Lektura i teatr poza schematami. Forma w ruchu – taniec kreatywny

Adresaci:

nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i klas zerowych powiatu kościerskiego, starogardzkiego, gdańskiego i miasta Gdańska.

Termin:

18 maja 2022 (środa), godz. 16:30-20:30

Forma i czas trwania:

warsztaty,  5 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Celem naszych kolejnych warsztatów jest rozwijanie umiejętności twórczych z zakresu teatru formy i tańca kreatywnego za pomocą „znanych i nieznanych” ćwiczeń i zabaw z wykorzystaniem prostych form ruchowych i plastycznych. Poprzyglądamy się temu co sprzyja pogłębieniu świadomości ciała w ruchu i jego kreatywności.

Znajdziemy przestrzeń na kreowanie ruchu a nie jego odtwarzanie, na przyjemność doświadczania ciała w ruchu i jego ekspresję. Będziemy twórczo eksperymentować i rozwijać możliwości i jakości ruchowe. Przyjrzymy się się jak ruch sprzyja całościowemu rozwojowi człowieka.

Projekt „Lektura i teatr poza schematami” realizowany jest we współpracy z Teatrem Miniatura  w ramach programu Edukacja do Kultury. Gdańsk.

To projekt dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, na którym będziemy poszukiwać różnych możliwości wykorzystywania technik teatralnych w pracy z lekturą.

Projekt zawiera trzy moduły tematyczne realizowane w formie aktywnych, twórczych i praktycznych warsztatów.

Tematyka spotkań:

1. Przedmiot i przestrzeń – teatralny wehikuł do działań z lekturą szkolną
2. Forma w ruchu – taniec kreatywny
3. Teatr na podwórku szkolnym.

Każdy z modułów jest niezależną częścią, która składa się na klarowną całość dotyczącą praktycznego i szerokiego wykorzystania działania teatralnego w szkołach. Nasze trzy moduły w szybki sposób przybliżają szerokie spektrum teatru formy dostępne w codziennej pracy szkolnej. Projekt wzbogacony zostanie o publikację poprojektową tzw. teczki inspiracji do pracy w szkole. Poszerzony zostanie o aspekty metodyki pracy w planie daltońskim i metodykę pracy uwzględniającą zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Podczas naszego projektu będziemy czerpać inspirację z obszarów teatru plastycznego, teatru formy, tańca kreatywnego, metod dramy, performansu, działań ulicznych, edukacji somatycznej, arteterapii. Obszarem naszych poszukiwań będzie nowa pedagogika teatralna. Znajdziemy sposoby na to, jak projektować lekcje z wykorzystaniem narzędzi pedagogiczno-teatralnych. Przeanalizujemy nasze twórcze doświadczenie i zbierzemy zestaw praktycznych ćwiczeń, pomysłów, scenariuszy do wykorzystanie w klasie podczas lekcji. Staniemy się kreatorami twórczych lekcji pełnych teatralnych przygód.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

udział w warsztatach przez min. 80% czasu ich trwania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

zagadnienia z podstawy programowej dla edukacji wczesnoszkolnej:

– organizacja zajęć wspierających poznawanie kultury narodowej, odbiór sztuki i potrzebę jej współtworzenia w zakresie adekwatnym do etapu rozwojowego dziecka, uwzględniających możliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień na danym etapie rozwoju dziecka;

– wprowadzenie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:

1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.

4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.

Prowadząca/y:

 Adam Gibki grafika

Adam Gibki

Plastyk, historyk sztuki, edukator muzealny i teatralny. Od 2010 roku zajmuje się edukacją artystyczną i kulturową. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim w Gdańsku. Współpracował z wieloma gdańskimi instytucjami kultury przy licznych projektach wystawienniczych, społecznych i artystycznych. W Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku zatrudniony od 2019 roku na stanowisku specjalista ds. edukacji i organizacji wydarzeń, zajmuje się tworzeniem i koordynacją projektów edukacyjnych oraz warsztatów. Od 2021 w zespole biura projektu miejskiego programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.  

 Monika Tomczyk grafika

Monika Tomczyk

Obecnie pracuje w Teatrze Miniatura w Gdańsku jako pedagożka teatru.

Absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, Akademii Teatru Alternatywnego, pedagogiki specjalnej UŁ, nauczycielka dyplomowana, terapeutka SI, instruktorka Improwizacji Tańca, Symboliki Ciała i Eksperymentalnego Teatru Tańca. W swojej pracy wykorzystuje min. metodę tańca kreatywnego opartą o teorię ruchu Labana, Life/Art Process Anny Halprin, dramę, edukację somatyczną na bazie metody Feldenkraisa. W realizowanych projektach tworzy przestrzenie do twórczych działań i kreatywnego rozwoju, stawia na budowanie relacji z przyszłym widzem, włączając go poprzez warsztatowe podejście min. do budowania tkanki przedstawienia. Uzyskała certyfikat ŁCDNiKP „Nauczyciel Nowator”. Przez wiele lat związana z Teatrem Logos w Łodzi jako aktorka. Reżyseruje i występuje w eksperymentalnych spektaklach teatru niezależnego kolektywu Portiernia Sztuki. Tworzyła Pracownię Twórczego Widza w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi.

Aleksandra Kaczmarska grafika

Aleksandra Kaczmarska

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

Ewa Jura-Ilis grafika

Ewa Jura-Ilis

PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

Miejsce szkolenia:

Miejski Teatr Miniatura

Gdańsk-Wrzeszcz, ul. Grunwaldzka 16

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

25

Koordynator:

Aleksandra Kaczmarska

nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

e-mail: a.kaczmarska.doradca@pcen.gda.pl

nauczyciele z miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego

Zobacz blog tematyczny doradcy metodycznego PCEN: Edukacja wczesnoszkolna, w tym oddziały "0"