KONFERENCJA – POMORSKA SZKOŁA 3000’ #szkoła: budynek, relacje, procedury

KONFERENCJA – POMORSKA SZKOŁA 3000’  #szkoła: budynek, relacje, procedury

Adresaci:

nauczyciele, wychowawcy, pedagodzy i psychologowie szkolni, dyrektorzy szkół i placówek województwa pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Pomorska Szkoła 3000’ to cykl konferencji dla kadry pedagogicznej otwartej na współtworzenie innowacyjnych praktyk edukacyjnych ułatwiających zdobywanie kompetencji kluczowych.

Uczestnicy Pomorskiej Szkoły 3000’ to ludzie z pasją, którzy chcą usprawniać szkolną edukację: nauczyciele różnych przedmiotów i etapów edukacyjnych oraz kadra zarządzająca; entuzjaści szukający w nowych rozwiązaniach sposobów na podwyższenie poziomu nauczania. Łączą ich ukierunkowanie na nowe i korzystanie z pomocnych trendów obecnych w nauczaniu oraz w czasie organizowania szkolnictwa.

Kolejna konferencja Pomorskiej Szkoły 3000’: #szkoła: budynek, relacje, procedury przenosi jej uczestników na płaszczyznę rozważań o kondycji szkoły jako przestrzeni do kształtowania kompetencji uczniów (Jakie czynniki wpływają na myślenie o szkole? Czy szkoła jest budynkiem, obszarem relacji czy instytucją?).

Te trzy elementy: budynek, relacje, instytucja funkcjonują w różnych wymiarach – realnym i wirtualnym oraz formalnym i pozaformalnym, przenikają się wzajemnie, tworząc specyficzną hybrydę.

Podczas tego wydarzenia będziemy się zastanawiać:

  • jak tworzona jest przestrzeń szkoły: schematycznie czy w sposób zindywidualizowany, wynikający z potrzeb uczniów i nauczycieli;
  • jakie znaczenie ma architektura i infrastruktura szkolna na samopoczucie wszystkich aktorów życia szkolnego;
  • jak wpływa na życie uczniów to, czego doświadczają i co przeżywają w szkole;
  • nad funkcją szkoły – jej mocą emancypacyjną, adaptacyjną, a może jedynie rekonstrukcyjną (jakie mamy doświadczenia w tym zakresie?);
  • na ile możemy mieć wpływ jako uczeń, rodzic czy nauczyciel na świat szkolny;
  • czy szkoła jest korporacją, instytucją totalną, a może domem.

Ponieważ każdy z nas jest absolwentem wpływ szkoły na samopoczucie, zachowanie, osiągane efekty i budowane relacje wydaje się nam zagadnieniem istotnym i bliskim. Próba zgłębienia tego tematu może się okazać ważnym źródłem refleksji dotyczącym wielu aspektów naszego życia, także poza szkołą.

 

PROGRAM KONFERENCJI: pobierz

11.00

rejestracja uczestników; powitalna kawa

11.30

powitanie uczestników

Ewa Furche – dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

12.00

Debata uczniowska

Uczniowie II LO im. dr. Władysława Pniewskiego w Gdańsku

12.30

Wykład otwarcia

Między procedurami a zaufaniem, czyli jakie myślenie o uczeniu się wytwarza szkoła?

dr Grażyna Szyling – polonistka; doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki; adiunkt w Zakładzie Badań nad Dzieciństwem i Szkołą w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego

13.00

MODUŁ: SZKOŁA I PROCEDURY

Trzy filary prawne szkolnego oceniania (przepisy i praktyka)

dr Gabriela Olszowska – polonistka; przedstawiciel Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

13.30

MODUŁ: SZKOŁA JAKO BUDYNEK

Jak najlepiej wykorzystać przestrzeń szkoły na rzecz wiedzy, know-how i umiejętności interpersonalnych?

Virginie Little – konsultantka i trenerka ds. zrównoważonego rozwoju; założycielka Little Greenfinity; fundatorka Fundacji One Planet

14.00

MODUŁ: SZKOŁA JAKO MIEJSCE RELACJI

Małgorzata Zaremba – prawnik; trener biznesu; doradca zawodowy; coach

14.30

przerwa kawowa

SESJE WARSZTATOWE
15.00

MODUŁ: SZKOŁA JAKO MIEJSCE RELACJI

Małgorzata Zaremba – prawnik; trener biznesu; doradca zawodowy; coach

MODUŁ: SZKOŁA JAKO BUDYNEK

Jak najlepiej wykorzystać przestrzeń szkoły na rzecz wiedzy, know-how i umiejętności interpersonalnych?

Virginie Little – konsultantka i trenerka ds. zrównoważonego rozwoju; założycielka Little Greenfinity; fundatorka Fundacji One Planet

MODUŁ: SZKOŁA I PROCEDURY

Trzy filary prawne szkolnego oceniania (przepisy i praktyka)

dr Gabriela Olszowska – polonistka; przedstawiciel Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty

17.00

zakończenie konferencji

 

 

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność na sesji wykładowej i warsztatowej.

Odniesienie do podstawy programowej: 

preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.

3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.

6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.

Prowadząca/y:

dr Gabriela M. Olszowska grafika

dr Gabriela M. Olszowska

polonistka; edukatorka; rzeczoznawczyni MEiN ds. podręczników szkolnych; autorka artykułów metodycznych i materiałów dotyczących włączania kompetencji kluczowych do procesu dydaktycznego; współautorka serii podręczników Do Itaki oraz programów nauczania, a także innowacji pedagogicznych, np. klas z brydżem sportowym. Doktorat na UJ obroniła w 2007 r. z szeroko rozumianego podręcznikoznawstwa oraz kształtowania się kanonu literackiego, implementacji kompetencji kluczowych, edytorstwa i ilustracji edukacyjnej, sytuacji dydaktycznych sprzyjających nowoczesnemu ocenianiu itp. Wieloletni były dyrektor szkoły; prowadzi zajęcia na studiach z zarządzania oświatą, np. z problematyki oceniania i szkolnych praktyk w tym zakresie, z programowania pracy szkoły, czyli projektowania edukacyjnego. Członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Kadry Kierowniczej Oświaty specjalizujący się w tematyce oceniania szkolnego; autorka licznych warsztatów i wystąpień o tej tematyce. Najnowsza publikacja z roku 2023 r. to O!Cena w szkole. Nieodrobione lekcje. Od przepisów do sztuki oceniania. Prezes Fundacji Czerwona kreska badającej m.in. wojenne losy dzieci żydowskich. Lubi muzykę klasyczną, zwłaszcza wokalną włoskiego baroku oraz starego, dobrego rocka. Słucha chętnie Rachmaninowa. Kocha Gorce i zwierzęta, a szczególnie ptaki.

dr Grażyna Szyling grafika

dr Grażyna Szyling

polonistka, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki; adiunkt w Zakładzie Badań nad Dzieciństwem i Szkołą w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego; sekretarz redakcji „Problemów Wczesnej Edukacji”; dyrektor Centrum Kształcenia Nauczycieli UG w latach 2021–2023; członek Zespołu Dydaktyki KNP PAN w latach 2016–2019; senator UG w latach 2016–2020; członek Zespołu Roboczego Pomorskiej Rady Oświatowej oraz Zespołu Spójności Edukacyjnej w latach 2016–2019; promotor kilkudziesięciu prac dyplomowych oraz promotor pomocniczy dwóch prac doktorskich. Autorka książki Nauczycielskie praktyki oceniania poza standardami i wielu artykułów naukowych.

 Małgorzata Zaremba grafika

Małgorzata Zaremba

z wykształcenia prawnik, z zawodu trener biznesu, doradca zawodowy, pośrednik pracy, konsultant biznesowy, coach. Z miłości – mama, partnerka i podróżniczka. Ze swoją pracą jest związana od ponad 26 lat. Przeszkoliła ponad 7000 osób. Przeprowadziła kilka tysięcy godzin doradztwa zawodowego, biznesowego i sesji coachingowych. Głęboko wierzy, że ludzie uczą się przez całe życie i potrafią realnie wpływać na swój dobrostan. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na diagnozie potencjału, talentów i predyspozycji zawodowych. Traktuje człowieka holistycznie, naturalnie i ze zwróceniem uwagi na całą jego osobę, jego styl życia, przyzwyczajenia oraz środowisko, w jakim przebywa. Wierzy, że przyszłość każdego narodu tkwi w jakości edukacji. Dbałość o polską szkołę jest dla niej wielkim wyzwaniem. Jako rodzic i jako trener wspierający rozwój nauczycieli marzy o szkole wolnej od schematów, niepotrzebnie przeładowanej podstawy programowej. Szkole skupiającej się na talentach uczniów i nauczycieli. Marzy o DObrej Szkole.

 Virginie Little grafika

Virginie Little

konsultantka i trenerka ds. zrównoważonego rozwoju, założycielka Little Greenfinity; fundatorka Fundacji One Planet. Absolwentka studiów ekonomicznych i prawnych na Uniwersytecie w Bordeaux (Francja) oraz studiów podyplomowych w zakresie gospodarki odpadami w Szkole Głównej Handlowej (SGH) w Warszawie. Akredytowana do obliczenia śladu węglowego Bilan Carbone©. Certyfikowana animatorka warsztatów edukacyjnych Mozaika Klimatyczna, opracowanych na podstawie raportów Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu przy ONZ (IPCC). W ramach założonej przez siebie firmy doradczej Little Greenfinity doradza firmom z zakresie ograniczania negatywnego wpływu działalności na środowisko i zmniejszania śladu węglowego, a także samorządom, by jak najlepiej przygotowały oraz wdrożyły praktyki zrównoważonych miast i społeczności. Współtworzyła, razem z Fundacją alter eko, pierwsze w Polsce Targi Zero Waste (8 edycji zorganizowanych w Polsce od 2017 r.). Jest autorką licznych programów szkoleniowych dla firm i samorządów, a także organizatorką wydarzeń edukacyjnych skierowanych do różnych grup odbiorców (od 5 do 105 lat). Od 2016 r. w prowadzonych przez nią warsztatach i szkoleniach wzięło udział ponad 5 100 osób. Regularnie prowadzi też warsztaty dla młodzieży. Uczyła ekonomii przez 4 lata w Liceum Francuskim w Warszawie. Szkoli nt. zrównoważonego rozwoju w programie MBA przy Politechnice Gdańskiej. Razem z mężem i dwójką dzieci praktykuje na co dzień niskoemisyjny styl życia i zero waste. Jako Francuzka mieszkająca kolejno w Szwecji, Polsce i Portugalii, której partnerem życiowym jest rodowity Amerykanin, wnosi do szkoleń i doradztwa dodatkowy pierwiastek multikulturowości oraz dobre praktyki stosowane na całym świecie.

Ewa Furche grafika

Ewa Furche

dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Forma i czas trwania:

konferencja,  7 godz. dydaktycznych

Termin:

12 października 2023 (czwartek), godz. 11:30-17:00

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 318, 319)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

90

Koordynator:

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii

e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 62

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze