Nauczyciel z pasją – fundament nowoczesnej i skutecznej edukacji

Nauczyciel z pasją – fundament nowoczesnej i skutecznej edukacji

Adresaci:

nauczyciele przedszkoli, szkół podstawowych i inni zainteresowani nauczyciele.

Termin:

26 kwietnia 2025 (sobota), godz. 08:30-16:30

Forma i czas trwania:

konferencja,  7 godz. dydaktycznych

O szkoleniu / programie:

Ikonka stacjonarnie

Rozwój skutecznej edukacji, która jest możliwa dzięki pasji i zaangażowaniu nauczyciela oraz poznaniu koncepcji i metod pedagogicznych nowoczesnej edukacji – to główny temat tej konferencji

Celem tego spotkania jest wzmocnienie siły i odporności psychicznej nauczyciela oraz zapoznanie w praktyce z metodami aktywizacji i rozwoju dzieci pod kątem intelektualnym, artystycznym, fizycznym i językowym.

Wiedza, jaką uczestnik zdobędzie, to:

  1. poznanie wielości form współczesnych książek w celu twórczego ich wykorzystania w edukacji;
  2. poznanie koncepcji pedagogicznej Celesytna Freineta na przykładzie pracy Publicznego Przedszkola „Kameleon” w Pabianicach;
  3. poznanie sposobów na radzenie sobie z wyzwaniami;
  4. wykorzystanie muzyki w pracy z dziećmi;
  5. wykorzystanie ćwiczeń umuzykalniających do tworzenia układów tanecznych dla najmłodszych;
  6. wykorzystanie gier terenowych, stacji zadaniowych i elementów ruch w celu łatwiejszego przyswajania pojęć matematycznych przez dzieci;
  7. poznanie technik plastycznych do wykorzystania w pracy z dziećmi;
  8. poznanie alternatywnych technik i metod pracy wprowadzających do odczuwania piękna przyrody i poszerzenia doświadczeń językowych we współpracy rówieśniczej.

Efektem udziału w wykładach i warsztatach będzie zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu rozwoju pasji u dzieci, ich umiejętności społecznych oraz umiejętności wprowadzania dzieci w świat wartości estetycznych, budowania u dzieci wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym, a także praktyczne wskazówki, jak wzmacniać swój dobrostan w obliczu wielu trudności i wyzwań.

PROGRAM

8.30–9.00

rejestracja uczestników

9.00

Powitanie gości oraz uczestników

Ewa Furche, dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku

9.15–10.00

wykład: Najlepszy czworonożny przyjaciel człowieka? Książka dziecięca jako medium interaktywne

dr Małgorzata Pilecka, prof. Akademii Ateneum w Gdańsku

10.00–10.30

przerwa kawowa

10.30–11.15

wykład: Historia z OOOperatorem w tle, czyli koncepcja pedagogiczna Celestyna Freineta w pracy Publicznego Przedszkola Kameleon w Pabianicach

Ewa Morzyszczek-Banaszyk, dyrektor Publicznego Przedszkola „Kameleon”

11.15–11.45

przerwa kawowa

12.00–13.30

Sześć modułów warsztatowych – uczestnik wybiera jeden z poniższych (I tura):

  1. Dobrostan nauczycielski – czyli o tym, jak zadbać o siebie, wykorzystując uważność
    Uczestnicy dowiedzą się, jakie podjąć kroki w celu wzmocnienia własnej siły i odporności psychicznej w obliczu zawodowych wyzwań.
    Paweł Czynszak – pedagog, pedagog specjalny, doradca zawodowy, trener TUS, nauczyciel Mindfulness.
  2. Rytmiczne zabawy z wykorzystaniem Bumbumrurki
    Uczestnicy zdobędą wiedzę w teorii i praktyce, która pozwoli im umiejętnie wykorzystać muzykę w pracy z podopiecznymi.
    Beata Rączka – dyrektor Przedszkoli Publicznych we Wrocławiu prowadzonych przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty.
  3. Ćwiczenia umuzykalniające i tańce w przedszkolu 
    Uczestnicy zostaną wyposażeni w umiejętności prowadzenia ćwiczeń umuzykalniających, także z wykorzystaniem muzyki poważnej. Poznają tańce w grupie i zasady tworzenia układów tanecznych dla najmłodszych.
    Ewa Urbaniak – dyrektor Przedszkoli Publicznych w Gdańsku, prowadzonych przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty.
  4. Matematyka w ruchu
    Uczestnicy poznają metody, które łączą naukę z aktywnością fizyczną. Dowiedzą się, jak wykorzystać gry terenowe, stacje zadaniowe i elementy ruchowe, aby uczniowie z łatwością przyswajali matematyczne pojęcia.
    Małgorzata Rabenda – dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Specto we Wrocławiu. Certyfikowana trenerka edukacyjna, coach ICC i terapeutka metody Instrumental Enrichment (The Feuerstein Institute).
  5. Kreatywna przestrzeń nauczyciela
    Uczestnicy poznają  różnorodne techniki plastyczne, które mogą być wykorzystywane w pracy z dziećmi.
    Magdalena Guziak – wicedyrektor  Publicznego Przedszkola Leonardo oraz Szkoły Podstawowej nr 29 im. Jerzego Pucka w Gdańsku prowadzonych przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty.
  6. Edukacja outdoorowa i doświadczenia poszukujące, czyli edukacja przyrodnicza w praktyce
    Nauczyciele zdobędą doświadczenia w zakresie alternatywnych technik i metod pracy wprowadzających dzieci do odczuwania piękna przyrody, rozwijania zainteresowania otaczającym światem i poszerzania doświadczeń językowych we współpracy rówieśniczej.
    Ewa Morzyszczek-Banaszyk – ekspert w zakresie pedagogiki i zarządzania w oświacie, aktualnie dyrektorka freinetowskiego Publicznego Przedszkola „Kameleon” w Pabianicach.

13.30–14.30

przerwa obiadowo-kawowa

14.45–16.15

Sześć modułów warsztatowych – uczestnik wybiera jeden z poniższych (II tura):

  1. Dobrostan nauczycielski – czyli o tym, jak zadbać o siebie, wykorzystując uważność
  2. Rytmiczne zabawy z wykorzystaniem Bumbumrurki
  3. Ćwiczenia umuzykalniające i tańce w przedszkolu
  4. Matematyka w ruchu
  5. Kreatywna przestrzeń nauczyciela
  6. Edukacja outdoorowa i doświadczenia poszukujące, czyli edukacja przyrodnicza w praktyce

16.15–16.30

zakończenie konferencji

Warunki uzyskania zaświadczenia: 

Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest udział podczas konferencji w dwóch wykładach oraz dwóch wybranych przez uczestnika warsztatach.

Odniesienie do podstawy programowej: 

Wykłady oraz warsztaty zrealizowane podczas konferencji dotyczą:

– rozwoju uzdolnień u dzieci,

– rozwoju umiejętności społecznych

– umiejętności zachęcania do udziału w zabawach i grach zespołowych

– zapewnienia dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich aktywności, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej

– wprowadzania dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, taniec, śpiew oraz sztuki plastyczne

– budowania dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym

Kierunek realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Prowadząca/y:

 Beata Rączka grafika

Beata Rączka

od 2012 r. dyrektor Przedszkoli Publicznych we Wrocławiu prowadzonych przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty. Absolwentka Szkoły Trenerów B.B. Kotlińscy I i II stopnia oraz Szkoły Coachingu B. B. Kotlińscy. Prowadzi warsztaty  dla nauczycieli wychowania przedszkolnego z zakresu zajęć muzycznych, rytmicznych, gry na instrumentach naturalnych. Zajmuje się mediacjami w Ogólnopolskim Operatorze Oświaty (absolwentka SWPS w Warszawie – Mediacje i negocjacje). Wykładowca metodyki wychowania przedszkolnego. Wieloletni praktyk z dużym doświadczeniem w pracy z dziećmi i nauczycielami. Konsultant w Wirtualnej Poradni Pedagogicznej – Ogólnopolski Operator Oświaty.

 Ewa Morzyszek-Banaszczyk grafika

Ewa Morzyszek-Banaszczyk

ekspert w zakresie pedagogiki  i zarządzania w oświacie, aktualnie dyrektorka freinetowskiego Publicznego Przedszkola „Kameleon” w Pabianicach. Pracowała jako wizytator w kuratorium oświaty poznając wyzwania i potrzeby szkół w województwie łódzkim. Do 2022 r. dyrektor szkoły podstawowej z pływalnią, której stawiano na rozwój talentów oraz podmiotowe relacje z uczniami. Animator pedagogiki Celestyna Freineta i propagator Planu Daltońskiego w szkole i przedszkolu. Trener, edukator, coach, tutor i ekspert awansu zawodowego nauczycieli. Autorka innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych i projektów badawczych dla dzieci. Inicjatorka akcji charytatywnej „Aniołkowe Granie” dla dzieci z rodzin zastępczych i najuboższych. Propagatorka Praw Dziecka i myśli korczakowskiej. Organizator sieci wymiany doświadczeń pedagogicznych i konferencji nauczycieli „Kreatywni w edukacji”. Wykładowca na Społecznej Akademii Nauk w Łodzi i WSP. Ukończyła Uniwersytet Łódzki, magister pedagogiki wieku dziecięcego oraz studia podyplomowe dla nauczycieli: przyrody, biologii, geografii, terapii pedagogicznej, przedsiębiorczości, wychowania do życia w rodzinie i zarządzania w oświacie.

 Ewa Urbaniak grafika

Ewa Urbaniak

od 2013 r. Dyrektor Przedszkoli Publicznych w Gdańsku, prowadzonych przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty. Nauczyciel wczesnej edukacji, specjalista WWRDiR, trener TUS. Wieloletni praktyk z dużym doświadczeniem w pracy z Dziećmi. Opiekun stażu i mentor. Prowadząca warsztaty dla studentów i WDN dla kadry.

 Magdalena Guziak grafika

Magdalena Guziak

od 2021 r. wicedyrektor Publicznego Przedszkola Leonardo oraz Szkoły Podstawowej nr 29 im. Jerzego Pucka w Gdańsku prowadzonych przez Ogólnopolskiego Operatora Oświaty.

Wieloletni nauczyciel i pasjonat edukacji wczesnoszkolnej, plastyki i techniki.

Prowadzi kreatywne warsztaty dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej z zakresu zajęć plastyczno-technicznych.

dr Małgorzata Pilecka, prof. AkAt grafika

dr Małgorzata Pilecka, prof. AkAt

profesor w Katedrze Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej Akademii Ateneum w Gdańsku, pedagog wczesnej edukacji, nauczycielka języków obcych, szkoleniowiec i trener nauczycieli. Absolwentka Studiów Doktoranckich z Zakresu Pedagogiki organizowanych przez Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka publikacji z dziedziny pedagogiki, w tym dwóch monografii (Nauczycielskie koncepcje dziecięcej pracy grupowej w klasach początkowych, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2020; Propagandowy obraz świata społecznego w piosenkach dziecięcych, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2025). Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół oferty kulturalnej dla dzieci, konstruktywistycznych metod nauczania / uczenia się, roli komunikacji w procesie edukacji, a także wybranych zagadnień z zakresu andragogiki i pedeutologii. Prywatnie mama dwóch córek w wieku szkolnym.

 Małgorzata Rabenda grafika

Małgorzata Rabenda

od 2023 r. Dyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Specto we Wrocławiu. Certyfikowana trenerka edukacyjna, coach ICC i terapeutka metody Instrumental Enrichment (The Feuerstein Institute).
Doświadczona nauczycielka matematyki i informatyki. Współautorka kanału Pistacja.tv i zestawu Photon SPE. Specjalizuje się w diagnozie i terapii funkcji poznawczych oraz wspieraniu nauczycieli w rozwijaniu kompetencji cyfrowych. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli (MEN) oraz personalnego rozwoju organizacji (ORE). Microsoft Innovative Educator Expert, wpisana na honorową listę 100 osób mających znaczący wpływ na rozwój cyfryzacji w Polsce. Laureatka prestiżowej nagrody Global Principals Award.

 Paweł Czynszak grafika

Paweł Czynszak

pedagog, pedagog specjalny, doradca zawodowy, trener TUS. Nauczyciel Mindfulness w metodzie MBLC w procesie certyfikacji w Mindfulness Association Polska. Z fundacją Ogólnopolski Operator Oświaty związany od 2018 roku – jako nauczyciel, a następnie wicedyrektor Publicznej Szkoły Podstawowej Leonardo w Gdańsku.

Miejsce szkolenia:

Gdańsk PCEN – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli, al. gen. J. Hallera 14, Gdańsk (sala nr 318)

Cena:

forma bezpłatna

Informacje organizacyjne:

Warunkiem zapisania się na szkolenie jest posiadanie konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN.
  1. Warunkiem zapisania na szkolenie jest posiadanie swojego indywidualnego konta w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN. Konto zakłada się raz – tutaj – i jest chronione indywidualnym hasłem.
  2. Przy rejestracji na kolejne szkolenia posiadacz konta loguje się tutajwybiera odpowiednią formę doskonalenia i potwierdza, klikając "Zarejestruj mnie". 
  3. Po zarejestrowaniu system wyświetla informację o przyjęciu zgłoszenia. Swój status można sprawdzić w widoku konta – w sekcji "Moje szkolenia". 
  4. Na kilka dni przed szkoleniem koordynator prosi zarejestrowanych na liście głównej o potwierdzenie udziału w szkoleniu poprzez kliknięcie linku przesłanego na adres mail lub w sekcji "Moje szkolenia". 
  5. Każdy posiadacz indywidualnego konta po zalogowaniu w Systemie Obsługi Szkoleń PCEN ma bezpośredni dostęp do informacji o swoich szkoleniach w sekcji "Moje szkolenia" oraz możliwość modyfikacji danych – na granatowym pasku, w prawym górnym rogu ekranu.
  6. Jeżeli masz specjalne potrzeby związane z udziałem w szkoleniu, prosimy o ich zgłoszenie koordynatorowi. Dzięki temu odpowiednio przygotujemy miejsce spotkań stacjonarnych i zapewnimy Ci stosowny komfort pracy.   
  7. W szkoleniach mogą wziąć udział wyłącznie osoby, które potwierdziły swój udział.
  8. Po szkoleniu uczestnicy, których obecność została odnotowana w systemie przez koordynatora, otrzymują:
  • anonimową ankietę ewaluacyjną, której wypełnienie zajmuje ok. 5 min. (można ją wypełnić również w widoku swojego konta, w przypadku sieci ankieta udostępniona jest na koniec pracy sieci),
  • materiały – drukowane lub link do wersji elektronicznej (zgodnie z programem i ustaleniami z prowadzącym),
  • zaświadczenie w wersji elektronicznej – plik pdf do pobrania w koncie uczestnika (zaświadczenia o udziale w sieci wystawione są na koniec roku szkolnego)

 

ZAPLANOWANA LICZBA MIEJSC:

80

Koordynator:

Olgierd Tuszkiewicz grafika

Olgierd Tuszkiewicz

starszy specjalista ds. organizowania doskonalenia

e-mail: olgierd.tuszkiewicz@pcen.gda.pl

tel. 58 340 41 14