Hexagonal thinking na lekcjach przedmiotów humanistycznych

Status:

rejestracja od 1 sierpnia 2025

Adresaci:

nauczyciele przedmiotów humanistycznych (języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie.

Termin:

10 września 2025 (środa), godz. 16:00-18:30

Forma i czas trwania:

szkolenie,  3.3 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Chociaż myślenie heksagonalne nie jest nowością w świecie biznesu i innowacji, rzadko można je dostrzec w szkole. Jest to metoda rozważania związków między ideami a pomysłami i odkrywania sensu tych powiązań. Sześciokątne kształty to ramy do dyskusji i krytycznego myślenia, które pozwolą rozbudować słownictwo czy stworzyć mapę idei. Kiedy damy małej grupie uczniów talię sześciokątów i poprosimy ich o połączenie kart w dowolny sposób, każdy zespół wymyśli inną sieć relacji. Po drodze uczniowie będą się nawzajem wypytywać i zagłębiać w koncepcje spisane na kartach, a także spierać, argumentować i przekonywać do swoich racji.

Heksagony sprawdzą się na lekcjach zarówno stacjonarnych, jak i zdalnych. Mogą być także świetnym pomysłem na projektowe i zespołowe zadania.

W Padlecie znajdują się materiały dla uczestników szkolenia:

  • gotowe szablony heksagonów i strzałek (w Canvie do wydruku, tradycyjne i aktywne PDF-y),
  • plansze do podsumowania dyskusji i oceny własnej pracy w zespole,
  • przykładowe karty pracy, które pomogą zaplanować lekcję z heksagonami.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Cele kształcenia ogólnego w podstawie programowej:

Uczeń:

  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia i formułowania opinii,
  • przeprowadza wnioskowanie jako element wywodu argumentacyjnego,
  • zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

1. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Prowadząca/y:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 319)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01