Dziewczyny w spektrum autyzmu – co nauczyciele powinni wiedzieć?
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
Nauczyciele i nauczycielki szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.
Termin:
24 kwietnia 2024 (środa), godz. 15:00-16:00
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Wykład na temat dziewcząt w spektrum autyzmu związany jest z realizacją założeń edukacji włączającej w pomorskich szkołach i placówkach edukacyjnych.
Jego głównym celem jest zwrócenie uwagi nauczycielek i nauczycieli na potrzeby i możliwości uczennic w spektrum autyzmu.
Podczas spotkania omówione zostaną wyzwania związane z rozpoznawaniem spektrum autyzmu u dziewcząt oraz stereotypy dotyczące autyzmu jako zaburzenia dotykającego przede wszystkim chłopców.
Przedstawione zostaną mocne strony uczennic w spektrum autyzmu oraz trudności, których mogą doświadczać na poszczególnych etapach edukacyjnych.
W trakcie wykładu poruszone zostaną kwestie związane z tym, jak szkoła, nauczycielki i nauczyciele mogą organizować proces edukacyjny oraz tworzyć środowisko szkolne przyjazne uczennicom w spektrum autyzmu.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej oraz podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum: „Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości. Uczniom z niepełnosprawnościami, w tym uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, nauczanie dostosowuje się do ich możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się. Wybór form indywidualizacji nauczania powinien wynikać z rozpoznania potencjału każdego ucznia. Uczniom z niepełnosprawnościami szkoła zapewnia optymalne warunki pracy”.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
Prowadząca/y:
dr Izabela Chojnicka
doktor nauk medycznych; współautorka polskich adaptacji narzędzi ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule, Second Edition), ADI-R (Autism Diagnostic Interview Revised) oraz SSP-2 (Short Sensory PrDetecting autism from picture booknarratives using deep neural utterance embeddingsofile, Second Edition); certyfikowany szkoleniowiec narzędzia ADOS-2.
Jej zainteresowania badawcze obejmują m.in. diagnozowanie i etiopatogenezę zaburzeń neurorozwojowych, w szczególności spektrum autyzmu. Obecnie realizuje projekty naukowe poświęcone analizie komunikacji społecznej oraz standaryzacji procesu diagnostycznego ASD
Autorka licznych publikacji naukowych na temat spektrum autyzmu.
mgr Urszula Wielgat
psycholog; certyfikowana diagnosta ADOS-2; członkini zespołu badawczego AutismLabUW; doktorantka w Katedrze Psychologii Zdrowia i Rehabilitacji Uniwersytetu Warszawskiego.
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
113
Koordynator:

Łukasz Franków
nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
e-mail: lukasz.frankow@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 17