Historia w dialogu. Podziemie antykomunistyczne – bohaterowie i antybohaterowie. Pomiędzy mitami a rzeczywistością – spotkanie autorskie

Historia w dialogu. Podziemie antykomunistyczne – bohaterowie i antybohaterowie. Pomiędzy mitami a rzeczywistością – spotkanie autorskie

Adresaci:

Nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych województwa pomorskiego, a także inni zainteresowani nauczyciele.

Termin:

12 grudnia 2024 (czwartek), godz. 16:00-17:30

Forma i czas trwania:

webinarium,  2 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Seminarium to jest częścią cyklu „Historia w dialogu” polegającego na zbliżeniu środowisk edukacyjnych szkół wyższych ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, a jego celem jest pogłębianie wiedzy naukowej i jej popularyzacja.

Tym razem spróbujemy zdemaskować mity PRL-u, które pomimo upływu kilkudziesięciu lat funkcjonują w przestrzeni publicznej i jak do tej pory świetnie się mają.
Będziemy poruszać zagadnienia dotyczące funkcjonowania podziemia antykomunistycznego w Polsce: podważać mity i uwypuklać fakty dotyczące tzw. Żołnierzy Wyklętych.

Zapraszamy głównie nauczycieli historii, ale mile widziani są również wszyscy nauczyciele zainteresowani pogłębianiem wiedzy z zakresu historii najnowszej.

Naszymi gośćmi występującymi w charakterze prelegentów będą specjaliści, pracownicy naukowi różnych ośrodków uniwersyteckich w Polsce – co zagwarantuje wysoki poziom merytoryczny tego cyklu.

Seminarium obejmie prezentację wykładów połączonych z dyskusją panelową.

Pierwsze spotkanie z serii Mity PRL nosi tytuł: Podziemie antykomunistyczne – bohaterowie i antybohaterowie. Pomiędzy mitami a rzeczywistością.  Kanwą spotkania jest nowa  książka Rafała Wnuka i Sławomira Poleszka: " Niezłomni czy realiści ?  Polskie podziemie antykomunistyczne bez patosu"

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 100% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Szkolenie realizuje następujące zapisy podstawy programowej:

1) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;

2) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;

3) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;

4) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;

5) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

Prowadząca/y:

prof.dr hab. Igor Hałagida grafika

prof.dr hab. Igor Hałagida

polski historyk narodowości ukraińskiej, specjalizujący się w tematyce poświęconej relacjom polsko-ukraińskimi w XX w., mniejszością ukraińską w Polsce i Kościoła greckokatolickiego, w latach 2001–2018 pracownik naukowy IPN w Gdańsku, profesor historii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego

prof. dr hab. Rafał Wnuk

Historyk, profesor nauk humanistycznych związany z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim. Jest autorem około 100 artykułów naukowych poświęconych historii II wojny światowej, powojennej konspiracji antykomunistycznej, pamięci kulturowej oraz kwestiami związanymi z upamiętnieniem historii oraz muzeami.Od 2024 roku pełni obowiązki dyrektora Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

dr Sławomir Poleszak

Historyk, doktor, pracownik Instytutu Studiów Politycznych PAN oraz Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN” w Lublinie. Badacz polskiego podziemia antykomunistycznego oraz komunistycznego aparatu represji w Polsce.Specjalizuje się w badaniach dotyczących struktur, programów politycznych i głównych form działalności podziemia niepodległościowego szczególnie w latach 1939-1956.

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

50

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18