Miasto, które mówi do Ciebie – potencjał edukacyjny street artu

Status:

rejestracja od 24 października 2025

Adresaci:

nauczyciele języka polskiego i plastyki.

Termin:

24 listopada 2025 (poniedziałek), godz. 16:00-17:30

Forma i czas trwania:

webinarium,  2 godz. dydaktyczne

O szkoleniu / programie:

Ikonka on-line

Miasto mówi do nas z płaszczyzn murów, naszą uwagę przyciągają murale tworzone przez artystów i napisy, którymi młodzi ludzie zaznaczają swoją obecność. Aby zrozumieć ten język, potrzebne są kompetencje wizualne, czyli umiejętność świadomego odbioru i analizy komunikatów wizualnych obecnych w przestrzeni publicznej.

Szkolenie ma na celu przybliżenie nauczycielom potencjału edukacyjnego sztuki ulicznej (street art) jako narzędzia dydaktycznego, wychowawczego i kulturowego.

Uczestnicy poznają różnorodne formy sztuki ulicznej, nauczą się je analizować i interpretować, a także dowiedzą się, jak wykorzystywać je w projektach edukacyjnych, działaniach terenowych i pracy z uczniami nad rozwijaniem ich kompetencji wizualnych i obywatelskich. Przekonają się również, że street art może inspirować do dyskusji o wartościach, historii, tożsamości i demokracji.

Szkolenie kładzie szczególny nacisk na alfabetyzację wizualną – rozwijanie umiejętności świadomego odbioru, analizy i tworzenia komunikatów wizualnych obecnych w przestrzeni publicznej.

Cele szkolenia:

·         rozwinięcie kompetencji analizy i interpretacji dzieł wizualnych w przestrzeni miejskiej,

·         zapoznanie z narzędziami i metodami pracy z uczniami, które wykorzystują street art,

·         inspirowanie do tworzenia projektów edukacyjnych w przestrzeni lokalnej,

·         budowanie wrażliwości na przekaz wizualny oraz jego rolę w debacie społecznej i kulturze współczesnej.

·         Treści szkolenia:

·         wprowadzenie do historii i form street artu,

·         street art jako komentarz społeczny i narzędzie zmiany,

·         analiza przykładów sztuki ulicznej z różnych kontekstów kulturowych,

·         metody dydaktyczne z wykorzystaniem działań w przestrzeni miejskiej,

·         elementy alfabetyzacji wizualnej – jak uczyć „czytania obrazów”.

Efekty szkolenia (uczestnik potrafi):

·         rozpoznać i nazwać formy sztuki ulicznej oraz zinterpretować ich przekaz,

·         świadomie wykorzystywać street art w pracy dydaktycznej,

·         przygotować projekt edukacyjny z wykorzystaniem sztuki ulicznej i przestrzeni lokalnej, 

·         wspierać uczniów w rozwijaniu krytycznego i świadomego odbioru komunikatów wizualnych.

 

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

obecność przez minimum 80% czasu trwania spotkania.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Odniesienie do zapisów z preambuły postawy programowej w szkole podstawowej.

Cele kształcenia w szkole podstawowej:

  • rozwijanie kompetencji, takich jak kreatywność (…);
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
  • wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat.

Podstawa programowa z języka polskiego w szkole podstawowej:

  • Wyrabianie i rozwijanie zdolności rozumienia utworów literackich oraz innych tekstów kultury.
  • (Uczeń) interpretuje dzieła sztuki (obraz, grafika, rzeźba, fotografia);
  • (Uczeń) odnosi treści tekstów kultury do własnego doświadczenia.

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026:

8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.

Prowadząca/y:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska grafika

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

PCEN – nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniem z doświadczeniem migracji

Miejsce szkolenia:

on-line – ClickMeeting

Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop oraz zamknięcie innych aplikacji. 

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku swojego konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie przesłanego linku na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Uczestnicy, którzy wcześniej potwierdzili swój udział, najpóźniej na około 3 godziny przed rozpoczęciem otrzymują link do pokoju spotkań online – w swoim koncie w sekcji "Moje szkolenia" oraz w przypominającej wiadomości mail od koordynatora.
  7. Zalecamy udział w webinarium poprzez komputer stacjonarny lub laptop.
  8. Identyfikacja uczestnika webinarium (niezbędna do wydania zaświadczenia) następuje wyłącznie po jego adresie e-mail, podawanym podczas dołączania do spotkania, dlatego też prosimy o wpisywanie tego samego adresu, który był wykorzystany przy rejestracji na szkolenie. W przypadku wspólnego uczestnictwa w webinarium kilku osób, zaświadczenie będzie mogła otrzymać tylko jedna osoba, ta której adres e-mail zostanie podany w trakcie dołączenia do spotkania. Zachęcamy zatem do indywidualnego logowania się każdego uczestnika.
  9. Z względu na ochronę Państwa danych osobowych prosimy o nieudostępnianie w oknie czatu swoich danych, ani danych osobowych innych osób. Proponujemy podawanie samego imienia, ewentualnie inicjałów, bez pełnego nazwiska, ponieważ dane te będą widoczne dla wszystkich uczestników w oknie czatu.
  10. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta),
  • materiały – link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

40

Koordynator:

Sylwia Kilanowska-Męczykowska

nauczyciel konsultant ds. języka polskiego i pracy z uczniami z doświadczeniem migracji

e-mail: sylwia.kilanowska-meczykowska@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 01