Jak wprowadzać dzieci w świat liczb, nie tylko naturalnych

Adresaci:

Nauczyciele klas I–III szkoły podstawowej.

Termin:

25 października 2024 (piątek), godz. 15:30-19:15

Forma i czas trwania:

webinarium,  5 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Cele:

  • zapoznanie z rozwojem dziecka w zakresie posługiwania się liczbami naturalnymi w różnych aspektach;
  • przybliżenie zjawiska subitacji;
  • zapoznanie ze zjawiskiem subitacji i jego wpływem na rozwój umiejętności arytmetycznych dzieci;
  • zapoznanie z propozycjami metodycznymi w zakresie wprowadzania pojęcia liczby naturalnej.

Przewidywane efekty. Uczestnik potrafi:

  • scharakteryzować rozwój dziecka w zakresie posługiwania się liczbami naturalnymi;
  • opisać zjawisko subitacji;
  • zaproponować dzieciom doświadczenia w zakresie rozwoju rozumowań potrzebnych do sprawnego posługiwania się liczbami;
  • wykorzystać doświadczenia dzieci w posługiwaniu się liczbami naturalnymi w różnych życiowych sytuacjach;
  • zorganizować zajęcia związane z wprowadzaniem pojęcia liczby naturalnej w różnych aspektach;
  • zaproponować dzieciom gry, których celem jest rozwijanie rozumienia liczby naturalnej.

Uczestnik zna:

  • etapy rozwoju u dziecka pojęcia liczby naturalnej;
  • aspekty, w jakich dziecko poznaje liczby naturalne;
  • zjawisko subitacji i jego wpływ na sprawność rachunkową człowieka.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

II. Edukacja matematyczna.

Osiągnięcia w zakresie rozumienia liczb i ich własności. Uczeń:

– liczy (w przód i wstecz) od podanej liczby po 1, po 2, po 10 itp.;

– odczytuje i zapisuje za pomocą cyfr liczby od zera do tysiąca oraz wybrane liczby do miliona (np. 1 500, 10 000, 800 000);

– wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczby;

– wskazuje jedności, dziesiątki, setki itd., określa kolejność, posługując się liczbą porządkową;

– porównuje liczby;

– porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie;

– rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza;

– stosuje znaki: <, = , >.

Osiągnięcia w zakresie posługiwania się liczbami.

Uczeń:

– wyjaśnia istotę działań matematycznych – dodawania, odejmowania, mnożenia, dzielenia oraz związki między nimi;

– korzysta intuicyjnie z własności działań;

– dodaje do podanej liczby w pamięci i od podanej liczby odejmuje w pamięci: liczbę jednocyfrową, liczbę 10, liczbę 100 oraz wielokrotności 10 i 100 (w prostszych przykładach).

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Prowadząca/y:

dr Małgorzata Skura

pedagożka, autorka programów oraz podręczników i poradników dla nauczycieli, dzieci i rodziców. Prowadzi warsztaty i szkolenia z zakresu pedagogiki przedszkolnej  i wczesnoszkolnej. Ekspertka w zakresie metodyki nauczania matematyki na pierwszych etapach kształcenia. Autorka programów edukacyjnych oraz podręczników szkolnych.

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

99

Koordynator:

Joanna Aleksandrowicz grafika

Joanna Aleksandrowicz

specjalista ds. edukacji wczesnej

e-mail: joanna.aleksandrowicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 20

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Wczesna edukacja