Lektura i teatr poza schematami. Teatr na podwórku szkolnym
Status:
szkolenie odwołane
Adresaci:
nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i klas zerowych powiatu kościerskiego, starogardzkiego, gdańskiego i miasta Gdańska.
Termin:
8 czerwca 2022 (środa), godz. 16:30-20:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Kolejne warsztaty rozwiną umiejętności tworzenia teatru site-specific. Sprawdzimy lokalny potencjał w postaci otoczenia szkoły i domu w działaniach teatralnych na lekcjach. Wyjście poza mury potraktujemy jako inspirację do nieoczywistych rozwiązań mogących pomóc w budowaniu dramaturgii lekcji. Wspólnie przypomnimy sobie zabawy podwórkowe i połączymy je z lekturą szkolną. Skorzystamy z doświadczeń z wcześniejszych warsztatów z zakresu teatru formy, przestrzeni, przedmiotu i tańca kreatywnego. Przyjrzymy się przenikaniu tych form teatralnych w przestrzeni zamkniętej (budynek: szkoła, teatr) i otwartej (podwórko, przyroda) i ich wpływu na procesy uczenia się. Podzielimy się też doświadczeniem konstruowania spacerów teatralnych.
O projekcie:
Projekt „Lektura i teatr poza schematami” realizowany jest we współpracy z Teatrem Miniatura i Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku w ramach programu Edukacja do kultury. Gdańsk.
To projekt dla nauczycieli, w którym poszukujemy różnych możliwości wykorzystywania technik teatralnych w pracy z lekturą.
Projekt zawiera trzy moduły tematyczne realizowane w formie aktywnych, twórczych i praktycznych warsztatów.
Tematyka spotkań/modułów:
1. Przedmiot i przestrzeń – teatralny wehikuł do działań z lekturą szkolną (6.04.2022)
2. Forma w ruchu – taniec kreatywny (18.05.2022)
3. Teatr na podwórku szkolnym (8.06.2022)
Każdy z modułów jest niezależną częścią, która składa się na klarowną całość dotyczącą praktycznego i szerokiego wykorzystania działania teatralnego w szkołach. Nasze trzy moduły w szybki sposób przybliżają szerokie spektrum teatru formy dostępne w codziennej pracy szkolnej. Projekt wzbogacony zostanie o publikację poprojektową, tzw. teczki inspiracji do pracy w szkole, a także poszerzony o aspekty metodyki pracy w planie daltońskim i metodykę pracy uwzględniającą zróżnicowane potrzeby rozwojowe dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
Podczas naszego projektu czerpiemy inspirację z obszarów teatru plastycznego, teatru formy, tańca kreatywnego, metod dramy, performansu, działań ulicznych, edukacji somatycznej, arteterapii. Obszarem naszych poszukiwań jest nowa pedagogika teatralna. Doświadczamy w działaniu, jak projektować lekcje z wykorzystaniem narzędzi pedagogiczno-teatralnych. Analizujemy nasze twórcze doświadczenie i zbieramy zestaw praktycznych ćwiczeń, pomysłów, scenariuszy do wykorzystania w klasie podczas lekcji, aby być kreatorami twórczych lekcji pełnych teatralnych przygód.
Warunki uzyskania zaświadczenia: udział przez min. 80% czasu trwania warsztatów.
Odniesienie do podstawy programowej: program powstał na podstawie nurtu pedagogicznego: Sztuka w edukacji – jako estetyczny nurt wychowania oraz plan daltoński. Zagadnienia z podstawy programowej dla edukacji wczesnoszkolnej: – organizacja zajęć wspierających poznawanie kultury narodowej, odbiór sztuki i potrzeba jej współtworzenia w zakresie adekwatnym do etapu rozwojowego dziecka, uwzględniających możliwości percepcji i rozumienia tych zagadnień na danym etapie rozwoju dziecka; – wprowadzenie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022:
1. Wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny, m.in. przez właściwą organizację zajęć edukacyjnych wychowanie do życia w rodzinie oraz realizację zadań programu wychowawczo-profilaktycznego.
4. Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne wszystkich uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w sytuacji kryzysowej wywołanej pandemią COVID-19 w celu zapewnienia dodatkowej opieki i pomocy, wzmacniającej pozytywny klimat szkoły oraz poczucie bezpieczeństwa. Roztropne korzystanie w procesie kształcenia z narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne.
Prowadząca/y:

Adam Gibki
Plastyk, historyk sztuki, edukator muzealny i teatralny. Od 2010 roku zajmuje się edukacją artystyczną i kulturową. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Gdańskim w Gdańsku. Współpracował z wieloma gdańskimi instytucjami kultury przy licznych projektach wystawienniczych, społecznych i artystycznych. W Miejskim Teatrze Miniatura w Gdańsku zatrudniony od 2019 roku na stanowisku specjalista ds. edukacji i organizacji wydarzeń, zajmuje się tworzeniem i koordynacją projektów edukacyjnych oraz warsztatów. Od 2021 w zespole biura projektu miejskiego programu EDUKACJA DO KULTURY. GDAŃSK.

Monika Tomczyk
Obecnie pracuje w Teatrze Miniatura w Gdańsku jako pedagożka teatru.
Absolwentka Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, Akademii Teatru Alternatywnego, pedagogiki specjalnej UŁ, nauczycielka dyplomowana, terapeutka SI, instruktorka Improwizacji Tańca, Symboliki Ciała i Eksperymentalnego Teatru Tańca. W swojej pracy wykorzystuje min. metodę tańca kreatywnego opartą o teorię ruchu Labana, Life/Art Process Anny Halprin, dramę, edukację somatyczną na bazie metody Feldenkraisa. W realizowanych projektach tworzy przestrzenie do twórczych działań i kreatywnego rozwoju, stawia na budowanie relacji z przyszłym widzem, włączając go poprzez warsztatowe podejście min. do budowania tkanki przedstawienia. Uzyskała certyfikat ŁCDNiKP „Nauczyciel Nowator”. Przez wiele lat związana z Teatrem Logos w Łodzi jako aktorka. Reżyseruje i występuje w eksperymentalnych spektaklach teatru niezależnego kolektywu Portiernia Sztuki. Tworzyła Pracownię Twórczego Widza w Teatrze Lalek Arlekin w Łodzi.

Aleksandra Kaczmarska
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej

Ewa Jura-Ilis
PCEN – nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
25
Koordynator:
Aleksandra Kaczmarska
nauczyciel doradca metodyczny ds. edukacji wczesnoszkolnej
e-mail: a.kaczmarska.doradca@pcen.gda.pl
nauczyciele z miasta Gdańska, powiatów: gdańskiego, kościerskiego i nowodworskiego
Zobacz blog tematyczny doradcy metodycznego PCEN: Edukacja wczesnoszkolna, w tym oddziały "0"