GratoSfera – sposób na swobodną zabawę
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele i nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej w szkole podstawowej i ponadpodstawowej województwa pomorskiego.
Termin:
11 czerwca 2025 (środa), godz. 09:00-12:00
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
PRZEBIEG ZAJĘĆ – OPIS DZIAŁAŃ
1. WSTĘP DO ZAJĘĆ OTWARTYCH:
- Przywitanie uczestników oraz przedstawienie tematu zajęć: „GratoSfera – sposób na swobodną zabawę”.
- Wyjaśnienie celu zajęć: pokazanie, jak swobodna zabawa może wspomóc proces uczenia się i nabywania nowych umiejętności.
- Krótkie wprowadzenie teoretyczne:
- Co to jest GratoSfera?
- Jakie rzeczy wykorzystujemy do swobodnej zabawy?
- Korzyści płynące ze swobodnej zabawy.
2. GŁÓWNA CZĘŚĆ ZAJĘĆ OTWARTYCH:
„GratoSfera – sposób na swobodną zabawę”
- Przedstawienie koncepcji tworzenia GratoSfery w placówkach edukacyjnych.
- Wskazanie, jak swobodna zabawa zaspokaja potrzeby konstruowania, wymyślania, tworzenia oraz rozwijania kreatywności, umiejętności społecznych.
- Omówienie celu projektu, zapewnienie dzieciom przestrzeni do swobodnej zabawy i eksploracji otoczenia.
3. PREZENTACJA:
- Przedstawienie kontenera znajdującego się na dziedzińcu szkoły, zapoznanie z przedmiotami, które się tam znajdują i są wykorzystywane do swobodnej zabawy.
- Analiza rzeczywistych zastosowań w edukacji i samodzielnym uczeniu się.
- Zademonstrowanie swobodnej zabawy.
- Krótka sesja ćwiczeniowa – uczestnicy angażują się w swobodną zabawę.
4. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ OTWARTYCH:
- Omówienie zdobytych umiejętności i wrażeń uczestników.
- Powtórzenie kluczowych korzyści płynących ze swobodnej zabawy.
- Zachęcenie do wdrażania GratoSfery w swojej placówce.
- Krótka sesja pytań i odpowiedzi.
- Pożegnanie uczestników i podziękowanie za aktywny udział.
Warunki uzyskania zaświadczenia: aktywny udział w zajęciach otwartych i ich omówieniu.
Odniesienie do podstawy programowej: w zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń zaspokaja: – potrzebę i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia. W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga: – umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzebę tworzenia relacji. Edukacja techniczna: Uczeń: – planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace, współdziała w grupie. W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: – sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętność skutecznego działania i komunikacji; – umiejętność organizacji bezpiecznych zabaw i gier ruchowych.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
Prowadząca/y:

Magdalena Łukasiak
Nauczyciel-doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej
Miejsce szkolenia:
ul. Kazimierza Porębskiego 4
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
3
Koordynator:
Magdalena Łukasiak
Nauczyciel-doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej
e-mail: m.lukasiak.doradca@pcen.gda.pl
tel. 58 34 04 123
nauczyciele z miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego