Konteksty historyczne w sztuce, czyli jak zagłębić się w epokę i nie zanudzić uczniów
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele historii, historii i teraźniejszości i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.
Termin:
18 stycznia 2024 (czwartek), godz. 16:00-17:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzą się, jaką ważną rolę w odczytaniu dzieła sztuki odgrywa kontekst historyczny. Bez niego przekaz kulturowy jest niepełny i często fałszujący historię. Stanowi decydujące znaczenie w formowaniu i utrwalaniu świadomości historycznej obywateli.
Nauczyciele zostaną zapoznani z zagadnieniami związanymi z analizą dzieła sztuki na przykładzie malarstwa historycznego, takimi jak:
- symbol i kontekst;
- interpretacja reinterpretacja,
- sztuka jako język ponadczasowy,
- sztuka jako nośnik kultury i zbiorowej pamięci,
- klucze do odczytania dzieła artystycznego.
Ponadto uczestnicy otrzymają gotowe karty pracy dotyczące analizy malarstwa historycznego, na podstawie których przygotują własne karty pracy do użytku szkolnego. Szkolenie stanowi istotne uzupełnienie warsztatu pracy historyka w zakresie analizy i odbioru dzieła sztuki związanego z szeroko pojętą historią kultury.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: szkolenie realizuje następujące zapisy podstawy programowej: Celem kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum jest: 1) doskonalenie umiejętności myślowo-językowych, takich jak: czytanie ze zrozumieniem, pisanie twórcze, formułowanie pytań i problemów, posługiwanie się kryteriami, uzasadnianie, wyjaśnianie, klasyfikowanie, wnioskowanie, definiowanie, posługiwanie się przykładami itp.; 2) rozwijanie osobistych zainteresowań ucznia i integrowanie wiedzy przedmiotowej z różnych dyscyplin; 3) zdobywanie umiejętności formułowania samodzielnych i przemyślanych sądów, uzasadniania własnych i cudzych sądów w procesie dialogu we wspólnocie dociekającej; 4) łączenie zdolności krytycznego i logicznego myślenia z umiejętnościami wyobrażeniowo-twórczymi; 5) rozwijanie wrażliwości społecznej, moralnej i estetycznej; 6) rozwijanie u uczniów szacunku dla wiedzy, wyrabianie pasji poznawania świata i zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024:
8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Prowadząca/y:

Grzegorz Rutkowski
PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
50
Koordynator:
Grzegorz Rutkowski
nauczyciel konsultant ds. historii i wos
e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 18