Metoda Bilansu Kompetencji jako narzędzie pracy doradców zawodowych

Metoda Bilansu Kompetencji jako narzędzie pracy doradców zawodowych (2 grupy)

Adresaci:

doradcy zawodowi, nauczyciele i wychowawcy włączeni w prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego w klasach 7–8 SP oraz w klasach 1–3 LO, TECH, liderzy zespołów projektowych realizujący tematykę z obszaru doradztwa zawodowego z powiatów: chojnickiego, gdańskiego, kościerskiego, puckiego oraz z innych powiatów – w miarę dostępności miejsc.

Termin:

17 czerwca 2025 (wtorek), godz. 08:30-16:00

Osobom dojeżdżającym z innej miejscowości, niż ta, w której odbywa się seminarium, oferujemy zwrot kosztów przejazdu.

Forma i czas trwania:

seminarium,  8 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) umożliwia rozpoznanie oraz uporządkowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zdobytych w różnym czasie i miejscu (np. w szkole, w pracy, na kursach). Za pomocą MBK można także określić predyspozycje i zainteresowania danej osoby pod kątem założonego celu. Daje to pełny obraz jej potencjału opartego na doświadczeniu oraz możliwych kierunków dalszego uczenia się.

W rezultacie zastosowania MBK powstaje portfolio, zawierające listę spisanych kompetencji wraz z dowodami na ich posiadanie (np. próbkami pracy, zdjęciami, filmami, referencjami). Pozwala to na przygotowanie planu dalszego rozwoju danej osoby.

 

W programie seminarium:

Sesja I. Podstawowe informacje o bilansie kompetencji – Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) – założenia, zasady, podstawowe pojęcia.

Sesja II. Metoda Bilansu Kompetencji krok po kroku – ustalenie celu klienta, identyfikowanie kompetencji, dokumentowanie kompetencji, planowanie rozwoju, podsumowanie bilansu.

Sesja III. Co może wspomóc prowadzenie bilansu – różne możliwości zastosowania bilansu kompetencji m.in. w procesie walidacji Moje Portfolio i inne narzędzia on-line wspierające bilans kompetencji.

 

Uczeń przechodzący / uczennica przechodząca bilans kompetencji z pomocą nauczyciela-doradcy zawodowego:

  • ustala wstępny cel związany z rozwojem edukacyjnym lub zawodowym,
  • nazywa i porządkuje swoje kompetencje (czyli wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne) uzyskane w toku całego życia, w pracy i poza nią,
  • tworzy portfolio swoich kompetencji,
  • przygotowuje plan rozwoju na podstawie doprecyzowanego celu i rozpoznanych kompetencji.

 

UWAGA!
Seminarium pn. „Metoda Bilansu Kompetencji jako narzędzie pracy doradców zawodowych” realizowane jest we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym w ramach projektu Pomorskie Kompetencje Jutra”, współfinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Odporności, dlatego na szkolenie przyjmowani będą nauczyciele – doradcy zawodowi z zespołów szkolnych zgłoszeni do projektu KPO/22/LLL/U/0013.

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

100% aktywnego uczestnictwa w seminarium.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Rozporządzenie MEN w sprawie doradztwa zawodowego z 2019 roku.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

Prowadząca/y:

Barbara Fijałkowska

ekspert IBE-PIB

Irmina Sokulska

ekspert IBE-PIB

Kamila Pihur

ekspert IBE-PIB

Karolina Kurek-Hauzer

ekspert IBE-PIB

Katarzyna Pałęcka

ekspert IBE-PIB

Wojciech Buda

ekspert IBE-PIB

Miejsce szkolenia:

Novotel Gdańsk Centrum

ul. Pszenna 1

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

40

Koordynator:

Grażyna Kurowska grafika

Grażyna Kurowska

Nauczyciel-konsultant. Konsultant wojewódzki ds. doradztwa zawodowego w szkołach

e-mail: grazyna.kurowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 27