Kreatywne rozwiązywanie problemów występujących podczas komunikacji społecznej w aspekcie nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela wiedzy o społeczeństwie

Adresaci:

nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i średnich województwa pomorskiego.

Termin:

15 czerwca 2023 (czwartek), godz. 16:00-17:30

Forma i czas trwania:

warsztaty,  2 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Celem szkolenia jest zaprezentowanie zaproponowanych przez Marshalla Rosenberga w „Porozumieniu bez przemocy” rozwiązań problemów uczniów pojawiających się podczas komunikacji społecznej. Nauczyciele-wychowawcy oraz nauczyciele wiedzy o społeczeństwie poznają zasady i techniki stosowania tej metody opartej na uczuciach i potrzebach indywidualnych. Ponadto wezmą udział w krótkich warsztatach, w trakcie których zapoznają się ze scenariuszami lekcji oraz kartami pracy i będą poszukiwali odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Jak oceniasz metodę PBP (Porozumienia bez Przemocy)? Czy warto wdrażać ją na lekcjach?
  2. Czy zmienilibyście (poddali modyfikacji) scenariusze i kartę pracy?
  3. Czy będziecie stosować na swoich lekcjach metodę wraz z załączonymi materiałami. Uzasadnijcie odpowiedź.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Podstawa programowa z wiedzy o społeczeństwie – szkoła średnia:

Człowiek w społeczeństwie. Uczeń:

– analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa;

– charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm;

– wyjaśnia zjawisko alienacji oraz analizuje jego przyczyny i skutki;

– przedstawia różnorodne formy komunikowania się; wykazuje znaczenie komunikacji niewerbalnej w porozumiewaniu się;

– wyjaśnia zasady zachowań asertywnych; podaje przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawia wynikające z tego korzyści;

– wyjaśnia mechanizm konfliktów międzygrupowych, w tym ich eskalacji;

– przedstawia zasady i metody kreatywnego rozwiązywania problemów; analizuje uwarunkowania prawidłowego procesu decyzyjnego, wspomagające rozwiązywanie problemów osobistych i grupowych.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.

Prowadząca/y:

Grzegorz Rutkowski grafika

Grzegorz Rutkowski

PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

50

Koordynator:

Grzegorz Rutkowski

nauczyciel konsultant ds. historii i wos

e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 18