Konferencja z cyklu „Inspirujmy się” – Outdoor learning w edukacji
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, dyrektorzy szkół i placówek powiatu kościerskiego, a także województwa pomorskiego.
Termin:
5 marca 2024 (wtorek), godz. 11:30-16:00
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Wydarzenie pn. „Inspirujmy się” to cykl konferencji, których częścią są warsztaty przedmiotowe prowadzone przez doradców metodycznych. Uczestniczą w nich nauczyciele różnych przedmiotów i etapów szukający inspiracji do tworzenia innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.
Tytuł tegorocznej konferencji to Outdoor learning w edukacji.
Jest ona odpowiedzią na rosnące zainteresowanie i popularność edukacji outdoorowej jako skutecznej strategii edukacyjnej, angażującej uczniów w autentyczne doświadczenia, rzeczywiste problemy oraz proces samodzielnego odkrywania wiedzy. Outdoor education, realizowany najczęściej w plenerze, to nie tylko przestrzeń wokół szkoły czy pobliski park, lecz także wycieczki do innych miejsc. To doskonała okazja do rozwoju kluczowych umiejętności społecznych, znanych jako power skills, takich jak komunikatywność, zarządzanie czasem, współpraca czy rozwiązywanie problemów.
PROGRAM KONFERENCJI
11.30 | Rejestracja uczestników, powitalna kawa |
12.00 | Otwarcie konferencji, powitanie uczestników |
12.05 | Otwarcie konferencji, powitanie uczestników Wystąpienia gości |
12.15 | WYKŁAD: Koncepcja outdoor education w szkole |
13.00 | WYKŁAD: Poza salą lekcyjną. Czym jest outdoor learning, jaki ma potencjał i jak może być realizowany |
14.00 | Przerwa |
14.30 | Sesja warsztatowa (warsztaty do wyboru) Inkluzja uczniów z doświadczeniem migracyjnym Outdoor learning w edukacji wczesnoszkolnej – zacznijmy od przyrody Lekcje fizyki poza salą lekcyjną Katecheza kerygmatyczna Trening uważności w praktyce szkolnej Jak w praktyce poprowadzić zajęcia poza salą lekcyjną Co to jest projekt edukacyjny i jak go napisać? |
16.00 | Zakończenie konferencji |
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność podczas konferencji (sesja plenarna i warsztatowa).
Odniesienie do podstawy programowej: Preambuła podstawy programowej Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: 1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); 2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej; 3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób; 4) rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość; 5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; 6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; 7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki; 8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat; 9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji; 10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej; 11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; 12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy; 13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom. Cele kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum oraz szkole branżowej I stopnia: 1) traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności; 2) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.; 3) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin; 4) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej; 5) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi; 6) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej; 7) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie; 8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
Prowadząca/y:

Agata Majkowska
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. wychowania przedszkolnego

Aleksandra Kaczmarska
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

Anna Listewnik
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

dr Beata Kuna
Nauczyciel-konsultant ds. matematyki

dr Małgorzata Pogorzelska
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. wychowania fizycznego.
Nauczycielka wychowania fizycznego; doktor Nauk o Kulturze Fizycznej; nauczyciel akademicki w AWFiS Gdańsk; współtwórca gdańskiego programu aktywności zdrowotnej dla uczniów klas 0–III (FitKlasa); ekspert programu FitSchool – wirtualny trener; współautorka i prowadząca warsztaty metodyczne dla nauczycieli na temat planowania pracy nauczyciela i oceniania uczniów oraz dla dyrektorów szkół na temat stymulacji jakości wychowania fizycznego; współautorka czterech programów nauczania z wychowania fizycznego nagrodzonych w konkursie Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz podręcznika metodycznego WF z klasą – od planowania do oceniania. Realizatorka programów z treningu uważności dla dzieci i młodzieży.

Ewa Furche
dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Justyna Wołoszyk-Brzezińska
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

Sylwia Kilanowska-Męczykowska
PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Teresa Michalska
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. religii

Tomasz Kacik
Lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli matematyki, fizyki i informatyki w ramach projektu – Zdolni z Pomorza – wsparcie regionalne, nauczyciel doradca metodyczny ds. fizyki nauczycieli szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego
Miejsce szkolenia:
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 19
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
120
Koordynator:

Irmina Buczek
nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii
e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 62
Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze