Jak pracować z dzieckiem/uczniem z doświadczeniem migracji? – rekomendacje nauczycieli konsultantów i nauczycieli-doradców metodycznych

Adresaci:

dyrektorzy i nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych ogólnokształcących i zawodowych.

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

W pomorskich szkołach i przedszkolach pojawiły się dzieci i uczniowie z Ukrainy, którym chcielibyśmy stworzyć właściwe warunki do indywidualnego rozwoju. Aby to osiągnąć, niezbędne jest właściwe zaplanowanie, zorganizowanie, a przede wszystkim dostosowanie procesów edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych do rozpoznanych potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży z doświadczeniem migracji. Zadajemy sobie pytania: jak pracować w oddziale przedszkolnym / klasie z dzieckiem/uczniem cudzoziemskim, jakie metody i formy pracy zastosować, w jaki sposób indywidualizować pracę na zajęciach, z jakich materiałów edukacyjnych korzystać, czy i jak oceniać postępy w nauce? Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom, przygotowało wideokonferencję, podczas której nauczyciele konsultanci i nauczyciele-doradcy metodyczni przedstawią rekomendacje dotyczące dostosowania procesu edukacyjnego w pracy z dziećmi i młodzieżą z doświadczeniem migracji w zakresie wybranych przedmiotów szkolnych, zajęć w przedszkolu oraz wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Poszczególne wystąpienia konsultantów i doradców metodycznych nagrano w studiu streamingowym CEN-u, w formie oddzielnych webcastów, porządkując je według etapów edukacyjnych.

Plan wystąpień:

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – rozpoznawanie zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów i uczennic, Łukasz Franków, nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  2. Jak dostosować proces wspomagania rozwoju w edukacji przedszkolnej w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji?, Agata Majkowska, nauczyciel-doradca metodyczny ds. wychowania przedszkolnego
  3. Jak dostosować proces lekcyjny języka polskiego w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji?, Anna Listewnik, nauczyciel-doradca metodyczny ds. języka polskiego
  4. Uczeń z Ukrainy na lekcji biologii i przyrody w szkole podstawowej, Magdalena Urbaś, nauczyciel konsultant ds. biologii i przyrody
  5. Jak dostosować proces lekcyjny religii w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji?, Anna Hochleitner, nauczyciel-doradca metodyczny ds. religii
  6. Dostosowanie treści kształcenia i metod nauczania z historii do potrzeb uczniów z Ukrainy, Grzegorz Rutkowski, nauczyciel konsultant ds. historii
  7. Kształcenie zawodowe uczniów z doświadczeniem migracji, Tomasz Kąkol, wicedyrektor, nauczyciel konsultant ds. kształcenia zawodowego

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 45 minut czasu zaplanowanej konferencji w formie zdalnej (obecność na części dotyczącej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i co najmniej jednym wystąpieniu w zakresie wybranego przedmiotu lub wybranych zajęć).

Odniesienie do podstawy programowej: 

zgodnie z przepisami prawa oświatowego nauczyciel jest obowiązany:

– indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,

– dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia (art. 44 c Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U.2021.1915 t.j. z dnia 22.10.2021).

Ponadto przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, publiczne szkoły i placówki zobowiązane są udzielać uczniom uczęszczającym do tych przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizować tę pomoc na zasadach określonych w Rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2020.1280 t.j. z dnia 22.07.2020).

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

8. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

Prowadząca/y:

Agata Majkowska grafika

Agata Majkowska

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. wychowania przedszkolnego

Anna Hochleitner grafika

Anna Hochleitner

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. religii

Anna Listewnik grafika

Anna Listewnik

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie

Łukasz Franków grafika

Łukasz Franków

nauczyciel konsultant ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Magdalena Urbaś grafika

Magdalena Urbaś

PCEN – nauczyciel konsultant ds. biologii i przyrody

Tomasz Kąkol grafika

Tomasz Kąkol

wicedyrektor PCEN – nauczyciel konsultant ds. kształcenia zawodowego

Forma i czas trwania:

konferencja,  3 godz. dydaktyczne

Termin:

25 maja 2022 (środa), godz. 15:00-17:15

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  6. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
  7. Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  8. Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji). 
  9. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  10. Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
  11. W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
  •  Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  • Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
    Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  1. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika  (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

95

Koordynator:

Tomasz Kąkol

wicedyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli, nauczyciel konsultant ds. kształcenia zawodowego

e-mail: tomasz.kakol@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 54

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Kształcenie zawodowe