Jak uczyć o demokracji? Propozycje scenariuszy

Adresaci:

nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych województwa pomorskiego.

Termin:

26 października 2023 (czwartek), godz. 16:00-17:30

Forma i czas trwania:

warsztaty,  2 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Celem szkolenia jest zaprezentowanie trzech scenariuszy lekcji z wiedzy o społeczeństwie z uwzględnieniem różnych form aktywności ucznia na bazie książki Grażyny Bąkiewicz Kto tu rządzi? Demokracja od podwórka.

Podczas warsztatu wykorzystamy potencjał tej książki, która w prosty i humorystyczny sposób przedstawia mechanizmy działania demokracji na przykładzie rówieśników mieszkających po sąsiedzku i bawiących się na jednym podwórku.

Zajęcia są adresowane do nauczycieli szkół podstawowych, którzy w atrakcyjny i klarowny sposób będą mogli wyjaśnić uczniom trudne zagadnienia dotyczące funkcjonowania systemu politycznego.

Ponadto nauczyciele otrzymają niezbędny do przeprowadzenia takich zajęć zestaw materiałów dydaktycznych w postaci:

– fragmentów tekstów (pochodzących z ww. książki),

– ilustracji satyrycznych,

– cytatów o demokracji,

– kart pracy,

– plansz edukacyjnych,

– quizu multimedialnego,

– filmików o demokracji,

– instrukcji do gry planszowej.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

podstawa programowa dla szkoły podstawowej:

uczeń:

– uzasadnia znaczenie procedur demokratycznych i stosuje je w życiu szkoły oraz grup, w których uczestniczy;

– wykorzystuje swoją wiedzę do interpretacji wydarzeń życia społecznego, w tym publicznego;

– argumentuje zasadność postaw obywatelskich m.in. odpowiedzialności, troski o dobro wspólne i tolerancji;

– wyjaśnia zasadę konstytucjonalizmu; podaje szczególne cechy konstytucji;

– wymienia podstawowe cechy i funkcje państwa; wyjaśnia, czym się zajmuje władza państwowa;

– wyjaśnia zasady suwerenności narodu, pluralizmu politycznego, przedstawicielstwa (demokracji pośredniej), republikańskiej formy rządów, państwa prawa, konstytucjonalizmu, trójpodziału władz.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.

Prowadząca/y:

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

30

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18