GratoSfera – sposób na swobodną zabawę

Adresaci:

nauczyciele i nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej województwa pomorskiego.

Termin:

11 czerwca 2025 (środa), godz. 09:00-12:00

Forma i czas trwania:

zajęcia otwarte,  3 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

PRZEBIEG ZAJĘĆ – OPIS DZIAŁAŃ

1. WSTĘP DO ZAJĘĆ OTWARTYCH:

  • Przywitanie uczestników oraz przedstawienie tematu zajęć: „GratoSfera – sposób na swobodną zabawę”.
  • Wyjaśnienie celu zajęć: pokazanie, jak swobodna zabawa może wspomóc proces uczenia się i nabywania nowych umiejętności.
  • Krótkie wprowadzenie teoretyczne:
    • Co to jest GratoSfera?
    • Jakie rzeczy wykorzystujemy do swobodnej zabawy?
    • Korzyści płynące ze swobodnej zabawy.

2. GŁÓWNA CZĘŚĆ ZAJĘĆ OTWARTYCH:

„GratoSfera – sposób na swobodną zabawę”

  • Przedstawienie koncepcji tworzenia GratoSfery w placówkach edukacyjnych.
  • Wskazanie, jak swobodna zabawa zaspokaja potrzeby konstruowania, wymyślania, tworzenia oraz rozwijania kreatywności, umiejętności społecznych.
  • Omówienie celu projektu, zapewnienie dzieciom przestrzeni do swobodnej zabawy i eksploracji otoczenia.

3. PREZENTACJA:

  • Przedstawienie kontenera znajdującego się na dziedzińcu szkoły, zapoznanie z przedmiotami, które się tam znajdują i są wykorzystywane do swobodnej zabawy.
  • Analiza rzeczywistych zastosowań w edukacji i samodzielnym uczeniu się.
  • Zademonstrowanie swobodnej zabawy.
  • Krótka sesja ćwiczeniowa – uczestnicy angażują się w swobodną zabawę.

4. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ OTWARTYCH:

  • Omówienie zdobytych umiejętności i wrażeń uczestników.
  • Powtórzenie kluczowych korzyści płynących ze swobodnej zabawy.
  • Zachęcenie do wdrażania GratoSfery w swojej placówce.
  • Krótka sesja pytań i odpowiedzi.
  • Pożegnanie uczestników i podziękowanie za aktywny udział.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

aktywny udział w zajęciach otwartych i ich omówieniu.

Odniesienie do podstawy programowej: 

w zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń zaspokaja:

– potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia.

W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga:

– umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzebę tworzenia relacji.

Edukacja techniczna:

Uczeń:

– planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace, współdziała w grupie.

W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń osiąga:

– sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętność skutecznego działania i komunikacji;

– umiejętność organizacji bezpiecznych zabaw i gier ruchowych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Prowadząca/y:

Magdalena Łukasiak grafika

Magdalena Łukasiak

Nauczyciel-doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

Miejsce szkolenia:

Publiczny Zespół Szkolno-Przedszkolny „Olimpijczyk” w Gdańsku

ul. Kazimierza Porębskiego 4

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

3

Koordynator:

Magdalena Łukasiak

Nauczyciel-doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

e-mail: m.lukasiak.doradca@pcen.gda.pl

tel. 58 34 04 123

nauczyciele z miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego