obecnie pracuje nad monografią Centralnej Żydowskiej Komisji Historycznej.

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

90

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18