Historia w dialogu – polityki migracyjne w Polsce i innych krajach Europy (we współpracy z Instytutem Politologii UG)

Historia w dialogu – polityki migracyjne w Polsce i innych krajach Europy (we współpracy z Instytutem Politologii UG)

Adresaci:

nauczyciele szkół i placówek oświatowych województwa pomorskiego.

Termin:

16 października 2024 (środa), godz. 10:00-12:15

Forma i czas trwania:

seminarium,  3 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Seminarium jest częścią cyklu „Historia w dialogu ”polegającego na zbliżeniu środowisk edukacyjnych szkół wyższych ze szkołami w celu pogłębiania wiedzy naukowej i jej popularyzacji. Podczas tych spotkań poruszane są tematy z obszaru dydaktyki historii i wiedzy o społeczeństwie w szerszym ujęciu naukowym.

To spotkanie będzie dotyczyć zagadnień związanych z polityką migracyjną na szczeblu krajowym i regionalnym. Opisane zostaną najnowsze badania dotyczące tworzenia regionalnych polityk migracyjnych w Polsce i w innych krajach europejskich, z uwzględnieniem potrzeb społeczności lokalnej, w tym szkół. Ważnym tematem wystąpień i dyskusji będzie także to, w jaki sposób uczyć o migracjach pod względem treści oraz metod pracy.
Seminarium obejmie prezentacje wykładów połączonych z dyskusją panelową. Uczestnicy otrzymają prezentacje prelegentów.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

uczestnictwo w 100-procentach czasu trwania seminarium.

Odniesienie do podstawy programowej: 

1) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;

2) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;

3) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;

4) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;

5) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.

7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Prowadząca/y:

dr hab. Konrad Pędziwiatr grafika

dr hab. Konrad Pędziwiatr

Współpracownik Ośrodka Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego, profesor w Katedrze Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, badacz Centrum Zaawansowanych Badań Ludnościowych i Religijnych (CASPAR) i  pomysłodawca – koordynator Obserwatorium Wielokulturowości i Migracji (OWIM).

dr Margot Stańczyk-Minkiewicz, prof. UG grafika

dr Margot Stańczyk-Minkiewicz, prof. UG

doktor Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Tematem jej dysertacji doktorskiej był: Terroryzm międzynarodowy jako globalne zjawisko ideologiczne i polityczne we współczesnym świecie. Aktualnie Profesor uczelni w Instytucie Politologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, wcześniej adiunkt i prodziekan Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
Na co dzień zajmuje się problematyką szeroko pojętego bezpieczeństwa w stosunkach międzynarodowych, ze szczególnym uwzględnieniem dysfunkcyjności państw, terroryzmu międzynarodowego, przestępczości zorganizowanej, konfliktów współczesnego świata, migracji, uchodźstwa i zagadnień dotyczących łamania praw człowieka. Obszar jej eksploracji, to w szczególności kontynent afrykański, na którym od lat prowadzi badania naukowe i terenowe min. w takich krajach jak: Somalia, Etiopia, Kenia, Uganda, Tanzania, Zimbabwe, Sudan Pd., Senegal, Gambia, Gwinea Bissau, Maroko, Tunezja, Egipt. Na swoim koncie ma kilka monografii dotyczących problematyki wyzwań i zagrożeń w XX i XXI wieku, min.: M. Stańczyk - Minkiewicz, J. Kojkoł, G. Cimek, Relativism, terrorism, globalization, a także liczne artykuły oscylujące wokół tej tematyki.
Jest prezesem gdańskiego oddziału PTG (Polskiego Towarzystwa Geopolitycznego), członkinią kilku towarzystw naukowych, min.: PTNP (Polskiego Towarzystwa Nauk Politycznych), PTafr (Polskiego Towarzystwa Afrykanistycznego), PTSM (Polskiego Towarzystwa Studiów Międzynarodowych) a także jednym z redaktorów kilku Rad Programowych czasopism naukowych.

dr Rafał Raczyński grafika

dr Rafał Raczyński

Doktor nauk społecznych w zakresie nauk o polityce. Członek Pomorskiej Rady do spraw regionalnej polityki migracyjnej 

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 233)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

8

Koordynator:

Piotr Zubowicz grafika

Piotr Zubowicz

starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia

e-mail: piotr.zubowicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 61