Konferencja online „Historia w dialogu. Stosunki polsko-ukraińskie w XX wieku”

Adresaci:

nauczyciele historii oraz historii i teraźniejszości szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego oraz inni zainteresowani nauczyciele 

Termin:

12 czerwca 2024 (środa), godz. 14:00-16:30

Forma i czas trwania:

konferencja,  4 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Konferencja jest częścią cyklu „Historia w dialogu” polegającego na zbliżeniu środowisk edukacyjnych szkół wyższych ze szkołami powszechnymi w celu pogłębiania wiedzy naukowej i jej popularyzacji.

Wydarzenie to podsumowuje 2-letnie spotkania edukacyjne, na których przedstawiano aktualny stan badań dotyczących wzajemnych stosunków polsko-ukraińskich na tle relacji z Rosją, kształtujących się od XX wieku do czasów współczesnych.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych nauczycieli.

Harmonogram konferencji:

  1. 14.00–14.15

Przywitanie uczestników konferencji (dyrekcja PCEN) i przedstawienie prelegentów (prof. Igor Hałagida)

  1. 14.15–14.45

Autorskie spojrzenie na stosunki polsko-ukraińskie w XX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem lat 1918–1945)

(prof. Oleksandr Zajcew)

  1. 14.45–15.15

Autorskie spojrzenie na stosunki polsko-ukraińskie w XX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem lat 1918–1945)

(prof. Grzegorz Motyka)

  1. 15.15–15.30

Przerwa kawowa

  1. 15.30–16.00

Dyskusja panelowa (moderator: prof. Igor Hałagida, paneliści: prof. Oleksandr Zajcew, prof. Grzegorz Motyka)

  1. 16.00–16.30

Pytania od uczestników konferencji

Podsumowanie konferencji (prof. Igor Hałagida)

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez 100% czasu trwania konferencji.

Odniesienie do podstawy programowej: 

celem kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum jest:

1) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;

2) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;

3) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;

4) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;

5) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.

Prowadząca/y:

prof. Grzegorz Motyka grafika

prof. Grzegorz Motyka

polski historyk, specjalizujący się  w tematyce polskiego ruchu oporu w okresie II wojny światowej i stosunkach polsko-ukraińskich, profesor nauk społecznych, w latach 2011–2016 członek Rady Instytutu Pamięci Narodowej, od 2023 członek Kolegium IPN, od 2024 dyrektor Wojskowego Biura Historycznego

prof.dr hab. Igor Hałagida grafika

prof.dr hab. Igor Hałagida

polski historyk narodowości ukraińskiej, specjalizujący się w tematyce poświęconej relacjom polsko-ukraińskimi w XX w., mniejszością ukraińską w Polsce i Kościoła greckokatolickiego, w latach 2001–2018 pracownik naukowy IPN w Gdańsku, profesor historii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego

prof. Ołeksandr Zajcew grafika

prof. Ołeksandr Zajcew

ukraiński historyk, specjalizujący się  w tematyce historii politycznej międzywojennej Ukrainy Zachodniej oraz ukraińskiego nacjonalizmu, profesor Katedry Historii Nowożytnej i Współczesnej Ukrainy na Ukraińskim Katolickim Uniwersytecie we Lwowie (UCU)

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

90

Koordynator:

Piotr Zubowicz grafika

Piotr Zubowicz

starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia

e-mail: piotr.zubowicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 61

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18