Egzamin maturalny z fizyki w 2021 r.

Adresaci:

nauczyciele fizyki

Termin:

19 stycznia 2021 (wtorek) - 21 stycznia 2021 (czwartek)

Sieć rozpoczyna swoje działanie w listopadzie 2020 r. i w obecnej sytuacji planowane są comiesięczne spotkania on-line. Terminy kolejnych spotkań w roku szkolnym 2020/2021 będą podawane sukcesywnie powyżej.

Forma i czas trwania:

szkolenie,  5 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Sieć współpracy i samokształcenia dla nauczycieli fizyki to jedna z wielu form realizacji zadań doradcy metodycznego. Sieć została utworzona w celu pomocy nauczycielom szkół i placówek w ich rozwoju oraz w doskonaleniu zawodowym. Głównym zadaniem sieci będzie wzajemne inspirowanie się, a przy okazji rozwijanie umiejętności metodycznych i proponowanie działań innowacyjnych w naszych działaniach edukacyjnych.

Sieć rozpoczyna swoje działanie w listopadzie 2020 r. i w obecnej sytuacji planowane są comiesięczne spotkania on-line, jako krótkie spotkania na wizji (potrzebny mikrofon i ewentualnie kamerka) – 1-2 godziny lekcyjne.

 

1. Spotkanie inauguracyjne - 07.12.2020 r., godz. 17.00 - 18.00, webinarium online - 1 godz. dydaktyczna; prowadzący: Tomasz Kacik - doradca metodyczny
Pierwsze spotkanie sieci nauczycieli fizyki z założenia jest spotkaniem organizacyjnym, podczas którego krótko zostaną przedstawione zadania doradcy metodycznego, propozycje spotkań i kanały komunikacji. Druga część spotkania będzie oparta na omówieniu i przedstawieniu możliwości przeprowadzenia doświadczeń - na jednym przykładzie (wraz z pomiarami i ich opracowaniem) podczas zdalnych lekcji fizyki.

 

2. Drugie spotkanie sieci nauczycieli fizyki  w całości dotyczyć będzie zmian jakie obejmą egzamin maturalny z fizyki w roku 2021, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 16 grudnia 2020 r. Spotkanie będzie składało się z trzech części (5 godz. dydakt.) - prowadzący Tomasz Kacik - doradca metodyczny, Irmina Buczek 

  • webinaru 19 stycznia 2021 (g. 16.15-17.45), na którym przede wszystkim zostaną przedstawione zmiany w prawie oświatowym dot. egzaminu maturalnego w roku 2021 
  • pracy własnej 20 stycznia 2021, gdzie uczestnik przeanalizuje te zmiany i ich wpływ na wybór zadań maturalnych,
  • warsztatów / konsultacji 21 stycznia 2021 (g. 16.15-17.45) podczas których zostanie szczegółowo omówiony wybrany, arkusz maturalny (z CKE) pod względem wprowadzonych zmian.

 

Odniesienie pracy sieci do podstawy programowej;

II etap edukacyjny:

  • III Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników
  • II.6) wyznacza wartość prędkości i drogę z wykresów zależności prędkości i drogi od czasu dla ruchu prostoliniowego odcinkami jednostajnego oraz rysuje te wykresy na podstawie podanych informacji;
  • II.7) nazywa ruchem jednostajnie przyspieszonym ruch, w którym wartość prędkości rośnie w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość, a ruchem jednostajnie opóźnionym - ruch,w którym wartość prędkości maleje w jednostkowych przedziałach czasu o tę samą wartość.

III etap edukacyjny:

  • III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników.
  • II.3) opisuje ruchy prostoliniowe jednostajne i jednostajnie zmienne, posługując się zależnościami położenia, wartości prędkości oraz drogi od czasu.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2020/2021:

1. Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.

4. Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.

6. Uwzględnienie w procesach edukacyjnych wymagań egzaminacyjnych dotyczących egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego przeprowadzanego w roku 2021

Prowadząca/y:

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

PCEN – nauczyciel konsultant ds. fizyki i chemii.

Tomasz Kacik grafika

Tomasz Kacik

Lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli matematyki, fizyki i informatyki w ramach projektu – Zdolni z Pomorza – wsparcie regionalne, nauczyciel doradca metodyczny ds. fizyki nauczycieli szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

20

Koordynator:

Tomasz Kacik

Lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli matematyki, fizyki i informatyki w ramach projektu – Zdolni z Pomorza – wsparcie regionalne

e-mail: tomasz.kacik@pcen.gda.pl

Nauczyciel-doradca metodyczny ds. fizyki dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego
Zobacz blog tematyczny doradcy metodycznego PCEN: Fizyka
strona projektu: Zdolni z Pomorza