Historia w dialogu: Wojna hybrydowa. Analiza na podstawie aktualnej wojny w Ukrainie

Adresaci:

nauczyciele: HiT-u, WOS-u, historii, EdB,

Termin:

13 kwietnia 2023 (czwartek), godz. 16:00-17:30

Forma i czas trwania:

webinarium,  2 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Webinarium jest częścią cyklu „Historia w dialogu” polegającego na zbliżeniu środowisk edukacyjnych: szkół wyższych ze szkołami powszechnymi w celu pogłębiania wiedzy naukowej i jej popularyzacji. Jest to piąte spotkanie cyklu, w ramach którego zostanie przedstawiony aktualny stan badań dotyczący wzajemnych stosunków polsko-ukraińskich kształtujących się od XX wieku do czasów współczesnych na tle relacji z Rosją. W tym celu raz w miesiącu pracownicy naukowi Uniwersytetu Gdańskiego (Instytutów Historii i Politologii) będą występować z serią miniwykładów, gdzie będzie możliwa interakcja nauczycieli i pracowników naukowych: zadawanie pytań i udzielanie odpowiedzi w czasie rzeczywistym. Webinarium dostępne będzie w wysokiej jakości dzięki studiu streamingowemu PCEN oraz platformie ClickMeeting w jakości full HD (z możliwością zadawania pytań bezpośrednio ze studia stacjonarnie lub przy użyciu komunikatora czat lub funkcji Video Live dostępnych na wymienionej platformie).

 

W cyklu „Historia w dialogu” poruszane są następujące zagadnienia:

  • Stosunki polsko-ukraińskie od wieku XX do czasów współczesnych.
  • Ukraińcy i kościół grekokatolicki w Polsce.
  • Wzajemne relacje polsko-ukraińskie na tle polityki rosyjskiej.
  • Elementy myśli politycznej ww. stron.
  • Relacje sąsiedzkie, uwarunkowania międzynarodowe, polityka zagraniczna.
  • Wzajemne postrzeganie narodów i stosunek elit do zmieniającej się konfiguracji geopolitycznej w Europie Wschodniej (od 1990 roku do współczesności).
  • Obecna diagnoza sytuacji społeczno-politycznej i ewentualne warianty przyszłości odnośnie do wzajemnych relacji sąsiedzkich (w szczególności polsko-ukraińskich).

 

Piąte spotkanie online : pt. „Wojna hybrydowa. Analiza na podstawie aktualnej wojny w Ukrainie” odnosi się do aktualnego i ważnego – szczególnie dla nauczycieli takich przedmiotów jak WOS, historia, edukacja dla bezpieczeństwa (edukacja obronna) – zagadnienia wojny hybrydowej.
Podczas spotkania  omówione zostaną wybrane aspekty tej strategii wojennej na przykładzie aktualnego konfliktu zbrojnego w Ukrainie. Poruszane będa także kwestie dydaktyczne dotyczace tego zagadnienia.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

uczestnictwo przez co najmniej 80% czasu trwania webinarium.

Odniesienie do podstawy programowej: 

webinarium  realizuje następujące zapisy podstawy programowej historii:

1) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.;

2) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;

3) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;

4) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;

5) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;

6) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

 

Podstawy programowej z edukacji dla bezpieczeństwa dla szkół ponadgimnazjalnych (wymagania szczegółowe I.1 i I.7):

 

1) Uczeń: identyfikuje wyzwania dla bezpieczeństwa indywidualnego i zbiorowego, kategoryzuje je, przypisuje im właściwe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa lokalnego i bezpieczeństwa całego państwa.

7) Uczeń wymienia i uzasadnia geopolityczne, militarne i gospodarcze aspekty bezpieczeństwa państwa.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb oraz kompetencji nauczycieli nowych przedmiotów wprowadzonych do podstawy programowej.

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

dr hab. prof. UG Wojciech Grabowski

doktor habilitowany nauk humanistycznych z zakresu nauk o polityce, specjalność stosunki międzynarodowe, kierownik Zakładu Stosunków Międzynarodowych w Instytucie Politologii na Uniwersytecie Gdańskim. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół stosunków międzynarodowych na Bliskim Wschodzie, w szczególności w Zatoce Perskiej. W swoich badaniach skupia się on na procesach integracji i dezintegracji w regionie Bliskiego Wschodu, polityce zagranicznej, sprawach bezpieczeństwa (terroryzm, państwa upadłe), roli religii (zwłaszcza islamu i fundamentalizmu muzułmanskiego) w polityce, transformacji politycznej i dywersyfikacji gospodarczej państw arabskich

Jest autorem blisko 50 publikacji naukowych, w tym dwóch monografii naukowych „Fundamentalizm muzułmański na Bliskim Wschodzie” oraz „Współpraca regionalna państw autorytarnych: studium przypadku arabskich państw Bliskiego Wschodu”, oraz współredaktorem trzech pozycji pokonferencyjnych „Ewolucja terroryzmu na przełomie XX i XXI wieku” oraz „Arab and Muslim World in the International Relations” (t. 1-2).

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

95

Koordynator:

Piotr Zubowicz grafika

Piotr Zubowicz

starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia

e-mail: piotr.zubowicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 61