Kreatywne rozwiązywanie przez nauczyciela wiedzy o społeczeństwie oraz wychowawcę problemów związanych z komunikacją
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie szkół podstawowych i ponadpodstawowych województwa pomorskiego.
Termin:
17 stycznia 2025 (piątek), godz. 16:00-17:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Celem szkolenia jest zaprezentowanie metody Porozumienia bez przemocy (PBP) Marshalla Rosenberga jako sposobu na poprawę komunikacji społecznej wśród naszych uczniów. Nauczyciele wiedzy o społeczeństwie oraz wychowawcy poznają zasady i techniki stosowania tej metody, która opiera się na uwzględnianiu uczuć i indywidualnych potrzeb.
Uczestnicy dodatkowo wezmą udział w krótkich warsztatach, gdzie zapoznają się ze scenariuszami lekcji i kartami pracy, które pomogą im odpowiedzieć na poniższe pytania:
- Jak oceniasz metodę PBP? Czy warto wdrażać ją podczas lekcji?
- Czy zmienilibyście (poddali modyfikacji) scenariusze i kartę pracy?
- Czy będziecie stosować na swoich lekcjach metodę wraz z załączonymi materiałami?
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania szkolenia.
Odniesienie do podstawy programowej: Podstawa programowa z wiedzy o społeczeństwie szkoła ponadpodstawowa: Człowiek w społeczeństwie. Uczeń: – analizuje poznawcze przyczyny stosowania stereotypów i związane z tym niebezpieczeństwa; – charakteryzuje na przykładach różne rodzaje norm społecznych (w tym ich genezę), wyjaśnia mechanizm kontroli społecznej oraz skutki łamania tych norm; – wyjaśnia zjawisko alienacji oraz analizuje jego przyczyny i skutki; – przedstawia różnorodne formy komunikowania się; wykazuje znaczenie komunikacji niewerbalnej w porozumiewaniu się; – wyjaśnia zasady zachowań asertywnych; podaje przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawia wynikające z tego korzyści; – wyjaśnia mechanizm konfliktów międzygrupowych, w tym ich eskalacji; – przedstawia zasady i metody kreatywnego rozwiązywania problemów; analizuje uwarunkowania prawidłowego procesu decyzyjnego, wspomagające rozwiązywanie problemów osobistych i grupowych.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
Prowadząca/y:
Grzegorz Rutkowski
PCEN – nauczyciel konsultant ds. historii i wiedzy o społeczeństwie
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się tylko raz – tutaj i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu lub rezygnację – poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na pasku w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy webinariów, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w systemie PCEN (po zalogowaniu sekcja: "Moje szkolenia") oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Aby móc uczestniczyć w webinarium, wymagany jest dostęp do Internetu. Należy skorzystać z przeglądarki Firefox lub Chrome (w możliwie najnowszej jej wersji).
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Dla zapewnienia najlepszej jakości dźwięku warto skorzystać z zestawu słuchawkowego i wyłączyć pozostałe aplikacje.
- W przypadku problemów prosimy o zamknięcie wszystkich aplikacji/programów, wylogowanie się i ponowne wejście.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. Do jednego urządzenia zostaje przypisany jeden uczestnik. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Ochrona danych osobowych uczestników webinarium – informacje uzupełniające:
Informujemy, że webinarium będzie nagrywane i może zostać upublicznione na stronie internetowej PCEN oraz na profilach organizatora w mediach społecznościowych. Uczestnicy dobrowolnie publikujący podczas webinaru swoje dane osobowe (w tym swój wizerunek) wyrażają dobrowolną zgodę na rozpowszechnianie swojego wizerunku oraz danych osobowych w związku z rozpowszechnianiem nagrania przez PCEN. Dlatego – ze względu na ochronę Państwa danych osobowych – prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (standardowo zostaje udostępnione najpóźniej w ciągu 14 dni osobom, które były obecne podczas minimalnego wymaganego czasu trwania spotkania, z wyjątkiem szkoleń dla których określono inne kryteria).
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
50
Koordynator:
Grzegorz Rutkowski
nauczyciel konsultant ds. historii i wos
e-mail: grzegorz.rutkowski@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 18