Konferencja z cyklu „Inspirujmy się” – Outdoor learning w edukacji

Konferencja z cyklu „Inspirujmy się” – Outdoor learning w edukacji

Adresaci:

nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy, dyrektorzy szkół i placówek powiatu kościerskiego, a także województwa pomorskiego.

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Wydarzenie pn. „Inspirujmy się” to cykl konferencji, których częścią są warsztaty przedmiotowe prowadzone przez doradców metodycznych. Uczestniczą w nich nauczyciele różnych przedmiotów i etapów szukający inspiracji do tworzenia innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.

Tytuł tegorocznej konferencji to Outdoor learning w edukacji.

Jest ona odpowiedzią na rosnące zainteresowanie i popularność edukacji outdoorowej jako skutecznej strategii edukacyjnej, angażującej uczniów w autentyczne doświadczenia, rzeczywiste problemy oraz proces samodzielnego odkrywania wiedzy. Outdoor education, realizowany najczęściej w plenerze, to nie tylko przestrzeń wokół szkoły czy pobliski park, lecz także wycieczki do innych miejsc. To doskonała okazja do rozwoju kluczowych umiejętności społecznych, znanych jako power skills, takich jak komunikatywność, zarządzanie czasem, współpraca czy rozwiązywanie problemów.

 

PROGRAM KONFERENCJI

11.30

Rejestracja uczestników, powitalna kawa

12.00

Otwarcie konferencji, powitanie uczestników 
Ewa Furche, dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

12.05

Otwarcie konferencji, powitanie uczestników 

Wystąpienia gości

12.15

WYKŁAD: Koncepcja outdoor education w szkole
dr Beata Kuna, nauczyciel-konsultant Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

13.00

WYKŁAD: Poza salą lekcyjną. Czym jest outdoor learning, jaki ma potencjał i jak może być realizowany
Sylwia Kilanowska-Męczykowska, nauczyciel-konsultant Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

14.00

Przerwa

14.30

Sesja warsztatowa (warsztaty do wyboru)

Inkluzja uczniów z doświadczeniem migracyjnym
Anna Listewnik, nauczyciel-doradca metodyczny ds. języka polskiego Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Outdoor learning w edukacji wczesnoszkolnej – zacznijmy od przyrody
Aleksandra Kaczmarska, Ewa Jura-Ilis, nauczyciele-doradcy metodyczni ds. edukacji wczesnoszkolnej Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Lekcje fizyki poza salą lekcyjną
Tomasz Kacik, nauczyciel-doradca metodyczny ds. fizyki Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku 

Katecheza kerygmatyczna
Teresa Michalska, nauczyciel-doradca metodyczny ds. religii Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku 

Trening uważności w praktyce szkolnej
dr Małgorzata Pogorzelska, nauczyciel-doradca metodyczny ds. wychowania fizycznego Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku,
prosimy o zabranie stroju sportowego

Jak w praktyce poprowadzić zajęcia poza salą lekcyjną
Justyna Wołoszyk-Brzezińska, nauczyciel-doradca metodyczny ds. języka polskiego Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Co to jest projekt edukacyjny i jak go napisać?
Agata Majkowska, nauczyciel-doradca metodyczny ds. wychowania przedszkolnego Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku 

16.00

Zakończenie konferencji

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność podczas konferencji (sesja plenarna i warsztatowa).

Odniesienie do podstawy programowej: 

Preambuła podstawy programowej

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu:

1) wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

2) wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

3) formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;

4) rozwijanie kompetencji takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;

5) rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

6) ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;

7) rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;

8) wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;

9) wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji;

10) wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;

11) kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;

12) zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;

13) ukierunkowanie ucznia ku wartościom.

Cele kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum oraz szkole branżowej I stopnia:

1) traktowanie uporządkowanej, systematycznej wiedzy jako podstawy kształtowania umiejętności;

2) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.;

3) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin;

4) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej;

5) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi;

6) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej;

7) rozwijanie narzędzi myślowych umożliwiających uczniom obcowanie z kulturą i jej rozumienie;

8) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:

7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.

Prowadząca/y:

Agata Majkowska grafika

Agata Majkowska

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. wychowania przedszkolnego

Aleksandra Kaczmarska grafika

Aleksandra Kaczmarska

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

Anna Listewnik grafika

Anna Listewnik

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

dr Beata Kuna grafika

dr Beata Kuna

Nauczyciel-konsultant ds. matematyki

dr Małgorzata Pogorzelska grafika

dr Małgorzata Pogorzelska

PCEN  nauczyciel doradca metodyczny ds. wychowania fizycznego

Ewa Furche grafika

Ewa Furche

dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

Justyna Wołoszyk-Brzezińska grafika

Justyna Wołoszyk-Brzezińska

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. języka polskiego

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Teresa Michalska grafika

Teresa Michalska

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. religii

Tomasz Kacik grafika

Tomasz Kacik

Zdolni z Pomorza – lider sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli fizyki, nauczyciel doradca metodyczny ds. fizyki nauczycieli szkół ponadpodstawowych miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i starogardzkiego 

Forma i czas trwania:

konferencja,  5 godz. dydaktycznych

Termin:

5 marca 2024 (wtorek), godz. 11:30-16:00

Miejsce szkolenia:

Szkoła Podstawowa nr 6 im. ks. dr Bernarda Sychty w Kościerzynie

ul. Marii Skłodowskiej-Curie 19

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  7. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika.

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

120

Koordynator:

Irmina Buczek grafika

Irmina Buczek

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji fizyki i chemii

e-mail: irmina.buczek@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 62

Zobacz serwis tematyczny PCEN: Przedmioty przyrodnicze