Kto pyta, nie błądzi – jak kształcić myślenie pytajne u uczniów

Adresaci:

nauczycielki i nauczyciele placówek oświatowych woj. pomorskiego.

Termin:

5 grudnia 2022 (poniedziałek), godz. 16:00-18:15

Forma i czas trwania:

warsztaty,  3 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Uczniowie przychodzą do szkoły, by dowiedzieć się jak najwięcej o otaczającym ich świecie. Zadając pytania, mogą otrzymać odpowiedzi. Teoretycznie. W praktyce to nauczyciele najczęściej stawiają pytania i na nie odpowiadają. Im wyższy etap edukacyjny, tym pytań uczniowskich coraz mniej. Co zrobić, by sytuacja się zmieniła? Jakie ćwiczenia wprowadzić na lekcjach, by nasi uczniowie zadawali pytania i otrzymywali wyczerpujące odpowiedzi? Jednym ze sposobów może być ćwiczenie myślenia pytajnego, które można określić jako zdolność dostrzegania problemów i sytuacji problemowych oraz umiejętność formułowania pytań problemowych i redefiniowania problemów. Myślenie pytajne jest podstawą kreatywności. A kreatywność przydaje się na co dzień i jest oczekiwana przez pracodawców…

Podczas warsztatów zostanie przedstawionych kilka ćwiczeń wspomagających rozwój myślenia pytajnego, które można stosować na lekcjach jako narzędzia do realizacji konkretnych treści lub przerywniki.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

aktywny udział w warsztatach.

Odniesienie do podstawy programowej: 

warsztaty nawiązują do zapisów podstawy programowej:

– szkoła podstawowa:

„Najważniejsze umiejętności rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to:

3) poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł.”;

– szkoła ponadpodstawowa:

„Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w liceum ogólnokształcącym i technikum należą:

myślenie – rozumiane jako złożony proces umysłowy, polegający na tworzeniu nowych reprezentacji za pomocą transformacji dostępnych informacji, obejmującej interakcję wielu operacji umysłowych: wnioskowanie, abstrahowanie, rozumowanie, wyobrażanie sobie, sądzenie, rozwiązywanie problemów, twórczość”.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/2023:

9. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Prowadząca/y:

Urszula Kornas-Krzyżykowska grafika

Urszula Kornas-Krzyżykowska

PCEN nauczyciel konsultant ds. matematyki i kreatywności

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 312)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Urszula Kornas-Krzyżykowska

nauczyciel konsultant ds. nauczania kreatywnego oraz edukacji matematycznej (szkoły ponadpodstawowe)

e-mail: urszula.kornas-krzyzykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 07