INSTRUMENTARIUM NAUCZYCIELA. Dyskusja panelowa

Adresaci:

nauczyciele chemii i historii województwa pomorskiego (szkoła podstawowa kl. IV–VIII, liceum ogólnokształcące, technikum, szkoła branżowa I stopnia, szkoła branżowa II stopnia).

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

INSTRUMENTARIUM NAUCZYCIELA to cykl szkoleń, których celem jest zmiana sposobu dotychczasowego prowadzenia przez nauczycieli lekcji poprzez pokazanie im korzyści z wykorzystywania aktywizujących metod nauczania. Proponowane metody pozwalają obsadzić nauczycieli i uczniów w nowych rolach; przyjmują oni również nowe zadania. Nauczyciel staje się doradcą, moderatorem i organizatorem. Uczeń natomiast ma szansę być aktywnym uczestnikiem planowania, organizowania i oceniania własnej pracy. Aby dokonać tej transformacji ról, obie strony potrzebują wparcia merytorycznego.

Ważnymi częściami każdego szkolenia będą refleksja nad doświadczeniami, praktyczne wskazówki oraz wykorzystanie pomysłów, na jakie elementy zwracać uwagę, a czego unikać. Opisane metody pomogą rozwijać kompetencje kluczowe uczniów.

Punktem wyjścia szkolenia dotyczącego dyskusji panelowej staną się doświadczenia uczestników wynikające z ich udziału w zajęciach, w których przyjmą role uczniów. Głównym celem tych zajęć będzie określenie źródeł niepewności w nauce związanych ze złożonością problemu badawczego, dynamiką rozwoju nauki i niewystarczającą dostępnością danych źródłowych. Cel realizowany jest na przykładzie analizy różnorodnych tekstów źródłowych dotyczących historii śmierci Napoleona I Bonapartego.

Każdy uczestnik spotkania będzie miał dostęp do sprawdzonych w praktyce materiałów dydaktycznych (zgodnych z podstawą programową), które ułatwią zastosowanie zdobytej wiedzy w praktyce.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez min. 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

CHEMIA
Cele kształcenia – wymagania ogólne:

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.

III. Opanowanie czynności praktycznych.

HISTORIA:

II. Analiza i interpretacja historyczna. 

1. Krytyczne analizowanie informacji uzyskanych z różnych źródeł (w tym kartograficznych), próba wyciągania z nich wniosków  

 

III. Tworzenie narracji historycznej. 

3. Przedstawianie argumentów uzasadniających własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Prowadząca/y:

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

PCEN – nauczyciel konsultant ds. fizyki i chemii.

Prowadziła zajęcia z chemii i fizyki na poziomie gimnazjum, szkoły średniej oraz ze studentami. Pracowała przy realizacji projektów ogólnopolskich w Instytucie Badań Edukacyjnych i Instytucie Filozofii i Socjologii PAN oraz projektów wojewódzkich (m. in. Zdolni z Pomorza). W 2016 roku została powołana przez ministra oświaty do zespołu, którego zadaniem jest napisanie podstawy programowej z chemii. Jest autorką publikacji i artykułów dla nauczycieli, w których przedstawia propozycje metodyczne ułatwiające właściwą realizację podstawy programowej.

Forma i czas trwania:

szkolenie,  3 godz. dydaktyczne

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

Termin:

10 kwietnia 2024 (środa), godz. 17:00-19:15

Miejsce szkolenia:

on-line – GoogleMeet

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

80

Koordynator:

Irmina Buczek

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii

e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 62

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze