Jak uczyć o demokracji? Propozycje scenariuszy
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych województwa pomorskiego.
Termin:
26 października 2023 (czwartek), godz. 16:00-17:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Celem szkolenia jest zaprezentowanie trzech scenariuszy lekcji z wiedzy o społeczeństwie z uwzględnieniem różnych form aktywności ucznia na bazie książki Grażyny Bąkiewicz Kto tu rządzi? Demokracja od podwórka.
Podczas warsztatu wykorzystamy potencjał tej książki, która w prosty i humorystyczny sposób przedstawia mechanizmy działania demokracji na przykładzie rówieśników mieszkających po sąsiedzku i bawiących się na jednym podwórku.
Zajęcia są adresowane do nauczycieli szkół podstawowych, którzy w atrakcyjny i klarowny sposób będą mogli wyjaśnić uczniom trudne zagadnienia dotyczące funkcjonowania systemu politycznego.
Ponadto nauczyciele otrzymają niezbędny do przeprowadzenia takich zajęć zestaw materiałów dydaktycznych w postaci:
– fragmentów tekstów (pochodzących z ww. książki),
– ilustracji satyrycznych,
– cytatów o demokracji,
– kart pracy,
– plansz edukacyjnych,
– quizu multimedialnego,
– filmików o demokracji,
– instrukcji do gry planszowej.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: podstawa programowa dla szkoły podstawowej: uczeń: – uzasadnia znaczenie procedur demokratycznych i stosuje je w życiu szkoły oraz grup, w których uczestniczy; – wykorzystuje swoją wiedzę do interpretacji wydarzeń życia społecznego, w tym publicznego; – argumentuje zasadność postaw obywatelskich m.in. odpowiedzialności, troski o dobro wspólne i tolerancji; – wyjaśnia zasadę konstytucjonalizmu; podaje szczególne cechy konstytucji; – wymienia podstawowe cechy i funkcje państwa; wyjaśnia, czym się zajmuje władza państwowa; – wyjaśnia zasady suwerenności narodu, pluralizmu politycznego, przedstawicielstwa (demokracji pośredniej), republikańskiej formy rządów, państwa prawa, konstytucjonalizmu, trójpodziału władz.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
Prowadząca/y:

Grzegorz Rutkowski
PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
30
Koordynator:
Grzegorz Rutkowski
nauczyciel konsultant ds. historii i wos
e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 18