Jak działać antydyskryminacyjnie w szkole? Z cyklu „Praktyka antydyskryminacji w szkole”
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
pedagodzy szkolni, psychologowie szkolni, wychowawcy, nauczyciele wszystkich przedmiotów.
Termin:
28 sierpnia 2023 (poniedziałek), godz. 15:30-17:45
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Proponujemy Państwu cykl szkoleniowy „Praktyka antydyskryminacji w szkole”.
Jego celem jest nabycie przez nauczycieli – i w konsekwencji uczniów – kompetencji rozpoznawania w szkole konfliktów oraz ich zapobiegania i rozwiązywania.
Prowadzący podczas spotkań zaprezentują różnorodne podłoża procesów dyskryminacyjnych, możliwe źródła ich powstawania oraz przekażą nauczycielom wiedzę i narzędzia pozwalające skutecznie rozwiązywać konflikty powstałe w klasie, również o podłożu kulturowym. (Z uwagi na wielokulturowe klasy niezbędne jest podniesienie kompetencji międzykulturowych zarówno nauczycieli, jak i uczniów oraz wskazanie wpływu braku tych kompetencji na przebieg powstawania procesów dyskryminacyjnych).
Ważnym elementem cyklu są metody edukowania i wspierania uczniów w samodzielnym rozwiązywaniu trudnych i konfliktogennych sytuacji.
Kolejne spotkania odbędą się we wcześniej podanych terminach w roku szkolnym 2023/2024.
Pierwsze spotkanie (zdalne) będzie syntetycznym ujęciem tematyki całego cyklu. Przedstawione zostaną m.in. główne obszary problemowe dotyczące zjawiska dyskryminacji w szkole, w tym dyskryminacji ze względu na narodowość.
Po części wykładowej przewidziana jest seria pytań i odpowiedzi.
Warunki uzyskania zaświadczenia: uczestnictwo przez min. 80% czasu trwania webinarium.
Odniesienie do podstawy programowej: podstawa programowa kształcenia ogólnego w klasach IV–VIII SP: Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych. Podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkołach ponadgimnazjalnych: rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.
Prowadząca/y:

Małgorzata Chachaj
trenerka kompetencji międzykulturowych, mediatorka sądowa przy Sądzie Okręgowym w Gdańsku, ekspertka Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku. Od 2023 roku, dzięki własnym doświadczeniom migracyjnym na Islandii, w Norwegii i w Irlandii, zajmuje się tematem komunikacji międzykulturowej. Autorka i realizatorka projektów, wykładów, warsztatów i szkoleń poświęconych edukacji międzykulturowej. Prowadziła i współtworzyła pilotażowy projekt "Pomorska szkoła włączająca dzieci z doświadczeniem migracji". Z ramienia PCEN przeprowadziła szkolenia z zakresu mediacji oraz komunikacji i konfliktów międzykulturowych, wspomaga merytorycznie sieć nauczycieli pracujących z uczniem z doświadczeniem migracji organizowaną przez Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli.
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
56
Koordynator:

Olgierd Tuszkiewicz
starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia
e-mail: olgierd.tuszkiewicz@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 14