Jak wprowadzać dzieci w świat liczb, nie tylko naturalnych
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
Nauczyciele klas I–III szkoły podstawowej.
Termin:
25 października 2024 (piątek), godz. 15:30-19:15
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Cele:
- zapoznanie z rozwojem dziecka w zakresie posługiwania się liczbami naturalnymi w różnych aspektach;
- przybliżenie zjawiska subitacji;
- zapoznanie ze zjawiskiem subitacji i jego wpływem na rozwój umiejętności arytmetycznych dzieci;
- zapoznanie z propozycjami metodycznymi w zakresie wprowadzania pojęcia liczby naturalnej.
Przewidywane efekty. Uczestnik potrafi:
- scharakteryzować rozwój dziecka w zakresie posługiwania się liczbami naturalnymi;
- opisać zjawisko subitacji;
- zaproponować dzieciom doświadczenia w zakresie rozwoju rozumowań potrzebnych do sprawnego posługiwania się liczbami;
- wykorzystać doświadczenia dzieci w posługiwaniu się liczbami naturalnymi w różnych życiowych sytuacjach;
- zorganizować zajęcia związane z wprowadzaniem pojęcia liczby naturalnej w różnych aspektach;
- zaproponować dzieciom gry, których celem jest rozwijanie rozumienia liczby naturalnej.
Uczestnik zna:
- etapy rozwoju u dziecka pojęcia liczby naturalnej;
- aspekty, w jakich dziecko poznaje liczby naturalne;
- zjawisko subitacji i jego wpływ na sprawność rachunkową człowieka.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: II. Edukacja matematyczna. Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń: – liczy (w przód i wstecz) od podanej liczby po 1, po 2, po 10 itp.; – odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby od zera do tysiąca oraz wybrane liczby do miliona (np. 1 500, 10 000, 800 000); – wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby; – wskazuje jedności, dziesiątki, setki itd., określa kolejność, posługując się liczbą porządkową; – porównuje liczby; – porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; – rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza; – stosuje znaki: <, = , >. Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami. – wyjaśnia istotę działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związki między nimi; – korzysta intuicyjnie z własności działań; – dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10, liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100 (w prostszych przykładach).
Uczeń:
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Prowadząca/y:
dr Małgorzata Skura
pedagożka, autorka programów oraz podręczników i poradników dla nauczycieli, dzieci i rodziców. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ekspertka w zakresie metodyki nauczania matematyki na pierwszych etapach kształcenia. Autorka programów edukacyjnych oraz podręczników szkolnych.
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
99
Koordynator:

Joanna Aleksandrowicz
specjalista ds. edukacji wczesnej
e-mail: joanna.aleksandrowicz@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 20
Zobacz serwis tematyczny PCEN: Wczesna edukacja