Miasto, które mówi do Ciebie – potencjał edukacyjny street artu
Status:
rejestracja od 24 października 2025
Adresaci:
nauczyciele języka polskiego i plastyki.
Termin:
24 listopada 2025 (poniedziałek), godz. 16:00-17:30
Forma i czas trwania:
O szkoleniu / programie:
Miasto mówi do nas z płaszczyzn murów, naszą uwagę przyciągają murale tworzone przez artystów i napisy, którymi młodzi ludzie zaznaczają swoją obecność. Aby zrozumieć ten język, potrzebne są kompetencje wizualne, czyli umiejętność świadomego odbioru i analizy komunikatów wizualnych obecnych w przestrzeni publicznej.
Szkolenie ma na celu przybliżenie nauczycielom potencjału edukacyjnego sztuki ulicznej (street art) jako narzędzia dydaktycznego, wychowawczego i kulturowego.
Uczestnicy poznają różnorodne formy sztuki ulicznej, nauczą się je analizować i interpretować, a także dowiedzą się, jak wykorzystywać je w projektach edukacyjnych, działaniach terenowych i pracy z uczniami nad rozwijaniem ich kompetencji wizualnych i obywatelskich. Przekonają się również, że street art może inspirować do dyskusji o wartościach, historii, tożsamości i demokracji.
Szkolenie kładzie szczególny nacisk na alfabetyzację wizualną – rozwijanie umiejętności świadomego odbioru, analizy i tworzenia komunikatów wizualnych obecnych w przestrzeni publicznej.
Cele szkolenia:
· rozwinięcie kompetencji analizy i interpretacji dzieł wizualnych w przestrzeni miejskiej,
· zapoznanie z narzędziami i metodami pracy z uczniami, które wykorzystują street art,
· inspirowanie do tworzenia projektów edukacyjnych w przestrzeni lokalnej,
· budowanie wrażliwości na przekaz wizualny oraz jego rolę w debacie społecznej i kulturze współczesnej.
· Treści szkolenia:
· wprowadzenie do historii i form street artu,
· street art jako komentarz społeczny i narzędzie zmiany,
· analiza przykładów sztuki ulicznej z różnych kontekstów kulturowych,
· metody dydaktyczne z wykorzystaniem działań w przestrzeni miejskiej,
· elementy alfabetyzacji wizualnej – jak uczyć „czytania obrazów”.
Efekty szkolenia (uczestnik potrafi):
· rozpoznać i nazwać formy sztuki ulicznej oraz zinterpretować ich przekaz,
· świadomie wykorzystywać street art w pracy dydaktycznej,
· przygotować projekt edukacyjny z wykorzystaniem sztuki ulicznej i przestrzeni lokalnej,
· wspierać uczniów w rozwijaniu krytycznego i świadomego odbioru komunikatów wizualnych.
Warunki uzyskania zaświadczenia: obecność przez minimum 80% czasu trwania spotkania.
Odniesienie do podstawy programowej: Odniesienie do zapisów z preambuły postawy programowej w szkole podstawowej. Cele kształcenia w szkole podstawowej: Podstawa programowa z języka polskiego w szkole podstawowej:
Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:
8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Prowadząca/y:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska
PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji
Miejsce szkolenia:
Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji.
Cena:
forma bezpłatna
Informacje organizacyjne:
- Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
- Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutaj, wybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie".
- Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia".
- Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia".
- Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
- Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
- Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
- Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
- Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
- Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
- anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
- materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
- zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika
ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:
40
Koordynator:
Sylwia Kilanowska-Męczykowska
nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji
e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl
tel. 58 340 41 01
Zobacz serwisy tematyczne PCEN:
Język polski i wiedza o kulturze, Edukacja kulturalno-artystyczna, Migracja