Metoda Bilansu Kompetencji jako narzędzie pracy doradców zawodowych
Status:
rejestracja zamknięta
Adresaci:
doradcy zawodowi, nauczyciele i wychowawcy włączeni w prowadzenie zajęć z doradztwa zawodowego w klasach 7–8 SP oraz w klasach 1–3 LO, TECH, liderzy zespołów projektowych realizujący tematykę z obszaru doradztwa zawodowego z powiatów: chojnickiego, gdańskiego, kościerskiego, puckiego oraz z innych powiatów – w miarę dostępności miejsc.
Termin:
17 czerwca 2025 (wtorek), godz. 08:30-16:00
Osobom dojeżdżającym z innej miejscowości, niż ta, w której odbywa się seminarium, oferujemy zwrot kosztów przejazdu.
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) umożliwia rozpoznanie oraz uporządkowanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych zdobytych w różnym czasie i miejscu (np. w szkole, w pracy, na kursach). Za pomocą MBK można także określić predyspozycje i zainteresowania danej osoby pod kątem założonego celu. Daje to pełny obraz jej potencjału opartego na doświadczeniu oraz możliwych kierunków dalszego uczenia się.
W rezultacie zastosowania MBK powstaje portfolio, zawierające listę spisanych kompetencji wraz z dowodami na ich posiadanie (np. próbkami pracy, zdjęciami, filmami, referencjami). Pozwala to na przygotowanie planu dalszego rozwoju danej osoby.
W programie seminarium:
Sesja I. Podstawowe informacje o bilansie kompetencji – Metoda Bilansu Kompetencji (MBK) – założenia, zasady, podstawowe pojęcia.
Sesja II. Metoda Bilansu Kompetencji krok po kroku – ustalenie celu klienta, identyfikowanie kompetencji, dokumentowanie kompetencji, planowanie rozwoju, podsumowanie bilansu.
Sesja III. Co może wspomóc prowadzenie bilansu – różne możliwości zastosowania bilansu kompetencji m.in. w procesie walidacji Moje Portfolio i inne narzędzia on-line wspierające bilans kompetencji.
Uczeń przechodzący / uczennica przechodząca bilans kompetencji z pomocą nauczyciela-doradcy zawodowego:
- ustala wstępny cel związany z rozwojem edukacyjnym lub zawodowym,
- nazywa i porządkuje swoje kompetencje (czyli wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne) uzyskane w toku całego życia, w pracy i poza nią,
- tworzy portfolio swoich kompetencji,
- przygotowuje plan rozwoju na podstawie doprecyzowanego celu i rozpoznanych kompetencji.
UWAGA!
Seminarium pn. „Metoda Bilansu Kompetencji jako narzędzie pracy doradców zawodowych” realizowane jest we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym w ramach projektu „Pomorskie Kompetencje Jutra”, współfinansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Odporności, dlatego na szkolenie przyjmowani będą nauczyciele – doradcy zawodowi z zespołów szkolnych zgłoszeni do projektu KPO/22/LLL/U/0013.
Warunki uzyskania zaświadczenia: 100% aktywnego uczestnictwa w seminarium.
Odniesienie do podstawy programowej: Rozporządzenie MEN w sprawie doradztwa zawodowego z 2019 roku.
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:
6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
Prowadząca/y:
Barbara Fijałkowska
ekspert IBE-PIB
Irmina Sokulska
ekspert IBE-PIB
Kamila Pihur
ekspert IBE-PIB
Karolina Kurek-Hauzer
ekspert IBE-PIB
Katarzyna Pałęcka
ekspert IBE-PIB
Wojciech Buda
ekspert IBE-PIB
Miejsce szkolenia:
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.
- W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
- materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
40
Koordynator:

Grażyna Kurowska
Nauczyciel-konsultant. Konsultant wojewódzki ds. doradztwa zawodowego w szkołach
e-mail: grazyna.kurowska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 27