Kompetencje nauczyciela przyszłości w paradygmacie całożyciowego uczenia się w środowisku wspierającym rozwój innowacyjności i talentów

Adresaci:

nauczyciele zamieszkujący teren województwa pomorskiego wszystkich etapów edukacyjnych, w tym nauczyciele – opiekunowie stypendystów projektu „Pomorski program pomocy stypendialnej – III edycja” współfinasowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

„Pierwsza zasada europejskiego filaru praw socjalnych stanowi, że każda osoba ma prawo do dobrej jakości i włączającego kształcenia, szkolenia i uczenia się przez całe życie w celu utrzymania i nabywania umiejętności, które pozwolą jej w pełni uczestniczyć w życiu społeczeństwa i skutecznie radzić sobie ze zmianami na rynku pracy”. Rozwijanie kompetencji kluczowych określonych przez Radę Unii Europejskiej dla wszystkich w ramach strategii uczenia się przez całe życie znalazło odzwierciedlenie w polskiej podstawie programowej. Duży nacisk położony został także na rozwijanie talentów i kształtowanie postawy związanej z samokształceniem jako podstawy Long Life Learning – uczenia się przez całe życie. Jako jeden z podstawowych warunków kształtowania kompetencji w procesie edukacji jest zapewnianie kształcenia, szkolenia i uczenia się ukierunkowanych na kompetencje w zakresie lepszego wspierania kadry edukacyjnej w realizacji jej zadań oraz doskonalenia jej kształcenia, a także w zakresie aktualizacji metod i narzędzi oraz wprowadzania nowych i innowacyjnych form nauczania i uczenia się. Celem szkolenia jest podniesienie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniem zdolnym poprzez:

  • doskonalenie umiejętności nauczyciela w organizacji procesów edukacyjnych w paradygmacie całożyciowego uczenia się w środowisku wspierającym rozwój innowacyjności i talentów;
  • doskonalenie kompetencji nauczyciela przyszłości, w tym w pracy z uczniem zdolnym.

Proponowane szkolenie w pełni odpowiada na potrzeby współczesnej edukacji, szczególnie w okresie postpandemicznym. Podczas szkolenia stosowane będą głównie metody aktywizujące uczestników. Poznają oni narzędzia TIK sprzyjające autentycznemu angażowaniu się uczących, podnoszących koncentrację w wirtualnym świecie. Wykorzystywane będą prezentacje, fragmenty filmów, różnorodne narzędzia i metody pracy – praca w małych grupach, sesje plakatowe, elementy design thinking oraz inne nowoczesne środki i materiały dydaktyczne. Zajęcia prowadzone będą warsztatowo, zgodnie z zasadami edukacji dorosłych i cyklem Kolba. Wykłady służyć będą przekazaniu podstawowej wiedzy, niezbędnej do pracy warsztatowej.

Podczas szkolenia poszukamy m.in. odpowiedzi na pytania:

  • Jak organizować uczenie się przez działanie, doświadczenie i krytyczne korzystanie z dostępnej wiedzy?
  • Jak diagnozować, identyfikować i wspierać rozwój talentów uczących się?
  • Jak personalizować edukację, wykorzystując potencjał technologii do projektowania indywidualnej ścieżki rozwoju osób uczących się?
  • Jak wykorzystać różne narzędzia cyfrowe i przestrzeń w sieci do autentycznego, zaangażowanego uczenia się?
  • Jak przyciągać uwagę uczących się w świecie wirtualnym?
  • Jak rozbudzać pasję uczących się do pogłębiania wiedzy, zadawania odpowiednich pytań i szukania odpowiedzi.
  • Jak pracować z uczącymi się z wykorzystaniem komunikacji empatycznej, mając świadomość własnych kompetencji dotyczących swojej osobowości, preferencji, stylu pracy?
  • Jak być uważnym w zakresie emocji i dobra psychicznego uczących się?
  • Jak rozwijać umiejętność dawania konstruktywnego feedbacku oraz wsparcia w utrzymaniu dobrostanu psychicznego i fizycznego uczących?
  • Jak dbać o swój dobrostan psychiczny?
  • Jak zarażać pasją, wspierać w procesie uczenia się krytycznego myślenia, oceny rzeczywistości i samodzielnego rozwiązywania problemów?

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

minimum 80% aktywnego udział w szkoleniu.

Odniesienie do podstawy programowej: 

podstawa programowa określa cele kształcenia ogólnego, a wśród nich m.in.:
· rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;
· rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
· ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
· rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
· wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
· wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;
· wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
· kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;
· zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Prowadząca/y:

dr Adriana Kloskowska

Doktor nauk humanistycznych w zakresie – filologia polska, pedagog specjalny, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju dziecka oraz pracy z uczniami z autyzmem, terapeuta i diagnosta integracji sensorycznej, wykładowca akademicki, doradca zawodowy i coach kariery, dyrektor i szkoleniowiec w Impuls do Rozwoju Edukacji, dyrektor, diagnosta i terapeuta neurorozwojowy w Impuls do Rozwoju Specjalistyczne Centrum Neurorozwojowe w Grudziądzu, mówca motywacyjny, koordynatorka sieci współpracy dla nauczycieli z zakresu zaburzeń komunikacyjnych: mutyzm wybiórczy, afazja; autorka materiałów i programów szkoleniowych dla dyrektorów, nauczycieli, wychowawców i doradców zawodowych, projektów rozwojowych i artykułów, które publikuje m. in. w Charakterach, Małych Charakterach, Mindful Kids, Newsweek Psychologii, Głosie Pedagogicznym, Monitorze Dyrektora Szkoły, Monitorze Dyrektora Przedszkola, Forum Placówek Niepublicznych, Wczesnej Edukacji, Życiu Szkoły, TIKu w Edukacji, Polonistyce, Terapii Specjalnej, redaktor naczelna Kwartalnika Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej Integracja Sensoryczna 1-3/2021, członek Rady Naukowej Stowarzyszenia Terapeutów Neurorozwojowych, pasjonatka ludzkiego mózgu, propaguje edukację opartą na wiedzy z zakresu neuronauki, prowadzi na FB strony Impuls do Rozwoju Edukacji, Impuls do Rozwoju Specjalistyczne Centrum Neurorozwojowe oraz grupy Impuls dla nauczycieli, Impuls dla rodziców.

Anna Jurewicz

Z wykształcenia polonistka, trener sportowy (gimnastyka artystyczna), edukator, coach, certyfikowany Mistrz Praktyk NLP (Polski Instytut NLP, Akredytacja Europejskiego Stowarzyszenia NLPt), certyfikowany trener FRIS, absolwentka licznych studiów podyplomowych (doradztwo zawodowe i coaching kariery, coaching, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zarządzanie). Posiada doświadczenie pracy w sporcie wyczynowym, a także jako nauczyciel w-f i języka polskiego, redaktor naczelna czasopisma „45 Minut”, dyrektor placówki doskonalenia nauczycieli, autorka licznych publikacji z zakresu oświaty – w roku 2015 poradnik „Jak budować współpracę w szkole” (http://szkolawspolpracy.pl/poradniknauczyciela/). Doświadczenie w pracy trenera kompetencji od 1998 r. Autorka licznych autorskich kursów i szkoleń z zakresu komunikacji, pracy z uczniem zdolnym, efektywności nauczania-uczenia się. Organizatorka Kongresów Liderów Edukacji. Współpracuje z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Federacją Inicjatyw Oświatowych, Federacją Rozwoju Demokracji Lokalnej, Centrum Innowacyjnej Edukacji, Edukacja 3 Pro Futura i organami prowadzącymi placówki oświatowe. Wspiera szkoły w procesowym wprowadzaniu zmiany oraz dyrektorów w stawaniu się liderami. Autorka wideo bloga „Liderka”. Specjalistka w zakresie pozytywnej komunikacji, wprowadzania zmiany.

Marek Grzywna

Trener, nauczyciel, Superbelfer RP, Lider programu mobilny informatyk w wydawnictwie Operon, Dyrektor szkoły, Laureat Listy 100 2020 SPRUC, Pomysłodawca i organizator Ogólnopolskiego Projektu Emp@tyczna Klasa. Trener regionalny i lokalny w projekcie Lekcja:Enter, grantobiorca w Centrum Mistrzostwa Informatycznego, coach programu Intel AI4Youth, Laureat plebiscytu „Nauczyciel na Medal” pod patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, nominowany tytułem „Przyjaciel SuperKoderów przez Fundację Orange. Nauczyciel biologii i informatyki, autor innowacyjnego programu zajęć w przyrodniczych „Science” , Lider programu #SuperKoderzy i Mega Misja. Członek inicjatywy społecznej W.I.E.M zrzeszającej nauczycieli pasjonatów. Koordynator projektu „Lekcje w sieci”. Autor innowacyjnego programu „ZArdiunowani”. Uczestnik „Projektu z klasą”.

Renata Kaźmierczak

Pedagog, doradca zawodowy, dydaktyk. Trener i mentor szkół z całej Polski w zakresie wspomagania kompetencji kluczowych. Trener regionalny w ogólnopolskim projekcie „Bezpiecznego Internetu”, rekomendowanym przez MEN: Cybernauci. Mentor i koordynator projektu w województwie pomorskim „Aktywna edukacja”. Wieloletni dyrektor niepublicznych placówek oświatowych: szkoły podstawowej, gimnazjum, ośrodka psychologiczno-pedagogicznego. Lider programu Sokrates ze strony polskiej. Koordynator projektu „Szkoła z klasą” dla swoich szkół.

Twórca i współtwórca wielu projektów grantowych dla organizacji pozarządowych. Trener ORKE z szeroko pojętej tematyki edukacji: obszar kompetencji miękkich, obszar nauczania i dydaktyki w tym: motywacja, budowanie dobrostanu, budowanie marki, kompetencje przyszłości.

Forma i czas trwania:

szkolenie,  28 godz. dydaktycznych

Szkolenie uwzględnia wykorzystywanie narzędzi w edukacji zdalnej.

Termin:

22 sierpnia 2022 (poniedziałek) - 25 sierpnia 2022 (czwartek)

22.08.2022 r. (poniedziałek)

– godz. 10.30–11.00 – rejestracja, kawa powitalna

– godz. 11.00–12.30 – wykład inaugurujący

Szczegółowy harmonogram zostanie przekazany zarejestrowanym uczestnikom szkolenia.

Uczestnicy szkolenia mieszkający poza obszarem miasta Gdańska, mają zapewniony nieodpłatny nocleg w hotelu Renusz.

Osoby, które chcą skorzystać z noclegu, proszone są o złożenie stosownej deklaracji na adres: sekretariat@cen.gda.pl

Wykonawca szkolenia zapewnia wyżywienie składające się z: czterech obiadów, trzech śniadań oraz trzech kolacji, a także serwisów kawowych uzupełnianych przez wszystkie dni kursu w godzinach odbywania się zajęć.

Miejsce szkolenia:

Hotel Renusz, Gdańsk Sobieszewo

ul. Nadwiślańska 56

http://renusz.com.pl/

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.

Inne uwagi:

Pierwszeństwo w naborze mają nauczyciele – opiekunowie stypendystów projektu „Pomorski program pomocy stypendialnej – III edycja” współfinasowanego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020.

 Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest wypełnienie poniższych dokumentów przed rozpoczęciem szkolenia – uczestnik otrzyma w miejscu szkolenia komplet wymaganych dokumentów do wypełnienia.

Dokumenty do wglądu/pobrania:

– oświadczenie nauczyciel 1

– oświadczenie nauczyciel 2

– formularz danych

– deklaracja

– oświadczenie po zakończeniu udziału

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

40

Koordynator:

Ewa Furche grafika

Ewa Furche

dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

e-mail: ewa.furche@pcen.gda.pl

tel. 58 34 04 110